Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! Deling av internett

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat deler internett ved hjelp av et ekstra nettverkskort i maskinen hans. Vi bruker den automatiske delingen i windows (når du er på mine nettverksteder så er det en "rubrikk" (eller hva det kalles) til venstre i vinduet der du kan sette opp deling osv..). Vi fikk det omsider til, men jeg kommer verken inn på msn, www.war3.no (er warcrafter) eller www.vg.no. dette er de sidene jeg vet om til nå.

Det går phett å komme inn på f.eks www.dagbladet.no, www.itavisen.no, www.hw.no, www.programmer.no osv.. Dette skjønner jeg meg absolutt ikke på! Vi har automatisk ip og dns, og har prøvd å gjøre det manuelt ved å sette opp en gateway gjennom pc-en hans, dette funket heller ikke.

Han har en 2mbit linje fra Bluecom, og et speedstream modem (skal være standard BC-modem). Begge har WinXP. Vi pleide å gjøre dette mange ganger før i Win98/winME, men da hadde vi et nettverkskort og et isdnkort i pc-en hans og kjørte bare manuell gateway. Det kan være det er noe krøll når vi har 2 nettverkskort (1 i min pc som kobles til det ene i pc-en hans, mens det andre går ut til modemet og internett), men vi har prøvd det meste, så tviler på det.

Tar imot forslag med stor takk. Vi har prøvd å spørre på clanbase og www.programmer.no forumet til nå.

Ta det som en utfordring og løs problemet før noen andre gjør det (hvis de gjør det da!).

NB: Omtrent akkurat dette er blitt postet (av meg seff) på www.programmer.no, bare så dere ikke skal klage på likheter, spam osv ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan feil mtu ha noe med at han ikke kommer inn på eks: vg.no eller msn ?

Du må inn på egenskaper for internett, finne instillinger for lokalnett (LAN), og skrive inn proxy.server ruten.

Husker ikke var det var, er sikkert noen her som kan si det.

Lenke til kommentar
nei, vi har desverre ikke en switch, vi har 2 nettverkskort i min pc.. så deler jeg inet automatisk til han

hmm... ka med følgende løsning:

ta bort den statiske ip'en fra nettverkskortet på lan siden

lag en bro mellom wan kortet og lan kortet

nå skal i grunn de to korta oppføre seg som en switch for deg, og begge får en public ip fra bluecom modemet?

edit:

overnevnte forslag utføres på maskinen med 2 nettverkskort self.

evt, prøv å skriv ipconfig /flushdns på maskinen som lager krøll. må være dns problemer da routing virker helt fin fint.

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Funka ikke det heller... Men det skulle ikke være noe med ip'en heller da. vg.no osv krever ikke at det må være forskjellige ip'er som sender/mottar data. Og hvis det skulle være tilfellet, så hadde det jo vært sånn at bare 1 kunne være inne om gangen, og jeg kommer ikke inn uansett.

Det er nå jeg skulle ønske jeg var linux nerd (og drev med linux istedenfor windows da seff) og bare fikk ting til å funke!! :)

Andre forslag forresten?

Lenke til kommentar

hadde du vært linux nærd hadde nok ikkje problemet presentert seg i utgangspunktet tenker eg..

prøvde du det "flushe" dns trikset da?

evt, prøv å sette dns serverene til klienten som lager krøll. finner disse på "serveren" ved å skrive ipconfig /all så kommer det opp masse info bla. dns servere.

eksempel fra ngt:

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :

Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce MCP Networking

Physical Address. . . . . . . . . : 00-0E-A6-01-9F-71

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes

Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.21

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 217.13.4.24 <-- denne

217.13.7.140 <-- og denne

Lease Obtained. . . . . . . . . . : 25. juli 2004 13:09:17

Lease Expires . . . . . . . . . . : 26. juli 2004 01:09:17

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Det er nok sant det.

Jeg har prøvd å flushe ja, funka ikke det heller.

Og hvis jeg skjønte det rett skulle jeg manuelt sette dns-servere som blir brukt? Det har jeg uansett prøvd, og, som før, det funka ikke. hehe. begynner å bli litt lei av dette mongo problemet nå!

Flere tips og trix noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...