Gå til innhold

To eller fem års reklamasjonstid på UPS?

Anbefalte innlegg

Problemet med dagens kjøpslov er at ordlyden for reklamasjoner på ting som skal ha 5 års reklamasjon er veldig dårlig.

For slik den er no er det virkeleg rom for tolking.

Som eit eksempel:

slik forbrukerombudet tolker den gir det ein mobil til 1000 og ein bil til 200000 akkurat like rettigheiter.

Den eine har ein antatt leve på 3-5 år mens den andre har 15-25, er det rett at to produkt med så ulik levetid skal ha lik reklamasjonsrett?

rekner med at det kjem tilslutt ein dom /lovendring på dette feltet som spesifiserer reklmasjonsretten Bedre. Foreløpig er det videospiller dommen som er ei førande sak, og der blir prisen på gjenstanden ein viktig faktor. Sidan den dommen blant anna kom til at videospiller med pris over 4000(trur det var dette beløpet) hadde 5 år mens under

hadde berre 2år.

Men du får prøve å klage det inn så får du sjå kva det blir bedømt til.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så burde komplett her oppført seg så profesjonellt at de overså at det var gått ørlite over tiden. Slike ting som dette taper de bare anseelse på, og kanskje mister kunder også.

Så til saken. Man kjøper en UPS av en eneste årsak, nemlig å bedre oppetiden på systemet sitt. Her jeg sitter og jobber nå så har vi tre stk aggregater på 1-> 1.6 MW, med en UPS som kan forsyne oss i opptil en time dersom aggregatene ikke starter. Jeg tviler sterkt på at man hadde i det hele tatt vurdert UPSer som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Og der ligger nemlig essensen. Man selger ikke noe som skal sørge for bedre oppetid dersom det er større fare for at man skal få mindre oppetid pga at den nevnte enheten tryner.

Dersom noe på TVen din går i stykker, og den fikses får du NYE 2-5 år reklamasjon på den enkelte delen, mens det andre fortsetter med sin opprinnelige reklamasjonstid. Dette ser jeg på som at må bety at det er/kan være forskjell i reklamasjonstiden på komponenter i en enhet.

Ta for eksempel en sykkel. Bruker man den mye, så forventer man at kjedet blir slitt, og at man må bytte bremseklosser. Allikevel så skal ikke ramma knekke ved normalt bruk. Dersom den gjør det så hadde i alle fall jeg klaget.

Overfører man det til UPSen så ser man at batteriene er "slitasjedeler" som man naturligvis må bytte fra tid til annen. Den resterende elektronikken derimot, burde absolutt ha lengre levetid enn batteriene. Spesielt med tanke på at denne enheten skal forbedre oppetiden til et system.

Hvis man må begynne å sette formålet med UPSen opp imot hvor stor kjanse det er for at den feiler og beregne hva som lønner seg mest, da er det noe galt. Det må kunne forventes at en UPS skal gi bedre oppetid, uavhengig av om du har en stabil strømleverandør eller om du har noe som forvinner titt og stadig. Hvis en UPS da kan forventes at tryner etter omtrent to år så ser ikke jeg helt vitsen med den.

Jeg mener derfor at det er soleklart at UPSens elektronikk har 5 år reklamasjonsrett, mens batteriene muligens kan ha to år reklamasjonsrett.

Men som sagt, her burde komplett ha utvist sunnt folkevett og sett gjennom fingrene på den korte perioden over 2 år uansett...

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Jeg har også en del større UPS'er fra APC og MGE. Disse virker generellt å ha litt bedre kvalitet enn Metric, men koster også da ofte litt mer.

Uansett, så har batteriene en varighet på 3-6 år.

Jeg har akkurat begynt å bytte en del batterier på UPS'ene, og de er vel 3-4 år.

Litt kjedelig å måtte bytte disse, men jeg slipper ihvertfall å kjøpe nye UPS'er.

Arcade

Hei.

Har også en UPS fra APC hvor batteriene er ferdige. Synes batterier er svindyrt da, men har du en leverandør som er rimelig, eller tips til hvor man kan finne rimelige UPS batterier?

Lenke til kommentar
@fredster: Feilbruk er lite sannsynlig, da den aldri har vært brukbar :no:

Hva mener du der?

At den aldri har fungert på de 2 årene?

Da må du være forsiktig med hva du sier til Komplett.

Hvis du sier at den har vært defekt siden du kjøpte den (mange som sier lignende) mister du faktisk retten til å reklamere på feilen jamfør forbrukerkjøpsloven.

Bare et tips......

Lenke til kommentar

Hei.

Har også en UPS fra APC hvor batteriene er ferdige. Synes batterier er svindyrt da, men har du en leverandør som er rimelig, eller tips til hvor man kan finne rimelige UPS batterier?

Batteriene har jeg som oftest kjøpt hos http://www.dropzone.no

Hva man synes er dyrt blir jo nesten en smakssak ;-)

Alt dette er bedriftskjøp, så det å bruke 1000-2000 på et batteri er ikke allverden.

(Om jeg hadde kjøpt dette privat hadde det selvfølgelig vært en annen sak)

Arcade

Endret av arcade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...