Gå til innhold

hvor skal programmene mine ligge?


Anbefalte innlegg

jeg holder no på å installerer programmer i Linux fortia å dette går bra. men jeg er litt usikker på hvor programmene mine skal ligge.

jeg vet at i Windows er det samme programmene mine ligger så jeg lurer på om det samme også gjelder for Linux. at programmene mine kan ligge på en tom partisjon i Linux, slik at det blir litt enklere å finne dem igjen, eller må jeg installere dem i en spesiell katalog?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan programmer? Pakket binærfil, pakket source fil, rpm, deb, hva?

 

Antar at det er snakk om en pakket binærfil her, siden de fleste andre har gode installasjons-rutiner.

 

Programmene kan ligge hvor du vil, egentlig, men tradisjonelt blir slik programvare

lagt i /usr/local, der det er faste mapper (/usr/local/bin for binærfilen, /usr/local/lib for libraries osv)

 

Også, $PATH environment variabelen inneholder de mappene linux vil lete etter programfilene (Jeg har for eksempel ~/bin lagt til der, så jeg kan ha en bin mappe i homedir'et mitt for egne programmer og script)

Lenke til kommentar

Slik det er i dag:

bin = kjørbare filer

sbin = filer som bare root skal kjøre

lib = libraries

share = annen statisk data

 

Uber-viktige ting ligger i /, med andre ord /bin, /sbin og /lib.

Ordinære programmer som pakkesystemet ditt har ansvar for bor i /usr, m.a.o. /usr/bin, /usr/lib, osv.

Ting du legger inn manuelt, legger du i /usr/local - altså /usr/local/bin osv.

Ting som ikke opererer med en normal UNIX-mappestruktur (som f.eks. Unreal Tournament), er det vanlig å gi et eget dir i /opt.

Enkelte programmer har også en særstilling: X-implementeringen får av de fleste distroer et eget dir i /usr (eks. /usr/XFree86). Gentoo opererer med /usr/kde/<versjon> for KDE.

 

Utover det, opererer programmer som bruker UNIX-strukturen nesten alltid med konfigurasjonsfiler i /etc og diverse dynamiske datafiler i /var, uavhengig av om de selv bor i /, /usr eller /usr/local.

 

Kort og godt:

La pakkesystemet ha ansvar for ALLE dirs, utenom:

/home

/etc (men ikke fuck opp filer som allerede er der)

/usr/local

/opt

/var (men ikke fuck opp filer som allerede er der)

/tmp (men ikke fuck opp bla bla bla...)

/mnt

Eventuelt /boot

Endret av gspr
Lenke til kommentar

wil: Det gspr har gitt deg, er SVARET når det gjelder organisering av standard program- og konfigurasjonsfiler. FØLG DET!!!! Hvis du vil eksperimentere med programmer, gjør det enten i din hjemmekatalog, et passende sted under /usr/local eller lag en hensiktsmessig katalogstruktur under /opt. (En annen tradisjon, som jeg er i, bruker /store som hovedkatalog for ekstra plass.) Jeg bruker aldri standard ./bin-katalogene til å teste programmer jeg fikler med, de (eller symlink) legges i /usr/local/bin når de er uttesta og ferdig til bruk. Til nød kan du døpe om filer i /usr/bin, hvis du veit hva du gjør (ikke slett/overskriv dem!) - dette kan du gjøre hvis du legger andre versjoner, som du vil bruke/prøve i /usr/local/bin.

Lenke til kommentar

jeg har min egen katalog i Slackware som heter progs, denne visste jeg ærligtalt ikke hva jeg skulle gjøre med, så akkurat nå har jeg programmene mine der. uten å holde på styre inne bin og lib og de mappene der. så bare lager jeg en link til programmene på skrivebordet etterpå.

 

nei bare lurte skjønner dere. har fått inn noen programmer nå som funker og som er på nett. så nå begynner jeg å lære litt.

Lenke til kommentar

men jeg ser at når jeg installerer programmer også i Linux, så ser jeg ikke at de sprer seg så veldig, hvis jeg f. eks skal installere et program og installasjons fila ligger i home så blir visst programmet også installert i home av en eller annen grunn. har jeg gjort noe feil eller?

 

forresten. jeg skal installere Gnome Dropline som visst nok skulle gjøre det å installere program i slackware enklere?

Endret av wil
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke "installere" program normalt?

./configure; make; su; make install clean;

Da havner at hvor det skal, og du bruker en enkel kommando til å starte programmet, evt. en launcher/ikon du har satt til å kjøre den kommandoen.

 

Eller bruk det pakkesystemet du liker best og/eller har tilgjengelig om ønskelig.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Standarden for filsystemorganisering FHS, er det verdt å se på, og ikke avvike fra uten å ha gode grunner for det. (De aller fleste mener jo de har noen slike gode grunner, og enkelte spørsmål tas lite opp i standarden.) Men bortsett fra det som sies der om /mnt, tror jeg det meste er veloverveid, og bygd på lang erfaring. Kjennskap til standarden gjør det også ofte lettere å leite opp systemkomponenter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...