Gå til innhold

Feil på PowerColor ATI Radeon 9800 AIW Pro

F0NIX

Anbefalte innlegg

Hei folkens, er ny på dette forumet.

Har lett litt og søkt her på forumet uten å finne noe svar på mine spørsmål. Virker som de fleste her ønsker å finne ut hvilke kort som de skal velge ? Er kansje dette feil forum å spørre om tips og hint for å finne ut hva som er feil?

Altså, jeg har følgende:

ASUS A7N8X-Deluxe v2.0 with 1007 bios

AMD Athlon XP3000+

DDR-DIMM PC2700 512MB RAM (not sure of the brand)

PowerColor ATI Radeon 9800 AIW Pro gfx (128MB DDR)

Ennermax EG365P-VE (350W) PSU witch has 17A on the +12V lead

2 x ATA Western Digital Harddrives

1 x SATA Seagate Barracuda Harddrive

Pioneer slot-in DVD player

Plextor 40/12/40A CD-writer

Alt dette kjører på Windows XP Pro Norsk med alt det siste patcher fra Microsoft. Har også forsøkt forskjellige versjoner av drivere for HK og GFX, fra de som følger med kortene til det aller nyeste pr dato. Samt DirectX 9.0b.

Problemet mitt er som følgende:

Når jeg starter en applikasjon eller spill som tar i bruk 3D-delen (virker det som til nå) så får jeg plutselig masse vertikale striper på skjermen, jeg klarer såvidt å skimte noen farger fra programmet/spillet i bakgrunnen. Maskinen låser seg ikke, men jeg må avslutte programmet/spillet og restarte PC'en før det blir normalt igjen. Kan derimot kjøre Windows i mange timer uten at noe skjer.

Dette har jeg forsøkt:

Forskjellige drivere (HK= fra nVidia og fra Asus, GFX= fra ATI og de som fulgte med på CD), total reinstall av WinXP mellom forskjellige drivere.

Har forsøkt diverse settinger i BIOS; AGP VDDQ Voltage [1.5v/1.6v], AGP 8x support [Disabled/Enabled], AGP Fast Write Capability [Disabled/Enabled], AGP Frequency [Auto/66MHz]. Alle Spread Spectrum settinger er Disabled.

Har kjørt Asus PC Probe og ikke funnet noe ustabilitet i spenninger eller temperaturer. Har også testet MotherBoardMonitor 5 med samme resultat.

Har testet å fjerne alle CD-drives og HD'er uten om C:\-disken hvor WinXP og drivere er installert. Har ingen andre kort i PC'en.

Må også nevne at jeg tidligere hadde ett 9700 AIW Pro kort av samme merke som fikk noe lignende feil, men da kom det først etter 20-30 minutters spilling. Og da kun i spill.

Har kjørt ett Asus V8200 Geforce 3 skjermkort i denne PC'en over lengre tid uten noen som helst form for problemer (utenom at kortet i seg selv er litt tregt for de nyeste spillene :p )

Har spurt meg litt frem på Asus forumet på Nforcershq og fått noen tips derfra.

Siste som jeg skal prøve nå er en ny PSU. Har nemlig hatt problemer med en S-ATA disk som stod alene på en av strømuttakene på PSU'en. Skiftet uttak og alt var iorden. Det sies jo at disse 9800 kortene er ganske så strømhungrige...

Noen som har tips til vidre feilsøking?

Har en Celeron 300A maskin (som jeg bruker til internett) som jeg KAN prøve kortet på, men den støtter ikke AGP høyere enn 2x og er ikke sikker på om det HK i det hele tatt støtter slike kjappe skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber med support og retur i en databutikk og har opplevd fenomenet du beskriver ved bruk av andre Powercolor 9800SE/NP på akkurat at dette hovedkortet. Grafikkortene fungerer fint i andre hovedkort og Asus hovedkortet takler fint tilsvarende skjermkort fra andre produsenter, f.eks. Sapphire. Dersom du har mulighet, prøv skjermkortet på et annet hovedkort og se om du får de samme symptomene. Hvis du ikke får det bør du vurdere å bytte til f.eks. Sapphire eller en annen produsent.

- Judaz -

Lenke til kommentar

I følge en del folk på Asus forumet som jeg ga link til over, som har samme HK og samme skjermkort som meg så hadde de ikke noe problem. Så da kan man vel ikke si at det er kombinasjonen HK og GFX som ikke går sammen?

Eller bør jeg kontakte Komplett.no i morgen å høre om å få byttet i ett annet merke? Blir slikt godtatt? Betaler selvsagt mellomlegget mellom dersom det er prisforskjeller...

Lenke til kommentar

Ok, ny powersuply installert (MIST 480ADP) og harddisk formatert og WinXP reinstallert (for x'te gang) og nyeste drivere for HK og GFX installert....

Kortet klarte nå iallefall de første testene...

Har ikke krasjet med rar grafikk (vertikale striper) ved bruk av 3D-spill eller programmer som bruker 3D (ala demoene som fulgte med på CD'en).

Så foreløpig ser det ut som at feilen er fikset.

Er det noe program utenom 3Dmark som kan "belaste" skjermkortet slik at GPU'en der får jobbe litt å bli litt "svett under armene" ? :)

Ønsker ikke å overklokke enda før jeg ser at alt går stabilt på normal hastighet men med mye "belastning".

Eneste feilen jeg har nå er på TV-delen;

Når jeg søker etter kanaler med "Grundig søk" så klarer jeg ikke å se bilde på kanalene. Får bare snø på skjermen, men jeg ser kanalene i "preview mode" der det er 20 små bilder, ett av hver kanal.

Kjører jeg "Hurtig Søk" så fungerer det...

Er dette en feil eller er bare TV-delen dårlig her?

(Har kjørt den DirectX9.0b patchen for å få søke i det hele tatt.)

Til slutt ett spørsmål til andre som har slike ATI AIW kort; kan man endre på rekkefølgen på kanalene? Ønsker å endre slik at jeg får NRK1 på program 1, NRK2 på program 2, TV2 på program 3 osv? Nå ligger dem hulter til bulter (dem ligger etter kanalnummer...)

Finnes det andre program man kan bruke istede for det programmet som følger med på CD'en for å se på TV?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...