Gå til innhold

Hva betyr det at et spill har "gone gold"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg trode det betydde at de sente en "gull plate" til fabrikken som begynnte og lage kopier.

Riktig! Utviklerne brenner det ferdige spillet på en gyllen masterdisk. (ALtså - gone gold) Denne brukes til å kopiere opp enkelteksemplarer. Som sendes ut i butikkene.

Lenke til kommentar

Jayhem tar nok kraftig feil her ja. Å selge til gullplate er det han tenker på.

Spill måles ikke sånn på salgstall, bare musikk :p

Gold-plata er den komplette versjonen av spillet som sendes (ofte med høy sikkerhet) til utgiveren for kopiering og pakking. Får crackere tak i denne kopien før utgiveren vil det være en katastrofe for utviklerne.

Lenke til kommentar
Dere er jo totalt på vildspor. "Gone gold" betyr bare at coden av spillet er ferdig og spillet er klart til å bli masse produsert.

Det er jo akkurat det som er blit sagt b.l.a. av Bitex.

Gold-plata er den komplette versjonen av spillet som sendes (ofte med høy sikkerhet) til utgiveren for kopiering og pakking.

Hadde kanskje vert en idè å lese tråden før du svarer

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar
Betyr at det har solgt (eller ofte forhåndssolgt) til gull, så vidt jeg vet er det 100.000 kopier. Ofte brukt om ting som selger som varmt hvetebrød, men like ofte et tegn på noe som er hypa opp, og som kanskje får mer oppmerksomhet enn det fortjener.

jeg trode det betydde at de sente en "gull plate" til fabrikken som begynnte og lage kopier.

:lol::lol:

Å herregud! jeg holdt på å le meg skakk! gullplate? solgt over 100.000?

:!:

Jaja, det er fullt lovlig å ta feil, og selv tar jeg feil hele tiden,

men det var bare måten dere sa det på og det at dere sa at det ER slik, og ikk at dere tror det er slik!

Altså, var dere helt sikre på det! :!:

#Venligst hold bruken av smilefjes til et moderat nivå, 12 smilefjes er minst 10 for mange!#

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Det er vell en dobbelt betydning av det uttrykket, når det gjelder spilleprodusering så betyr det at spillet er ferdig, og blir sendt til masseproduksjon, når det gjelder musikkindustrien, så kan det bety et høyt salgstall...

Lenke til kommentar

Kort sagt: at spillet er ferdig.

Langt sagt:

Programmerings prosessen har 4 ganske utbredte faser...

1 Pre-Alpha - der mesteparten av arbeidet gjøres fra scratch til et halvveis kjørbart produkt

2. Alpha release - intern test versjon. Meget tildig kjørbart produkt, som ideelt ikke skal se dagens lys (jamnført med alpha leaken av Doom 3 tidligere...)

3. Beta release - Nesten Ferdig produkt, bare mindre bugs og spill balanse ting som står igjen (ideelt sett da)

det er 3 typer beta testings prodesdyrer:

Internal Beta - bare ansatte får teste

Closed Beta - utvikleren gir ett begrenset antall folk muligheten til å teste.

Public Beta - Blir ofte gjort på MMORPG spill for å stressteste tjenere og slikt...alle som vil får være med å teste/prøve produktet

4. Golden Release - spillet er ferdig slik det skal være når det leveres til trykkeriet (som regel leveres også spillet til trykkeriet når dette skjer da ;) )

Lenke til kommentar

Jeg trodde ærlig talt at "gone gold" var det samme som i musikkbransjen, altså "solgt til gullplate" eller noe. Visste at spillet var "golden" før det gikk i trykken, men koblet ikke helt.

Der fikk dere noe å le av tenker jeg, ha ha!!!11

:roll:

Lenke til kommentar
Betyr at det har solgt (eller ofte forhåndssolgt) til gull, så vidt jeg vet er det 100.000 kopier. Ofte brukt om ting som selger som varmt hvetebrød, men like ofte et tegn på noe som er hypa opp, og som kanskje får mer oppmerksomhet enn det fortjener.

Er dette alvorlig ment? Fikk i hvert fall en god latter nå :!: . Noe av det morsomste jeg har lest på forumet. Burde plasseres i humor kategorien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...