Gå til innhold

UV-lys mot alger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.... alger er så mangt ....

 

UV blir bla. brukt for å foredle drikkevann og tror nok at det tar livet av alger...

 

Spm. er mengde (og bølgelengden) samt algetypen...

 

Q:

Aqua Ultraviolet's Clear Water UVs gets rid of green water in your pond or water garden guaranteed! This UV will kill all floating algae and will eliminate that "Pea-Soup" look withing 5 days. Aqua's UV also kills harmful bacteria and parasites in ponds or water gardens.

Endret av JEG76
Lenke til kommentar
kan det teoretisk da også brukes i akvarier??? til å drepe alger

Jeg har faktisk sett vannfilter med UV-lys til salgs i akvariebutikker på nettet. Det står at uv-lyset er i en lukket boks som vannet blir pumpet gjennom.

 

Jeg leker jo litt med tanken på å lage en bong i vannkjølingsoppsettet mitt. Planen er da å UV-belyse vannet for å unngå problemer med bakterier og slikt.

Lenke til kommentar

Uv katodene som vi kjøper tror jeg ikke er 100% UV.

Skikkelig uv lys har en bølgelengde på under 400Nm, altså et lys vi ikke kan se.

Jeg tror at de katodene vi kjøper ligger på litt over 400nm bølgelenge og lyser derfor med en mellomting av UV og fiolett lys, slik at vi kan se det.

 

Det virker kanskje på alger det og, men jeg vil tro at man må ha enda kortere bølgelengde for å få et mer effektivt ultrafiolett lys mot alger og bakterier.

Lenke til kommentar

Vet at det finne eit magnetisk filter som dreper nesten alle typer bakterier.

Men å ha eit filter med stor magnetisme i pcen ville ikke jeg ha satsa på.

 

Er du villig til å betale noen (5-7) store lapper for uv-belysning av vannet så finnes det system som er laga for dette. Viss jeg ikke husker feil så dreper det utstyret 99.6% av alle bakteriane og algene i vannet.

,men dette utstyret er bereinet for å levere vann til dyr som må he helt rent vann.

Lenke til kommentar
kan man da hvis vannet fra springen ikke blir anbefalt som drikking, istedet for koke det, la det ligge ved UV lysene jeg har i pc'en?

 

rent teoretiskt sett..?? :hmm:

ja, det skal ta knekken på "ting" på like linje med klor ... klor har den fordelen at det funker etter det har blitt tilsatt mens UV funker bare der og da (oppplomstringsfare).

 

UV blir som nevnt brukt i drikkevanssforedling og i svømmebassenger.

 

En grunn til at dette kanske kan bli viktigere fremover er at når klor tilsettes humusholdig vann (lukter litt gjørme), kan det annes klorerte org. forb., som er kreftfremkallende....

 

 

(alt for mange år på skole :dontgetit: )

Lenke til kommentar

Jeg plukka opp litt info fra denne akvariumsnettbutikken:

 

"Uv filter er veldig effektivt mot sykdoms parasitter som har ett fritt svevende stadie på jakt etter en vert. Filtret dreper også svevealger og bakterier som er fritt i vannet.

Ved bruk av UV filter blir vannet krystall klart og lyset får en høyrer "virknings grad""

 

De selger jo filtre fra kun kr 1830,- for en 8W :hm:

Claes selger jo 4W for 198,-. :idea:

Lenke til kommentar
Huff...

må se å få rensa det hele,

og anskaffe meg no sånn destillert vann og acfluid

Stikk helle innom nermeste bensinstasjon og kjøp ferdigblandet frostvæske, gjør samme jobben og det er billigere.

Og acfluid er korresjons beskyttende og ikke en algedreper.

Endret av bigbom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...