Gå til innhold

To eller fem års reklamasjonstid på UPS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "

Det er altså en oppfatning av hvor lenge en UPS er ment for å vare. Hva med å kontakte selger?

Lenke til kommentar

Takk for hjelp og innspill.

Jeg kjenner til lovverkets ordlyd - det var derfor jeg lurte på om det er vanlig oppfatnning at UPS'er skal vare i mer enn fem år.

Problemet er at UPS'en min er to år og to uker gammel. Og selger mener at det er to års reklamasjonstid på den.

Jeg ser at jeg ikke er alene om å mene at en UPS bør ha fem års reklamasjonstid. Men det hadde nok vært lettere å overbevise selger hvis jeg kunne fremlegge en troverdig link. Ikke det at dere ikke er troverdige :) , men... vel, dere skjønner hva jeg mener ;)

Jeg søkte litt på Google, men fant ikke noe brukbart. Så da blir nok neste stopp Forbrukerrådet.

Igjen, takk for hjelpen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne saken er vel litt i grenseland , men det kommer jo alt ann på hva som er galt da...... Er det batteriene , så er det ikke 5 år , siden ett batteri ikke er beregnet å vare i 5 år......Er det elektronikken , så stiller jo saken seg litt annerledes!

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke batteriene det er snakk om. Det er elektronikken som feiler.

I bruksanvisningen står det ikke noe om forventet levetid på elektronikken, men det står at batteriene har en levetid på opptil seks år. Og siden UPS'en har utskiftbare batterier, så tolker jeg det dithen at elektronikken bør overleve minst ett batteriskift, og at UPS'ens elektronikk derfor bør vare i godt over ti år. Følgelig antar jeg at fem års reklamasjonstid gjelder.

På Forbrukerrådets nettsider fant jeg en omtale av en høyesterettsdom som visstnok sier noe sånt som at (langlivet) forbrukerelektronikk i utgangspunktet skal ha fem års reklamasjonstid. Men Lovdata har bare de siste fire månedene med høyesterettsdommer tilgjengelig, så jeg finner ikke den eksakte domsteksten på nettet.

Men nå tar jeg kontakt med selger igjen og ber dem vurdere sitt syn på nytt. Hvis ikke, så regner jeg med at Forbrukerrådet kan skifte syn for dem :p

Lenke til kommentar

Du må ha truffet på en UTROLIG dårlig selger. Da jeg fikk problemer med min mobiltelefon kjøpt hos komplett.no rådet de meg å reklamere på varen fordi garantitiden hadde gått ut. Utrolig bra service fra komplett.no.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Når det gjelder UPS`er så befinner de seg litt i grenseland, da feil OFTE (80-90%) skyldes dårlig vedlikehold fra bruker sin side, (feil plassering - støv, varme osv.) men jeg mener uansett at selger i dette tilfelle bør tenke litt lenger enn det ha gjør, og la det gå på garantien denne gangen !

Lenke til kommentar

@Xvani: Godt tips! Da gjør vi det slik :)

@RolfOve: Det er faktisk Komplett som er selger i mitt tilfelle :( Til deres forsvar må jeg si at jeg har handlet mye der, og dette er første gang jeg ikke er fornøyd med dem. (På den annen side, så er det også første gang jeg må returnere noe til dem...)

@fredster: Feilbruk er lite sannsynlig, da den aldri har vært brukbar :no:

@Ko_deZ: Metric AS er norsk importør. Den har navnet Metric Match Lite 500. Min enhet ble produsert av IMV, men det selskapet ble senere kjøpt opp av GE Digital Energy. Jeg har selv lett etter mhbf, men finner den ikke. Direktelink til bruksanvisning i PDF-format.

Jeg venter nå på svar fra Metric før jeg tar kontakt med Komplett igjen.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har hatt et par slike UPS'er fra Metric.

Den ene røk etter ca 2 år. Det som hadde skjedd var at sikringen røk.

Byttet denne, og alt var oppe igjen :-).

Jeg har også en del større UPS'er fra APC og MGE. Disse virker generellt å ha litt bedre kvalitet enn Metric, men koster også da ofte litt mer.

Uansett, så har batteriene en varighet på 3-6 år.

Jeg har akkurat begynt å bytte en del batterier på UPS'ene, og de er vel 3-4 år.

Litt kjedelig å måtte bytte disse, men jeg slipper ihvertfall å kjøpe nye UPS'er.

Arcade

Lenke til kommentar

Uansett, så har batteriene en varighet på 3-6 år.

Jeg har akkurat begynt å bytte en del batterier på UPS'ene, og de er vel 3-4 år.

Litt kjedelig å måtte bytte disse, men jeg slipper ihvertfall å kjøpe nye UPS'er.

Greit å vite at batteriene kan vare så lenge. Imidlertid er det ikke slik at de plutselig "ryker", men de får degradert ytelse over tid. I bruksanvisningen til min billige UPS står det at jeg kan forvente levetid på to år for batteriene sin del.

Tenk på bærbare og mobiler. Det er litt forskjellig tilstand på batteriene etter f.eks. 1 år der, alt fra noe redusert kapasitet til helt kaputt. Rart om dette ikke skulle kunne overføres til UPS-er også, men det er selvfølgelig et spørsmål om hvor mye redusert kapasitet man kan akseptere før man bytter batteriene.

Ellers er jeg enig med de andre her som mener at det er 5 års reklamasjonsrett på slike enheter, unntatt batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...