MoNoXiDe Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Skal som nevnt lage meg en HTPC. Til den skal jeg kjøpe dette kabinettet : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATOVERTURE1 Skal også kjøpe en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301029&cks=PRL CPU. Mitt spørsmål er da, hvilket hovedkort bør jeg kjøpe ? Mine krav til HK er : - Ingen vifter på HK (Lydløst) - Skal være integrert optisk ut. - Pris!!!!! - Helst ha integrert grafikk (DVI). Skal kjøres på 42" Plasma. Hovedkortet trenger IKKE å være en "råtass", ettersom HTPC'en kun skal brukes til MP3, DiVX/XViD og bilder. Ikke noe fancy TV opptak eller billed skaleringer med andre ord. Lurte også på hvilken kjøler jeg bør kjøpe med henblikk på lyd (hysj.....) ved nevnte CPU? Noen som har noen gode forslag?? Endret 22. juli 2004 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hvis du går for en billig AMD CPU (gjerne mobile som bruker mindre strøm/utvilker mindre varme?) slipper du å betale ekstra for vifte og i tillegg har du mye flere alternativer å velge mellom, men du har kanskje allerede kjøpt? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Fint kabinett :-) Som du sikkert er klar over, så er det veldig viktig at en HTPC er så lydløs som mulig, i tillegg så bør den bygges for å kjøre 24/7 da det er utrolig kjedelig å vente på at Windows starter hver gang den skal brukes. Jeg er nå i gang med å bygge min 3. versjon av HTPC'en og da legger jeg vekt på følgende: 1. Støy 2. Varmeutvikling 2. skal stå på 24/7 slik at det f.eks er like raskt å sjekke programoversikten som å slå opp i avisen, etc.. 3. Kraft nok til å konvertere opptak/filmer til DivX på en effektiv måte. Kabinett du har valgt tar alt av hovedkort, så du får mye å velge i. Det store spørsmålet blir hvilken plattform du skal velge. Slik jeg ser det så kan du glemme P4 (for varm) og Celeron (for svak). Da står du igjen med AMD XP og AMD 64. For AMD 64 så er socket 939 for nytt og dyrt og u-utviklet, så for AMD64 er det socket 754 som gjelder. Hvorvidt du skal velge AMD64 eller AMD XP avhenger av pris og kunnskap. Fordelen med AMD64 er Cool'nQuiet funksjonen, men denne finnes også i AMD XP-Mobile, og heter da PowerNow! (støttes av WinXP). Målet er et system som er dynamisk, det skal justere CPU-kraft/varmeutvikling/støy etter behov. Da holder det ikke med bare justering av CPU. Du trenger noe som også kan justere kabinett/PSU vifter automatisk. For AMD64 så ser AOpen n250a-FR interessant ut, med SilentTek funksjonene. Min neste "revisjon" blir: HK: Abit NF7-S V2.0 (byttet ut NB vifte med Zalman kjøleribbe) CPU: AMD XP-M 2400+ (Mobile 35w) CPU Kjøler: Titan WaterCooler (luft/vann) Minne: 512MB PC3200 GPU: Radeon7000 (S-video ut) TV kort: Leadtek WinFast XP Xpert m/ remote HDD: Seagate 7200.7 80GB + lagring av filmer på filserver PSU: Modifisert Chieftec DVD spiller Grunnen til at jeg velger Abit NF7 hovedkort er at det fungerer utmerket sammen med et lite program (8rdavcore) som automatisk justerer FSB, Vcore og viftehastig på to av viftekontaktene på hovedkortet, Det kan til og med slå av viftene etter behov. F.eks så har jeg nå testet dette med en "vanlig" XP2400+ (Thorton). Resultatet: CPU load < 50% = 1666 Mhz og Vcore 1,25v CPU load > 50% = 2125 Mhz og Vcore 1,75v (lett overklokket) Du bestemmer selv hvor lang forsinkelse den skal legge inn for å unngå at FSB går opp og ned som en jojo. I tillegg så styrer den CPU vifte og kabinett vifte etter hvor varm CPU er, eksempel: CPU temp < 45 = alle vifter av CPU temp 45 <-> 55 = gradvis økning av viftehastighet CPU temp > 55 = Full hastighet Programmet har også en sikkerhetsfunksjon som automatisk setter ned Vcore og FSB hvis CPU blir for varm (f.eks 65 grader). Det jeg er spent på er hvordan dette vil fungere sammen med PowerNow! funksjonen som er innbygget i XP-M prosessorene. Jeg skal på posten nå og hente min XP-M 2400+ fra IT butikken :-) (Kom på 940,- med frakt) så flere erfaringer kommer senere :-) Endret 6. august 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Hva mener du med at Celeron er for svak? Som du sikkert så av tråden, så skal min HTPC brukes til KUN Divx/bilder og MP3. Da trenger man ikke allverden av CPU. Så jeg tenkte å kjøpe en Celeron 2.4 og prøve og underklokke den. Btw så skal vel eventuelt en Celeron holde til realtime divx encoding og deskalering via FFdshow o.l.?? Eller er jeg helt på viddene? Seff en Celeron kan jo ikke brukes til de mest heftige filtrene/innstilingene i ffdshow, men...... who knows? Endret 6. august 2004 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Hva mener du med at Celeron er for svak? Som du sikkert så av tråden, så skal min HTPC brukes til KUN Divx/bilder og MP3. Da trenger man ikke allverden av CPU. Så jeg tenkte å kjøpe en Celeron 2.4 og prøve og underklokke den. Btw så skal vel eventuelt en Celeron holde til realtime divx encoding og deskalering via FFdshow o.l.?? Eller er jeg helt på viddene? Seff en Celeron kan jo ikke brukes til de mest heftige filtrene/innstilingene i ffdshow, men...... who knows? Celeronen fungerer sikkert greit til visning av DivX og DivX encoding, men jeg tror den kan bli for svak for realtime encoding (opptak direkte til DivX) da det krever endel CPU kraft for å unngå drop i framerate. Men hør om noen har erfaringer med det. Jeg har nå fått testet XP-M 2400+ Cpu'en og den er imponerende. Ved lett underklokking så kjører den f.eks på 1,125 Vcore @ 1680 Mhz (XP2000+ hastighet) med kun 37 grader ved full load (og da er den raskere enn Celeronen). Samtidig så klokker den seg opp til 1,8 Vcore @ 2500 Mhz (XP3700+ hastighet) etter behov og da holder maks load temp seg fortsatt under 53 grader :-) Jeg bruker Titan watercooler som jeg kjøpte brukt for ca 500,- og ved XP2000+ hastighet med surfing, filmavspilling, etc.. så holder tempen seg rundt 40 grader med alle vifter avslått = lydløs :-) Endret 7. august 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Ta en titt på denne testen ang DivX encoding med diverse "billig CPU'er" så ser du at selv en Duron 1600 til 350,- holder følge med Celeron 2,6 DivX Encoding Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Her ble det mange poster på en gang :-) Men du sier du skal basere systemet på MyHTPC, men har du testet ShowShifter? Det er en mer "professjonel" løsning som er perfekt tilpasset TV formatet. www.showshifter.com Endret 7. august 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Har prøvd Showshifter. Likte ikke at media modulen (filmer) var kun fil system basert. Det som er greit med MyHTPC er .my muligheten hvor du får opp cover, rating, info om filmene osv. Pluss at plug-in utvikling (var) mye bedre på myHTPC enn Showshifter (nå er jo Meedio kommet så.....). Btw hvor fikk du kjøpt XP-M cpu'en, og passer den i standard socket A HK? Edit: Så divx encoding linken din. Tror kanskje du må ha en VELDIG kraftig cpu for å kjøre real time divx encoding. XP 2600+ ga jo 33.68 fps. Et par tre frame drops så er du jo ut av vanlig PAL fram rate 29.xx et eller annet...eller?? Hvis du da samtidig gjør noe annet med "media stasjonen" din så kan du vel lett få frame drops..? (Er ikke noe super ekspert på divx.) Endret 8. august 2004 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå