Gå til innhold

Erfaringer med Ramdrive?

cozmic

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med bruk av ramdrive? Denne artiklen sendte meg ut på en liten jakt etter info. Det er først og fremst i spill sammenheng jeg trenger mer ressurser. Husker man tweaket windows 3.x med ramdrive setting i config filen, wer dette det samme prinsippet? Funker det i Xp..?

Noen som vet noe?

Endret av cozmic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ramdrive fungerer svært bra i de tilfellene man trenger svært mange og raske aksesser og ikke krever for stor lagringsplass. Hovedsaken er at det gir ekstremt mye raskere aksess enn det selv de aller raskeste harddiskene kan gi. (hhv. ca 0,0001 ms vs. ca 5 ms)

Dvs. Det er ideellt for databaser og annen dynamisk info.

Men det er en ulempe: ramdisker mister all informasjonen når du slår av PC'n. Dette kan dog unngår ved hyppige backup-script. F.eks er det mange virksomheter som klarer seg fint med f.eks 10 minutters backupintervall. (Her på forumet brukes det 24 timers backup intervall av en 2GB database, men de har likevel ikke valgt å legge det på en ramdisk)

Det ramdrive ikke fungerer særlig bra til er swapfile, store lagringsmengder mm.

Det finnes også noen hardware-løsninger til astronomiske priser, men så lenge du ikke er forberedt på å bruke "en halv årslønn" på dette så er vel det uaktuellt. Det får også an å bruke flash, men det er ikke på langt nær så raskt og egner seg heller ikke til dynamisk info grunnet høy feilrate ved mange overskrivinger.

Lenke til kommentar

Jeg har RamDrive og bruker det til internett history/temp-filer. Det gjør at sider jeg har vært på reloader mye raskere og med mindre det er problemer med server eller ISP får man mye raskere respons på linker.

Jeg har 1024MB RAM og har satt av 128MB til RamDisk. Også er det veldig gøy å "teste" RamDrive i HD Tach :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...