Gå til innhold

Hjelp! Får ikke skjermkort til å fungere skikkelig


Gluggen

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc, og får ikke skjermkortet til å fungere skikkelig. Jeg har vært å sett litt rundt på forumet, og det virker som om dere har peiling på det meste, så jeg tenkte jeg skulle spørre etter hjelp her. ;)

 

Problemet oppstår når jeg skal kjøre spill. Bildet blir flimrete, og det blir mange små "prikker" på skjermen, som "blinker og rører" på seg. (vet ikke om dere forstår hva jeg mener, er ikke så flink til å forklare men...) Uansett, etter en liten stund (noen ganger med en gang) låser spillet seg, og det kommer en feilmelding opp på skjermen. "VPU Recover: VPU Recover har nullstilt ding grafikkakselerator som ikke lenger svarte på kommandoer fra grafikkdriveren" står det :no:

Jeg merker også noe til at det blir noe feil på grafikken når jeg er inne på Windows også. Da kan man også av og til se små prikker og grafikkfeil når man ruller opp og ned på sidene o.l.

 

Jeg har prøvd å formatere harddisken og reinstallere Windows. Jeg har selvfølgelig prøvd å legge inn skjermkort-driveren på nytt, og jeg har vært inne på BIOS og prøvd ut noen forskjellige innstillinger, i håp om at det skulle bli bedre, men neida.

Det eneste jeg har merket meg, er at skjermkortet tror at jeg har windows 2000, mens jeg har Windows xp, vet ikke om det har noe å si da...Hvordan får jeg i såfall skjermkortet til å vite at jeg har Windows xp?

 

Her er de forskjellige delene i datamaskinen min, vet ikke helt hva dere trenger å vite men...

 

Hovedkort: EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Lyd

 

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2,0GHz Socket 754, 512 KB Cache, OEM

 

Harddisk: Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB cache 7200rpm

 

Minne: Corsair Value S PC 3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

Skjermkort: Club 3D Radeon 9800 XT

 

Det var vel det viktigste tror jeg, hvis det er noe annet dere må vite er det bare å spørre. Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette problemet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lastet ned de nyeste driverne, og installert dem, men det hjalp ikke, har fortsatt samme problemet.

Forresten, fant ut at problemet oppstår i Windows også. Det skjedde når jeg åpnet manualen inne på skjermkort-cd'en...

Forstår ikke hva som er feil... :hmm:

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med dette problemet? :(

Maskinen klarer nesten ikke å kjøre noe som helst grafikk jo....

Forresten, spillet jeg prøvde var Commandos 3. Prøvde nå nettop på Warcraft 3 også, men der ble det enda verre. Der kunne jeg nesten ikke se noe som helst p.g.a all flimringen. Etter en stund slo skjermen seg av(!?). Det har skjedd før. Skjermen slår seg av, men ikke maskinen. Forresten, intro videoen til Warcraft3 funket ok, der var det ikke noe problemer.....

Lenke til kommentar

Kjør skjermkortet helst på sin egen strømkabel alene. Ellers virker det som som om minnet blir for varmt av de artifactene du beskriver. Prøv med mer kjøling i kabinettet, eller prøv å ta vekk sidene på kabinettet helt. RAM'en kan være "gåen" (ødelagt).

 

Disable Overdrive også, virker som om en del har problemer med denne.

Lenke til kommentar

Skal prøve å laste ned Omega driverne. Har bare så treig internet-tilkobling, så det tar lit tid :(

Hvis ikke det funker skal jeg prøve å laste ned de nyeste skjerm, chipset og lydkort driverne....

Skjermkortet er på egen strømkabel. Kabinettviften viser 34-36 grader) har ikke vært over 40) og cpu viften noen og 40 grader (har ikke vært over 50), så jeg tviler på at det kan være for varmt....

Takk for all hjelpen sålangt, dere har vært veldig hjelpsomme. :)

Lenke til kommentar

Har nå lastet ned og installert de nye Omega driverne. Jeg synes det ble litt bedre, kan nå se hva tingene på skjermen skal forestille, men har fortsatt litt av samme problemene. Har fortsatt samme feil som Shaper beskrev. Pixsler som flytter seg rundt og streker på skjermen. Spillene låste seg iallefall ikke med en gang da...

Men, jeg tok den ene testen på ATI Tool 0.0.20 programmet som fulgte med Omega driverne, og da kom den VPU feilmeldingen opp igjen. Måtte restarte maskinen. Andre gangen jeg prøvde, låste hele maskinen seg, måtte restarte manuelt, og da den startet kom det en ny feilmelding opp på skjermen. Microsoft Windows:"Driveren for skjermenheten kan ikke fullføre en tegneoperasjon. Hør med enhetsprodusenten om det finnes en driveroppdatering."

"Skjermdriveren for Radeon 9800XT(Omega 2.5.58) ser ut til å være årsaken til at systemet er ustabilt." :no:

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre lenger....er jeg nødt til å sende inn kortet igjen? Koster det noe å sende inn kortet og få det testet slik Shaper sa?

Endret av Gluggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...