Gå til innhold

Drop down - selected *LØST*

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg har aldri i mitt liv hatt behov for en drop down boks før :eek:

Men mener da virkelig at for å sørge for at en bestemt oppføring blir valgt bruker man attributten "selected":

<option value="bla">Hmm</option>

<option value="hmm" selected>selected</option>

Det fungerer ikke i firefox, av alle mulige ting så blir det SISTE alternativet automatisk valgt i firefox for meg.

Så?

Endret av Findus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal ikke bruke </option>

Kun 

<option value="Hallo">Hallo
<option value="Hei">Hei

Funker ihvertfall fint hos meg i firefox

Det der er feil. Du er nødt til å lukke <option> med </option>.

Det du kan prøve er:

<option value="bla">Hmm</option>
<option value="hmm" selected="selected">selected</option>

Edit: mer om option finner du her:

http://www.w3schools.com/tags/tag_option.asp

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar
Javel...

Jeg har aldri lært HTML av noe annet enn å lese på andres koder, så du har sikkert rett...

Men det funker ihvertfall fint å ikke lukke dem hos meg, men har ikke prøvd å validere det

Det er riktig - du MÅ ikke lukke dem, men du vil da få en valideringsfeil fordi standardene sier at sånne tags skal avsluttes. ;)

Lenke til kommentar

Findus: Hvilken doctype bruker du? XHTML krever at attributten må ha verdien selected i tillegg.

option trengs faktisk ikke å lukkes i HTML, men uansett er den beste vanen å skrive koden slik:

<option value="hmm" selected="selected">selected</option>

Lenke til kommentar

Bruker normalt xhtml strict. Men i det dokumentet jeg testet det i hadde jeg ikke definert doctype, tenkte ikke over at det kunne være problemet.

Er en template så den skal liksom ikke ha noe annet en det som er inne i body tagen i seg.

Er generelt sett vant med at (x)html funker veldig fint uten at du har med <html>, <body> og doctype når jeg tester ting og lager deler av templates.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...