Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksesspunkt - bridge, repeater eller ethklient?

Anbefalte innlegg

Heihoppsann,

Har fått meg bærbar, og far kjøpte for snaue 4 mnd siden. Vi vurderer derfor å kjøpe et aksesspunkt slik at vi får trådløst nettverk.

Foreløpig bor vi i brakker (!), men, for de av dere som har fått med seg det, er vi godt i gang med husbygging.

Ved overgang til huset, trenger vi derfor sterkere signal, da altså en repeater av en eller annen slag. For at vi skal slippe å kjøpe dobbelt opp, sjekker jeg ut dette nå.

Huset består av 3 etasjer; kjeller, 1.etg og 2.etg (samt krypeloft). Gulvet mellom kjeller og 1.etg er betong, men med en trappeoppgang. Kjeller skal brukes som fritidsrom, og må derfor ha trådløst. Under trappen skal vi ha teknisk rom, og tenkte derfor jeg setter det ene aksesspunktet her, da signalet også kommer til å rekke oppover.

Det andre aksesspunktet tenkte jeg å plassere på krypeloftet, da denne kan stå i fred for all flytting/ommøblering/etc, samt at vi mest sannsynlig kommer til å ha varmloft - ergo bare sponplater mellom krypeloftet og 2.etg.

Så, hvilket merke/modell vil funke best til mitt bruk? Og hvilken "repeater"-funksjon er best å bruke (repeater, bridge eller ethernet klient)? Og hva er forskjellen på repeater og bridge?

Etter det jeg forstår, er vel ethklient best? Da den slipper å slite med dårlig signal fra moder-aksesspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En repeater sender ut det trådløse signalet den mottar på nytt, slik at den totale rekkevidden for det trådløse nettverket blir lengre.

En trådløs bridge forbinder et kablet nettverk med et annet over en trådløs forbindelse.

Det står ganske greit forklart på side 44 av brukermanualen til mitt Linksys WAP54G aksesspunkt som kan brukes som begge deler. Du kan jo sjekke om utstyret du tenker på å kjøpe støtter dette først, det er sikkert en fordel å ha det meste av samme merke, spesielt hvis du vil bruke det som bridge/repeater.

Ethernet klient gjør om routeren/aksesspunktet til et trådløst nettverkskort for kun 1 pc. Du kobler til som et vanlig nettverk, utstyret blir mer "gjennomsiktig" og det virker som det er pcen din som er koblet på direkte (som med et USB/PCI/PCMCIA-kort), ikke et aksesspunkt. Dette er ikke et fornuftig alternativ hvis du har flere pcer, da kan like gjerne kjøpe et trådløst nettverkskort. Eneste fordelene er kanskje rekkevidden, og at du slipper drivere...

Lenke til kommentar

Så det er ikke mulig å kjøre bridge via ethernet? At eg f.eks kjører en ethernetkabel fra hovedaksesspunktet i kjelleren, til det andre på loftet? Eller om det kan gjøres på en annen måte...ved at jeg f.eks bare kjører begge aksesspunktene med samme ssid, og ikke noe mer?

Lenke til kommentar

Hvis du har en kabel mellom aksesspunktene tror jeg ikke du trenger å sette opp noe spesielt, selv om likt oppsett sikkert er en fordel om du bytter mellom nettverkene. Et aksesspunkt oversetter jo fra lan til wlan. Kobler du det andre aksesspunktet i lan-porten på det første (router), så vil det komme inn på resten av nettverket, men den trådløse sikkerheten er avhengig av det andre aksesspunktet.

Egentlig kan du sette dem opp ganske forskjellig og det burde fortsatt virke (wlan-delen i rotueren brukes ikke), uten at det er noe særlig praktisk...

Jeg misforsto nok problemet ditt litt først, trodde ikke du skulle ha kabel mellom aksesspunktene.... :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha kabel mellom aksesspunktene, er at da får man mye bedre signal. Samtidig vil jeg ha samme ssid, slik at pc'en/mac'en automatisk velger det aksesspunktet med best signal. Så jeg kan vel kalle dette for "bridge via ethernet" ellerno.

Men jeg vet ikke om det går på en måte? Om man må ha spesielle aksesspunkt, eller om det bare er å kjøpe to identiske, og sette samme ssid? Eller vil det oppstå "maktproblemer", akkurat som med to dhcp-servere på et nettverk.

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt en fordel med kabel mellom dem, er bare ikke alle som er så heldige å ha den muligheten...

Det heter vel roaming når du har flere aksesspunkt innen samme nettverk, der du automatisk bruker det med sterkest signal. Tror dette er noe de løser bedre på dyrere utstyr, men du kan jo alltids tvinge pcene til å koble til det aksesspunktet som er nærmest. "Maktkampen" du er redd for er vel mer aktuell hvis du sitter på en bærbar du flytter mye, og lar den stå på automatisk. Jeg vet ikke akkurat hvor sømløst dette fungerer, kan godt hende du ikke trenger å bry deg om hvilket du bruker i det hele tatt. Kommer vel litt an på utstyret hvor godt de klarer å samarbeide i samme nettverk.

Du kan kjøpe to like aksesspunkt, bare ikke begge har router innebygget, da det vil lage mye problemer. Hvis du ikke har en kablet router fra før, så kjøper du ett med denne funksjonen og ett uten, bare pass på at de er nesten like med unntak av wan-delen. Dette gjelder bla. for utstyret mitt, Linksys WRT54G (m/router) og WAP54G (rent aksesspunkt), selv om jeg ikke kjører ditt oppsett (bruker trådløs bridge).

Setter du dem opp med lik SSID, lik kryptering, samme kanal osv. vil du forhåpentligvis kunne bruke roaming.

Lenke til kommentar

Router skal jeg ikke ha uansett, så jeg skal kun ha rent aksesspunkt både i kjelleren og på loftet.

Så jeg kunne trengt en avkreftelse/bekreftelse fra noen at ovennevnte løsning vil fungere - vil nødig sitte med to aksesspunkt som ikke fungerer slik jeg vil at dem skal fungere.

Alternativt kan jeg muligens kjøre to antenner på ett aksesspunkt? Èn innebygget, og èn via kabel til loftet..eller blir det for lang avstand til den eksterne antennen?

Lenke til kommentar

Antenneledning helt opp til loftet blir nok for langt ja, men så har ikke jeg så mye greie på sendeeffekt osv heller da... Muligens det hadde gått med en veldig rett linje, men det regner jeg kanskje ikke med at du har siden du trenger to AP. Man skal ikke ha mange meter med kabel før det er lite igjen av signalet.

Norwaywireless har litt info om antenner, effekt osv.

Løsningen din med to AP med kabel mellom skal kunne fungere. Aksesspunktene blir liggende på samme LAN, og til det oversetter de fra trådløse klienter på hver sin side og alle blir med i nettverket. Hvis begge har litt oppsett, burde roaming fungere, kanskje litt avhengig av utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...