Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 roundup


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er veldig imponert over at Intel klarer å bruke 0,09 nm... og her gikk jeg rundt og trodde at man fortsatt brukte 90 nm.. :!:

(Sjekk side 2, oppsettet så ser dere hva jeg mener)

Ja, Intel har gjennomført en hemmelig reduksjon av transistorstørrelsen med 1000x så nå er transistorene bare brøkdelen av diameteren på et atom... :p :!:

 

Noe å tenke på, nå da det er amd som er dyrest gjelder det plutselig ikke lenger ;)
Hvem sier det?
Snekker'n sier det, ikke jeg i hvertfall. Jeg kjøper fortsatt ikke CPU'er til over ca 1000kr. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Noe å tenke på , nå da det er amd som er dyrest gjelder det plutselig ikke lenger  ;)

Hvem sier det?

 

Sockey 939 system frister meg mer og mer!

 

Bra test DG :thumbup:

Jepp,939 frister ikke tvil om det , min kommentar var ikke for å si at det ene eller andre er best men for å "mimre" tilbake til P4 og amd XP da var det protester mot å sammenligne en P4 3,2 800 med en XP 3oo0 , argumentet da var at en måtte se det i sammenheng med prisen IKKE ytelsen , nå da A64 er like dyr/dyrere enn P4 gjelder dette liksom ikke lengre .

Men lag ikke noen lang diskusjon av dette , det var bare for å konstatere at ting forandrer seg etter hvem som "leder" ;)

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt:

 

Athlon64 2,2GHz 0,5MiB L2 Socket 754 (3200+) yter omentrent identisk med

Athlon64 2,2GHz 0,5MiB L2 Socket 939 (3500+).

 

Prisforskjellen på disse to inkludert prisforskjellen på hovedkort ligger på ca 2500kr. Jeg synes ikke de ørsmå forskjellene i benchmarks er verd 2500kr.

 

Oppgraderingsvennlighet er et dårlig argument fordi man kan kjøpe nytt hovedkort for prisforskjellen. Uansett om man velger Socket 754 eller 939 nå så vil man sitte med ca samme ytelse. Hvis man planlegger å oppgradere om ca 1 år så bør man uansett kjøpe nyttt hovedkort pga PCI express og SATA2 med NCQ.

 

Hvis man f.eks selger det gamle utstyret (Socket 754 og 3200+) så vil man i tillegg til å ha spart 2500kr i år få igjen ca 1500kr for dette. Dermed har man ca 4000kr å bruke på nytt utstyr om et år. Hvis man velger Socket 939 har man kanskje 2000kr igjen etter salget. Man står altså rundt 2000kr sterkere ved neste oppgradering om man velger Socket 754 nå. I mellomtiden er ytelsen praktisk talt identisk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Athlon64 2,2GHz 0,5MiB L2 Socket 754 (3200+) yter omentrent identisk med

Athlon64 2,2GHz 0,5MiB L2 Socket 939 (3500+).

 

Prisforskjellen på disse to inkludert prisforskjellen på hovedkort ligger på ca 2500kr. Jeg synes ikke de ørsmå forskjellene i benchmarks er verd 2500kr.

 

Oppgraderingsvennlighet er et dårlig argument fordi man kan kjøpe nytt hovedkort for prisforskjellen. Uansett om man velger Socket 754 eller 939 nå så vil man sitte med ca samme ytelse. Hvis man planlegger å oppgradere om ca 1 år så bør man uansett kjøpe nyttt hovedkort pga PCI express og SATA2 med NCQ.

 

Hvis man f.eks selger det gamle utstyret (Socket 754 og 3200+) så vil man i tillegg til å ha spart 2500kr i år få igjen ca 1500kr for dette. Dermed har man ca 4000kr å bruke på nytt utstyr om et år. Hvis man velger Socket 939 har man kanskje 2000kr igjen etter salget. Man står altså rundt 2000kr sterkere ved neste oppgradering om man velger Socket 754 nå. I mellomtiden er ytelsen praktisk talt identisk.

Fint noen regner litt :)

 

For jeg synes sannerlig ikke den prisen på 939 forsvarer ytelsen mot 754 og hvis man ikke sparer på det ved senere oppgraderinger så er argumentene plutselig få for 939. Det er selfølgelig min og min lommeboks mening...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...