Christian86 Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 på min k700i!på samtaler så hører jeg så vidt han som snakker med meg...hva skal jeg gjøre for og får høyere lyd..sånn at jeg kan hører han mye bedre? (jeg hører han så vidt) Start en ny tråd fremfor å kapre andres tråder. Det er utrolig dårlig netikette. Skjer det igjen, får du advarselsøkning. Alle andre ; ikke svar på hans spørsmål i denne tråden. Fortsett diskusjonen hva angår trådstarters opprinnelige spørsmål. Når det er sagt vil jeg gjerne gå litt on-topic. Jeg jobber i fotobutikk og vet litt om oppløsning og interpolering. Kameraet tar altså bilder i en halv MP, og forstørrer det til en MP. Akkurat det samme kan du gjøre med ett bilde i program som f.eks Photoshop, altså å forstørre bildet. Det blir sjelden særlig bra, og ett 1MP interpolert bilde kan ikke sammenlignes med ett ekte 1MP bilde. Finepix modellen som en snakker om her, bruker en annen type interpolering, men det blir allikevel ikke mer enn 3MP med reell informasjon i bildet. Fuji driver regelrett lureri her, akkurat som mobilprodusentene lurer kjøperne til å tro at de får ett 1MP kamera, når man får halvparten. Selve interpoleringen kan man altså lett gjøre på en datamaskin i etterkant selv. Du oppnår altså ikke høyere oppløsning, bare en bildefil som tar dobbelt så stor plass, på tross av at den ikke inneholder mer informasjon. Du forklarer litt om dette med ekte MP, men er det ekte MP du snakker om.? Bruker ikke pridusentene en litt "gal" gangetabell slik at et ekte MP kamera egentlig bare en 1/3 av den oppgitte.? Jeg har fått med meg at et 3.3 MP kamera du får kjøpt i butikken "egentlig" kun er på 1 MP. Stemmer dette.? Har k700 kun 0.1 ekte MP.? unnskyld, hva mente du med den posten? Interpolert er som Afseth skriver en "forstorring" av det opprinelige bildet. Feks 640 x 480 = 0.3 Mp ikke 0.1 Men hos mange kameraer er det ofte noen tilleggs pixler som blir regnet med. Dermed kan feks Sony si at kameraet har brutto (tror jeg) 3,2MP, mens opplosning gir en netto sum pa 3 MP. Fuji sine kameraer bruker som oftest interpolert. Dette gir et feilaktig inntrykk av kameraet (foler naa jeg) Men jeg har enda ikke hort om kameraer genrelt bare har 1/3 av oppgitt. Du finner netto opplosning ved aa gange tall x tall = netto (dersom jeg har skrevet noe feil, saa bare rett paa meg. Husker bare delvis det jeg larte fra fjorarets sommerjobb) Lenke til kommentar
thord Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 OMG! seriøst. alle dere som sier at jeg ikke har lyset på osv osv... DETTE VAR ET SPØRSMÅL! fatter dere ikke dette eller? skulle tro dere hadde mesnen eller noe sånt! Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Først var det et spm, men etter det så sa du at mobilen din tar bilder i 1280osv oppløsning. Og da var det ikke et spm lenger. Lenke til kommentar
thord Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Først var det et spm, men etter det så sa du at mobilen din tar bilder i 1280osv oppløsning. Og da var det ikke et spm lenger. ehm.. jeg "trodde dette" , men jeg har fått forklaring nå! takker de som hjalp meg Lenke til kommentar
thord Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 men, et annet spørsmål. finnes det noen ny firmware til K700i? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Du forklarer litt om dette med ekte MP, men er det ekte MP du snakker om.? Ett kamera som er oppgitt med 3 effektive megapixler, altså 3 megapixler uten at det står interpolert noe sted, ER 3 megapixler, og ikke 1... Eneste "jukset" er når man snakker om interpolering. Mitt Ixus V3 kamera, som er oppgitt til 3,2 megapixler, tar en bildefil på 2048x1536 pixler direkte fra bildebrikken. Det blir 3.145.728 pixler, altså ca. 3,15 millioner pixler (3,15 megapixler). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Når det er sagt vil jeg gjerne gå litt on-topic. Jeg jobber i fotobutikk og vet litt om oppløsning og interpolering. Kameraet tar altså bilder i en halv MP, og forstørrer det til en MP. Akkurat det samme kan du gjøre med ett bilde i program som f.eks Photoshop, altså å forstørre bildet. Det blir sjelden særlig bra, og ett 1MP interpolert bilde kan ikke sammenlignes med ett ekte 1MP bilde. bare et lite spørsmål som er kanskje litt off topic men hva med de andre f.eks som siemens s65 er den polert til 1.3mp da, eller har den reelt så stor oppløsning? Lenke til kommentar
genser Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Når det er sagt vil jeg gjerne gå litt on-topic. Jeg jobber i fotobutikk og vet litt om oppløsning og interpolering. Kameraet tar altså bilder i en halv MP, og forstørrer det til en MP. Akkurat det samme kan du gjøre med ett bilde i program som f.eks Photoshop, altså å forstørre bildet. Det blir sjelden særlig bra, og ett 1MP interpolert bilde kan ikke sammenlignes med ett ekte 1MP bilde. bare et lite spørsmål som er kanskje litt off topic men hva med de andre f.eks som siemens s65 er den polert til 1.3mp da, eller har den reelt så stor oppløsning? S65 og S700 (og fler) har 1,23 mp oppløsning. Ingen interpolering. I de fleste reklamer står det om pikselsummen er interpolert eller reell. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Ble det noe enighet om bildet ble interpolert eller ikke..? Lenke til kommentar
genser Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Ble det noe enighet om bildet ble interpolert eller ikke..? 1280x960 bildene på K700 interpoleres fra 640x480. Tror de fleste er enige om det nå Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Her er Thord's private melding til meg: :!: "hjelp for en idiot du er.. sorry at jeg ikke kan alt mulig.. tviler på at du kan alt om mobiltelefoner! men det var et SPØRSMÅL!!!!!!! fatter du det eller? forbanna idiot! " Men etter 30 meldinger og forklaringer om hvordan kameraet i K700 fungerer skjønner jeg at han føler seg treng opp i ett hjørne. Det utrolige er at han ENDA tror K700 HAR MP kamera Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 tror vi er pa feil spor na. Var kanskje undovendig a henge ut Thord med den meldingen? kan forsta at det frister, men strengt tatt....ikke folg samme rute som Thord valgte. Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 La oss alle være voksne , inkludert Thord, å avslutte denne teite diskusjonen. La det heller være slik Thord, at hvis du stiller ett spørsmål her for så å få svar, så godta det svarer du får....og IKKE: "uhm.. jaja... men det er jo uanz et megapixels oppløsning! så det så ! " Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Og da avslutter vi denne diskusjonen med den konklusjon at K700i ikke har en effektiv megapixel, men kun interpolert. Ingen grunn til mer mobbing, og saken er uansett oppklart. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg