Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan Speedtouch 510 og trådløst

Anbefalte innlegg

Koble sammen kabler som beskrevet i modempakken fra Telenor. Bruk cdèn som leveres for å installere programvaren. (Kan gjøres uten cd`en oxo)

Logg deg på, gå inn på webadmin siden -> easy-setup , sett modemet til "Ethernet-bridge". ok.

Kobl opp det trådløse nettverket, nå skal det fungere.

Husk, i trådløst router installeringen og winxp er brukernavnet ditt "[email protected]"

Enkelt og greit.

Sneiks

Endret av Paula
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nuvel, så grønt er da gresset ikke, her er mine erfaringer med å sette opp med Belkin F5D7230 trådløs router hos foreldrene mine:

Jeg visste ikke de nye boksene (Speedtouch 510i 4.30) var routere også før jeg ringte 05000, de gir jo ikke akkurat med en manual, men OK. UPnP og slikt virker faktisk dersom man bare har en PC...men jeg skal ha på trådløs router, og skulle "bridge" som nent før i tråden.

Easy Setup virket greit (i forhold til telnet osv), men fikk en feilmelding da konfigurasjonen lagres (som verken 0500 eller Kundeservice Direkte eller Support 24 har forstått) om at

Invalid autopvc type. Bad value for parameter 'type'

Kan ikke bare klage da, for hvis jeg nå bruker RasPPPOE fra den ene PCen rett i modemet kommer jeg på nett som foreskrevet, så bridge "virker" tilsynelatende.

Men routeren når ikke frem til Speedtouchen, og PC i router klarer kun å pinge router, ikke modemet. Føler IKKE at dette er det samme som de første ADSLboksene Telenor sendte ut, som jeg husker jeg kjærte på router på null komma niks!

Der Telenor svikter, finnes info på nettet. Alcatel-HW brukes mange steder, og mange har problemer med det samme som meg.

http://www.ozcableguy.com/alcatel.html#510

ser lovende ut, men dreier seg nok om eldre/annerledes software, wunder-inifilen har jeg testet og den virker ikke (bra med tips om resetting da..)

http://sapp.telepac.pt/dir/speedtouch

samler det jeg også leste flere steder om "polarity issues" og "failed autonegotiation" men dette ville ingen av Telenormenneskene innræmme at de visste om..

Har gått lei, jeg! Forberedt på å kjøpe ny trådløs router som virker med SpeedTouchen, noen som har forslag?

Telenor "anbefaler" også alternativer som erstatter SpeedTouch på

http://privat.telenor.no/dinesider/Adsl/ad...goHvaTrengerJeg

(trykk "ADSL modem"). Noen som har trådløse erfaringer herfra?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde en del problemer med oppsettet før jeg fikk dette til å fungere (Jeg kjører en D-Link DI-624 Router mot et D-Link DWL-G650 trådløst kort).

Man MÅ benytte installasjons CDen fra telenor for å få programert Speedtouch'en. Speedtouch lagrer både brukernavn og passord for ettertiden (Det legges også automatisk inn en link i Mine Favoritter som gjør at du senere kan få kontakt med Speedtouch).

Foreslår følgende:

1. Installer programvaren fra Telenor og kom deg ut på nett med kun Speedtouch innkoblet. Virker ikke dette kan du glemme å koble inn router.

2. Sett deretter inn router (Resett den først). Nå trenger du ikke å tenke på PPPOE eller andre instillinger for oppkobling mot telenor, siden dette ligger i Speedtouch. Du velger så "Dynamic IP Address" på Router, og så skulle dette fungere? :innocent:

3 Deretter setter du på kryptering osv.

Fungerte for meg, så hvorfor ikke for deg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ADSL var nede i lokalområdet fredag den 13. da jeg var på besøk for nye forsøk (jippi) så da gikk jeg lei og kjøpte ZyXEL Prestige 650HW-33. Innebygget ADSLmodem gjør at det blir eneste boks (8.35 på VPI/VLC og enkoding er LLC, fact fans) og klart mye ryddigere.

Denne bygger på "gamle" modeller og har "gammeldags" god teknisk forklaring av alle innstillinger, så må si det var ytterst behagelig å sette opp. Egen lampe for PPPoE t.o.m :)

11mbit holder for foreldra mine, og litt elektrikertape dekker over det alt for sterke blå lyset på WLAN-opsjonen :) .Skal jeg sette fingeren på noe må det være mangel på "passphrase" for WEP-nøkler så man må telle tegn manuelt, men gikk det og.

Takker ellers for alle svar på tråden, men å sette Belkinrouteren som kun aksesspunkt er bare mellomløsning, målet mitt var å bruke Belkinen som "alt".

Den problemstillingen får ligge inntil videre (har en kamerat med Telenor som skal ha router, hehehe..)

Endret av Rookie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...