Gå til innhold

Lagre som jpg

Anbefalte innlegg

Det har flere ganger vært diskutert om hvilket format som ikke ødelegger bilder.

Men hva med bilder som allerede er jpg filer, ut av kamera, som f.eks på ixus-500? Dersom jeg tar et slikt bilde inn i Photoshop, og lagrer det som jpg, beste kvalitet, etter å ha beskåret bildet, vil det da ha samme kvalitet som før jeg åpnet det i photoshop? Eller forringes bildet ytterligere når det lagres i photoshop, til tross for at det er et jpg bilde i utgangspunktet?

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver gang du lager et jpeg bilde vil det komprimeres på ny. Hvis du lagrer i beste kvalitet er det vel likevel begrenset hvor stor "skaden" blir. Et tips er vel å mellomlagre i et annet format, for så å lagre det endelige bildet i jpeg igjen. Men som sagt, et jpeg bilde er ikke optimalt for etterbehandling siden det degraderes hvor hver lagring.

Lenke til kommentar

Ok. Så dersom jeg skal beskjære et bide, og så skrive det ut, kan jeg få litt bedre kvalitet ved å lagre i f.eks tif, og så skrive ut.

Er det graden av komprimering som avgjøres av "fine, super fine etc." instillingen på kameraet?

Tommy

Lenke til kommentar
Ok. Så dersom jeg skal beskjære et bide, og så skrive det ut, kan jeg få litt bedre kvalitet ved å lagre i f.eks tif, og så skrive ut.

Er det graden av komprimering som avgjøres av "fine, super fine etc." instillingen på kameraet?

Tommy

Hei,

Fine og Superfine er graden av komprimering i selve kameraet hvor Superfine gir minst komprimering, men betydelig større jpg-filer.

Ved beskjæring og annen editering i et program på PC velges %-vis kvalitet når du lagrer i jpg hvor størst %-vis kvalitet gir minst komprimering.

Selv om lagring i jpg forringer bildekvaliteten noe for hver gang du lagrer på nytt, så tror jeg ikke du skal være så bekymret for dette så lenge du begrenser antall ganger du editerer og lagrer på nytt med høy %-vis kvalitet (90-100%). Dette er mest teori, og du vil sannsynligvis ikke se noen forskjell på bildekvaliteten etter 1-2 ekstra lagringer i jpg.

HH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...