Olle P Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Jag funderar på hur jag ska uppgradera min dator vidare. Just nu har jag en Athlon XP 1800+ Palomino med en RAM-bricka 256 MB PC2100 och en RAM-bricka 256 MB PC2700, som körs på standardhastighet (dvs 266MHz på RAM). Moderkortet stöder max XP 2700+ Thoroughbread, med 333MHz RAM (PC2700). Mina alternativ är att antingen under hösten/vintern byta CPU (till XP 2700+) och den ena RAM-brickan, en kostnad på 1000-1500kr. eller att vänta något år och sedan byta CPU, moderkort, RAM, CPU-kylare och eventuellt PSU, en kostnad på ca 4000kr. Frågan är hur mycket prestandahöjning jag kan vänta mej av att bara byta till 50% snabbare CPU och RAM. Jag tror att nuvarande CPU begränsar grafikkortet en del, så där bör det bli märkbart bättre vid tung belastning, men i övrigt? Tackar på förhand Olle Lenke til kommentar
Launch Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Tror en Mobile XP2400 og en brikke 2700 RAM vil hjelpe endel. Oppgraderer du for 1000Kr nå så er det nok ikke lenge til du må oppgradere igjenn kort tid etter. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 vent heller en liten stund og bytt alt av hardware i pcen din, og så bygger du deg en server av den gamle Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hvis du ikke er hardcore gamer - og ellers bruker PC'n ganske vanlig - så hadde jeg ventet. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 23. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2004 Tror en Mobile XP2400 og en brikke 2700 RAM vil hjelpe endel.Varför Mobile? Överklockningsmöjlighet?Oppgraderer du for 1000Kr nå så er det nok ikke lenge til du må oppgradere igjenn kort tid etter.Jag har råd att uppgradera för 1000kr i höst/vinter.Har inte råd att lägga ut 4000kr inom två år. Med en "liten" uppgradering snart kan jag senarelägga den "stora" uppgraderingen ytterligare ett år eller så. Thoroughbread 2700+ kan mycket väl utgå ur ordinarie sortiment och/eller stiga i pris inom kort. Det enda program som är märkbart begränsat med nuvarande uppsättning är Flightsim 2004, som inte kan köras med bästa grafik utan att frame rate blir för låg. /Olle Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) hva slags skjermkort har du da? rent persjonlig ville jeg ha sett litt på qxl.no eller bruktmarked.no etter noen billigere deler. hvis du river i med en xp 2700 tbred vil du ganske sikkert få føle de 256 kb med catch den IKKE har da det meste som kommer om dagen av spill er meget glad i mye catch.. så jeg vil kanskje heller anbefale deg en xp 2400M og et eller annet twinmos400mhz som det florerer av på bruktmarked.no.. hvis du i tillegg kjøper deg et abit kt600 kort som klokker bra og som er meget prisgunstig vil du kunne droppe "den store" oppgraderingen i et par år til. det er i allefall min mening. -marius edit: ram ca 600 for 512mb , cpu ca 700 mobo ca 400 tot:1700,- det du allerede har er vel verdt ca 700-1000 kroner. Endret 23. juli 2004 av Demogorgon Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 .... hvis du river i med en xp 2700 tbred vil du ganske sikkert få føle de 256 kb med catch den IKKE har da det meste som kommer om dagen av spill er meget glad i mye catch.. ..og her mener han nok "cache"............... Lenke til kommentar
Launch Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Tror en Mobile XP2400 og en brikke 2700 RAM vil hjelpe endel.Varför Mobile? Överklockningsmöjlighet? Skal vist være beste overklokker CPU i den prisklassen. RAM prisene kan nok gå opp mere enn de faller i pris, varierer nesten fra uke til uke. PC2700 ram passer best til mobile XP2400 tror jeg. Lenke til kommentar
mcbeef Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 vent heller en liten stund og bytt alt av hardware i pcen din, og så bygger du deg en server av den gamle Helt enig i det der Spar en stund til, så har du råd til en ordentlig oppgradering etterhvert. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Hvis moder kortet kun støtter Thoroughbread cpu som er AMD xp prosessor familie modell 8 med xp2700 som høyeste . Da er jeg ikke sikker på at mobile xp vil funke da de er enten thornton eller barton cpu'er . (modell 10) . Det med prosessor støtte bør sjekkes grundig hos kort produsentens support web . Eventuelt om det finns bios oppdatering for Barton støtte . Tror det kan være vanskelig å få kjøpt ny Thoroughbread da disse er gått ut av produksjon for lenge siden . Du bør i såfall forsøke å fatt på brukt T-bred xp2600/xp2700 + mere pc2700 minne . .... Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) hvis du i tillegg kjøper deg et abit kt600 kort som klokker bra og som er meget prisgunstig vil du kunne droppe "den store" oppgraderingen i et par år til. det er i allefall min mening. "abit kt600 kort som klokker bra"...? Er ikke det en drøy påstand? Endret 23. juli 2004 av Fiesta Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Bør hvertfall være et hovedkort med nforce2 ultra chipsett sammen med mobile-xp som skal klokkes hvis nytt . ( *host * AGP/PCI lås) ... Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 23. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2004 Tror det kan være vanskelig å få kjøpt ny Thoroughbread dadisse er gått ut av produksjon for lenge siden. Moderkortet jag har är ett Soltek med KT333 chipset. Tillverkaren anger Thoroughbread 2700 som snabbaste CPU, med senaste BIOS. Nya sådana CPU är inte svåra att finna i lager hos flera återförsäljare. (Mitt grafikkort är ett Gainward Ultra/1100, dvs GeForce FX5900 med långsammare RAM.) Lenke til kommentar
Launch Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Hvis du har lite data på harddiskene i PC'en så blir den raskere, har du mye rot så blir maskinen treg uansett oppgradering. Om du kjøper 256MB PC2700 RAM til og en overklokkings venlig CPU (Les AMD Mobile) så vil du nok merke noe forskjell ved at den laster Windows raskere, starter Word og sånnt fortere, PC'en blir kanskje mere stabil, men hvis du tenker å øke 3D mark 2003 score så blir det nok tynn økning. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 hvis du i tillegg kjøper deg et abit kt600 kort som klokker bra og som er meget prisgunstig vil du kunne droppe "den store" oppgraderingen i et par år til. det er i allefall min mening. "abit kt600 kort som klokker bra"...? Er ikke det en drøy påstand? ikke hvis det er et abit.. det har divideren som gjør at det støtter 400mhz native, og å øke denne til 420-425 går helt fint. d et er lite trolig at cpu'n vil høyere en det alikevell. mobile cpuer virker ikke så veldig villige til å presse fsb. via brikke sett er dessuten mye mer stabile en nforce. kjøper du i tillegg et abit eller epox så er du sikra. nforce 2 er så jævla oppskrytt! (jada, jeg har hatt 2 nf7-s så ingen behøver å spamme med hvor drit bra nforce korta dems er. dere har anntageligvis ikke testa opp mot andre brikkesett..) ps: jeg hr benchmark bilder av fsb på 210mhz, 420ddr på et kt333 msi... det ER mulig.. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 Hvis du har lite data på harddiskene i PC'en så blir den raskere, har du mye rot så blir maskinen treg uansett oppgradering. Min hårddisk "städas" och defragmenteras minst en gång i veckan, och i övrigt har jag optimerat prestanda så mycket jag kan. /Olle Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) ikke hvis det er et abit.. det har divideren som gjør at det støtter 400mhz native Betyr det at hvis man klokker en f.eks 2500+ opp til FSB 200, så skifter divideren fra 1:2:5 til 1:2:6? I så fall:KULT! Men sånn er det ikke med f.eks. MSI sine kort, de beholder 1:2:5 divider over FSB 200... jeg hr benchmark bilder av fsb på 210mhz, 420ddr på et kt333 msi... det ER mulig.. Da må jeg bare gratulere Men, jeg vil tro at i ni av ti tilfeller vil man IKKE komme så lang, og i svært mange tilfeller vil man skade hardware... Til slutt:JEG ER IKKE ANTI-VIA, men jeg mener det IKKE egner seg til overklokking(vanligvis da...) Endret 26. juli 2004 av Fiesta Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Jag tackar alla som kommit med synpunkter! Tyvärr har ämnet antagit en rent akademisk betydelse på grund av att jag nu upptäckt att min bildskärm håller på att lägga av. Ny bildskärm (för drygt 2000kr) har alltså prioritet före snabbare CPU... /Olle Lenke til kommentar
MADsen Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 jeg ville heller invistert i bedre ram da (kingston ol) tror du kommer lengre med bedre timings.. da kan du fint oppgradere med 1000kr og likevel få en god økning uten og hive pengene ut vinduet så du ville gjort men å kjøpe ny cpu/hk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå