Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en maksin til å redigere med.

Jeg har en PC nå med et relativt gamelt canopus kort (DVraptor)

Ett av de størtste problemene jeg har med den maskinen jeg har nå er

grensen på størrelsen av AVI filene. Nå trenger jeg en maskin der jeg kan

redigere en spillefilm på ca 2 timer. Finnes det ett bra alternativ på PC siden da? eller må jeg konvertere til Mac?

 

Kanskje ett annet videoformat som jeg kan bruke istedenfor AVI? men husk at kvaliteten må være god nok til at dette skal kunne sendes på tv.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har jævlig mange penger, kjøp mac. du får EKSTREMT mye mer stabilitet for pengene. egentlig, til klipping er det bare mac med avid som teller...

 

problemet er at d er vanskelig med mac, iom at da må du kjøpe lisens og dogle og den pakka der, fort 15000 spenn, pluss 25+ for macen... på en pc kan du alltids sleike opp dc og ordne deg lisens til de grader, men dette vil seff fungere mye dårligere enn real deal.

Lenke til kommentar

Vel, Mac med Final Cut Pro blir brukt utrolig mye, i mange Hollywood filmer,

selv om Avid fortsatt er industri standard hører jeg oftere og oftere om digre

produksjonsselskap som går over til XServe servere med Mac maskiner og

Final Cut Pro som videoredigeringsprogram.

 

Når det gjelder Compositing og 3D så er det Linux som er tingen da ;) Vi har

en G5 til å redigere på, og Pappa kjøper snart en PowerBook (om vi får penger

til det da) - og jeg må si at de funker utmerket til videoredigering. Dessuten

kan du kjøre Linux på Mac også, så det er ikke noe problem å gå over til denne

platformen, iallfall for meg :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har jobbet med reklame og design i 10 år nå og vært innom tv i tre av årene.

Det er en myte at Apple maskinene er dyrere enn pc. Det stemmer ikke.

Du får en komplett redigeringsenhet fra Apple til ca. 10000 kr inkl. mva.

Det er da inkl. dvd brenner og alle programvare du trenger for å sette igang.

Jeg snakker da om Apple sin eMac som er en liten råtass med 17" skjerm og PowerPC G4 prosessor på 1.25 GHZ (RISC).

 

Les mer om maskinen her:

http://www.apple.com/no/emac/

Priser fra Applestore Norge:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...1.2.1.0.0.0.1.0

 

Håper dette hjelper litt! :)

 

mvh.

 

Tom Sommerseth, Mediadesigner

Web: www.tomsommerseth.com

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Ikke for meg, om jeg kjøper ny PC blir det sikkert en Mac,

men jeg vil ikke bytte noe programvare fordi, jeg vil nok kjøre Linux. Men som

sagt, jeg kjører fremdeles OS X for videoredigering, i den prisklassen jeg er så

finnes det ingen ved siden av OS X + Final Cut. Selv om jeg håper at noen skal

starte et SKIKKELIG videoredigeringsprogram for Linux, men det er vanskelig

å starte slikt uten mye penger. :)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
du får EKSTREMT mye mer stabilitet for pengene.

Det gjør man ikke.

 

Premiere Pro og After Effects + Magic Bullet på pc duger for de fleste. Tingen er bare at Adobe lager programmer for begge platformer og Final Cut finnes ikke på pc. Det gjør mac til et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Ett av de størtste problemene jeg har med den maskinen jeg har nå er

grensen på størrelsen av AVI filene. Nå trenger jeg en maskin der jeg kan

redigere en spillefilm på ca 2 timer.

Hvis du opplever begrensing i filstørrelse så er det fordi du bruker feil filsystem. Bruker du Windows 2000 eller Windows XP må du bruke NTFS filsystemet da FAT kun tillater filstørrelser på maks 4GB.

 

Bruker du Windows XP kan du enkelt gjøre om til NTFS fra FAT.

 

Hvis du da ikke bruker et eller annet gammelt redigeringsprogram med filstørrelsebegrensinger.

Lenke til kommentar

Til Mac får man ganske bra redigeringsprogram med i OSX, nemlig iMovie. Dette er et veldig basic program men man får gjort noen småting, legge på tekst, noe spesialeffekter og litt andre ting.

 

Man får også Final Cut Express veldig billig, hvis ikke gratis (husker ikke i farten) her får du gjort VELDIG mye og det er en drøm å jobbe med.

 

Final Cut Pro er jo det aller råeste, her har du absolutt alt, og har du i tillegg Live og Soundtrack så har du alt det du trenger for å lage noe skikkelig rått.

 

Jeg har aldri redigert en film på 2 timer så da kan jeg ikke anbefale PC eller MAC, men min powerbook 867MHz G4, 640MB RAM gjør det ganske bra med opptak på 30 minutter og slikt som jeg pleier å leke med. Det er en del ventetid når man legger til effekter og slikt, men om du klasker til med et dual G5 system og masse RAM vil du nok nesten klare det i realtime.

Lenke til kommentar
du får EKSTREMT mye mer stabilitet for pengene.

Det gjør man ikke.

 

Premiere Pro og After Effects + Magic Bullet på pc duger for de fleste. Tingen er bare at Adobe lager programmer for begge platformer og Final Cut finnes ikke på pc. Det gjør mac til et bedre alternativ.

Premiere PRO og en timers filmsnutt er i allefall ikke så veldig gode venner. Jeg la meg til en CTRL+S vane som godt kan beskrives som manisk. For hver endring jeg gjorde trykket jeg sikkert tre-fire ganger på CTRL-S. Klok av skade kan man si etter å ha mistet arbeid alt for mange ganger i programkræsj.

 

Etter å ha skiftet til Mac og Final Cut har jeg ikke hat så mye som ett eneste kræsj.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
du får EKSTREMT mye mer stabilitet for pengene.

Det gjør man ikke.

 

Premiere Pro og After Effects + Magic Bullet på pc duger for de fleste. Tingen er bare at Adobe lager programmer for begge platformer og Final Cut finnes ikke på pc. Det gjør mac til et bedre alternativ.

Premiere PRO og en timers filmsnutt er i allefall ikke så veldig gode venner. Jeg la meg til en CTRL+S vane som godt kan beskrives som manisk. For hver endring jeg gjorde trykket jeg sikkert tre-fire ganger på CTRL-S. Klok av skade kan man si etter å ha mistet arbeid alt for mange ganger i programkræsj.

 

Etter å ha skiftet til Mac og Final Cut har jeg ikke hat så mye som ett eneste kræsj.

 

-KJ

Å ha ctrl+s som vane er noe alle burde ha. Jeg gjør det faktisk av og til når jeg skriver lange innlegg, av vane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...