Gå til innhold

P3 450 Mhz, 128 MBRAM - Hvilken distro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, på en sånn pc kan du kjøre ganske mange forskjellige distroer. du får jo kjørt inn både Mandrake, Suse og Fedora på den der om du vil det. selv kjørte jeg en gang i tiden Red Hat 8.0 og Mandrake 9.1 på min laptopp og det fungerte strykende. funka fett både med vanlig kabel nett og trådløst nettverk. men nå er jo Red Hat litt utdatert så du kan jo prøve å satse på Fedora da.

kanskje 450 MHZ blir litt lite, selv hadde jeg 800 MHZ CPU, det er allikevel ikke umulig å kjøre X på en 450 MHZ. du trenger selvfølgelig ikke ta med alt sånn ekstra som du ikke trenger.

 

Lykke til.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Fedora vil drepe en sånn maskin. Jeg snakker av erfaring, 128 MB ram er i minste laget for målgruppen til Fedora, en tilsvarende maskin brukte en god stund på å boote, og klarte knapt enkle oppgaver selv i fluxbox. Greiere å legge inn debian/gentoo/archlinux/freebsd/slackware, og så konfigurere det med XFCE4 eller fluxbox.

Lenke til kommentar

Jeg har nnettopp lagt inn Mandrake 10 på en tilsvarende maskin (AMD K2-450), som jeg skal bruke som server. Korriger meg om jeg tar feil, men jeg har fått inntrykk av at 2.6-kjernen faktisk drar mindre ressurser enn 2.4. Nå har jeg kanskje beskjedne krav til responstider, men maskinen blei iallfall ikke drept med vanlige applikasjoner, bl.a Mozilla-browsing (og Mozilla er TUNG!), typisk 3-25% CPU-belastning. Den greier seg såpass bra at jeg godt kan ha X oppe på serveren, men sjølsagt blir, som flere her har vært inne på, grafikken flaskehals. Hvis du velger en lett vindushåndterer og en lett browser, og en distro som gjør det lett å velge lett, har du en helt utmerket surfemaskin. Jeg ville nok valgt Debian eller Slack i din situasjon, men jeg har faktisk såvidt testa Mandrake 10 på en 200 MHz pentium, og det var ikke noen katastrofe, det heller.

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å bruke absolutt nyeste linux kjerna på en gammel maskin... Det er ikke på samme måte som å oppgradere windows liksom, at du trenger bedre hardware... Selvsagt vil gui'et trekke ned, men nyeste kjerna er absolutt det beste angående ytelse... Du trenger ikke linux 2.2 liksom :)

 

Kjører forresten FreeBSD 5.2.1-RELEASE på en 133 mhz med 92 mb ram... Funker bra, untatt Xfree 4.3 da, men det er en annen sak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...