Gå til innhold

er det mulig med dobbeleksponering på D70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes ingen funksjon for dette nei. Anbefaler følgende fremgangsmåte: Ta de to bildene (som du ellers ville hatt i den doble eksponeringen), flytt de inn i f.eks. Photoshop som hvert sitt lag i samme bilde. Juster gjennomsiktigheten til lagene til du får bildet du er ute etter :)

Gleden med å jobbe digitalt er at ufattelig mange av effektene som tidligere måtte gjøres når man tok bildet, eller på mørkerommet i ettertid, kan nå gjøres i Photoshop med vesentlig bedre kontroll :) I overnevnte tilfelle vil man f.eks. kunne velge hvilke deler av bildet som skal være dobbelteksponert, forskjellige grader av exponering for forskjellige deler av bildet osv osv.

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Slik jeg har skjønt det er det noe fra analoge kameraer hvor man utsetter samme filmruten for to forskjellige eksponeringer. F.eks. man tar bilde av en himmel, og så bildet av et hus. Man får da et bilde med begge to blandet sammen :yes:

I den digitale tidsalder kan dette gjøres med photoshop som jeg forklarte over :)

Eksempel:

Bilde 1

bilde1.JPG

Bilde 2

bilde2.JPG

Kombinert (dobbel eksponering)

double.jpg

Om jeg har tatt riv ruskende feil så må noen gjerne rette meg opp ;)

Lenke til kommentar
Joda, men jeg har sett det på billige digitalkameraer så da syntes jeg det var litt "trist" at det ikke fantes på de større kameraene :):):):)

Hvem sa at det ikke går an å dobbelteksponere med D-70?

Her er en løsning: Sett lukkerhastigheten på Bulb. Hold noe helt svart foran linsa så ikke noe lys slipper inn (f.eks. en svart hatt, caps e.l.) Rett kameraet mot motivet og trykk ned utløserknappen. Fjern hatten/capsen det antall sek/ms som trengs for riktig eksponering. Sett hatten tilbake foran linsa (fremdeles med utløserknappen trykket ned). Flytt kameraet til neste motiv og gjenta. Dette kan du gjøre så mange ganger du orker (altså ikke bare dobbelteksponering, men mangedobbelteksponering :) ) bare pass på at det ikke blir overeksponert.

OK, jeg vet dette er en "billig" metode for dobbelteksponering, men det er morsomt og det fungerer best i mørke omgivelser hvis du ikke er lynkjapp med hatten da... :ermm:

Gudd løkk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...