Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor Online - kabel mangler i pakken...

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg er eitranes sinna på Telenor. Først gav de oss et falskt løfte om leveringstid (den ble ganske nøyaktig dobbelt så lang som de hardnakket påsto da vi skulle bestille), og så har de sendt oss en pakke som bare har de 3 grå nettverkskablene og ikke den spesielle (selvfølgelig) sorte som har liten plugg i den ene enden og stor i den andre, for kobling mellom splitteren og ADSL modemet.

Hoved tlf. kontakten (vanlig tlf., ikke ISDN) er i hovedgangen, og et nytt uttak ble montert av montør i mitt arbeidsrom. Der har en kabel gått i loop for at det skulle være mulig å bruke telefonen i hoveduttaket.

Så nå lurer jeg på om det finnes en løsning på dette, eller må vi nok en gang la de hovne kundeservice folka flire av oss og drøye'n noen uker til før de gidder å sende oss kabelen vi trenger?

En annen ting.. fulgte det teite installasjonsprogrammet som fulgte med pakken da det ikke fantes anvisninger på papir noen steder om oppkoblingen. Når det kommer til testfasen kommer en feilmelding, og det påstår at det ikke finner modemet. Neivel, men hvorfor lyser da både nettverks og power diodene grønt og jevnt oppå modemet (Speedtouch)..? Og så må hele dritten gjøres om fra start.

Men uten den sorte kabelen ligger vi brakk, og vi har virkelig behov for internett nå, med noe bedre enn 56k!

På forhånd takk for svar som kan bidra med noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd den en av de grå mellom splitter og modem? Det går fint hos meg (Telenor). De tre grå er ment til å brukes slik:

1. Mellom telefonuttak i veggen og splitter

2. Mellom splitter og modem

3. Mellom modem og PC

Hvis du ikke har koblet sammen splitter og modem, så er det ikke noe rart du får feilmelding...

Edit: Vil bare legge til at kjører du WinXP, så trenger du/bør ikke å bruke det medfølgende installasjonsprogrammet. WinXP har innebygget PPPoE klient. For andre versjoner av Windows, bruk RASPPPoE istedet for det medfølgende installasjonsprogrammet. Andre nyttige veiledninger.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg er eitranes sinna på Telenor. Først gav de oss et falskt løfte om leveringstid (den ble ganske nøyaktig dobbelt så lang som de hardnakket påsto da vi skulle bestille), og så har de sendt oss en pakke som bare har de 3 grå nettverkskablene og ikke den spesielle (selvfølgelig) sorte som har liten plugg i den ene enden og stor i den andre, for kobling mellom splitteren og ADSL modemet.

Hoved tlf. kontakten (vanlig tlf., ikke ISDN) er i hovedgangen, og et nytt uttak ble montert av montør i mitt arbeidsrom. Der har en kabel gått i loop for at det skulle være mulig å bruke telefonen i hoveduttaket.

Så nå lurer jeg på om det finnes en løsning på dette, eller må vi nok en gang la de hovne kundeservice folka flire av oss og drøye'n noen uker til før de gidder å sende oss kabelen vi trenger?

En annen ting.. fulgte det teite installasjonsprogrammet som fulgte med pakken da det ikke fantes anvisninger på papir noen steder om oppkoblingen. Når det kommer til testfasen kommer en feilmelding, og det påstår at det ikke finner modemet. Neivel, men hvorfor lyser da både nettverks og power diodene grønt og jevnt oppå modemet (Speedtouch)..? Og så må hele dritten gjøres om fra start.

Men uten den sorte kabelen ligger vi brakk, og vi har virkelig behov for internett nå, med noe bedre enn 56k!

På forhånd takk for svar som kan bidra med noe.

Derfor gjør du det eneste rette og sender tilbake alt sammen og bestiller hos noen andre i stedet.. jeg vil anbefale Bluecom.

Lenke til kommentar
Edit: Vil bare legge til at kjører du WinXP, så trenger du/bør ikke å bruke det medfølgende installasjonsprogrammet. WinXP har innebygget

Da får han ikke router funksjonaliteten i modemet, han bør bruke CD-en hvs modemet er nyere enn mars 2004.

Lenke til kommentar

Dere kan bruke en vanlig telefonledning, enten fra en gammel analogtelefon eller bare kjøp en på nærmeste sjapper for to tre tiere.

Lenke til kommentar
Edit: Vil bare legge til at kjører du WinXP, så trenger du/bør ikke å bruke det medfølgende installasjonsprogrammet.  WinXP har innebygget

Da får han ikke router funksjonaliteten i modemet, han bør bruke CD-en hvs modemet er nyere enn mars 2004.

Hvis han har en routerversjon, så trenger han vel ikke CD'n heller hvis jeg forstår denne veiledningen rett.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at nettkortet er korrekt innstallert?

Lenke til kommentar

De har gratis support telefon, plag dem til du får det til. Mangler du noe kan du sikkert si det til dem og får sikkert hente det hos nærmeste Telenor(Telehuset) butikk selv dersom du ikke vil se de folka mer.. Som han over sier kan du bruke hvilken som helst telefonledning, hvertfall prøvd, men når det er sagt finnes det ganske mange versjoner av disse, så ikke mist håpet dersom den ikke funker. Har selv 3 typer slike kabler(2 forskjellige TLF og en for telefax), dvs det er ikke gitt at det funker sånt uten videre. De koster ikke mye, så du kan sikkert også få slike til en billig penge i nærmeste telebutikk.

Selv opplevde jeg at de ikke hadde aktivert ADSL, dvs dersom det er tilfelle er det ikke sikkert at det er du som har koblet feil. Dvs det svarer seg å ringe dem.

Lenke til kommentar
Han må ikke men den er svært brukervennlig og grei måte og sette opp routeren.

Nå har jeg åpenbart ikke noen erfaring med akkurat denne CD'n. Men min og andres erfaringer med diverse andre CD'er fra Telenor, er ikke akkurat preget av brukervennlighet og greihet. Sist da jeg slet i over en time med en Frisurf-CD hos min onkel, før jeg gav opp og installert Tele2 på et 2-3 minutter. Noe enklere en den veiledningen jeg linket til over, har jeg mine tvil om at det kan gjøres, så lenge brukeren er i stand til å konfigurere DHCP på PC'n.

Lenke til kommentar

Har bare en ting å si til dette:

'

DU mangler en tlf kabel og blir eitrandes forbanna? hvor mye koster den kabelen? Kan fortelle det at Telenor leser faktisk det som står på hw.no, så jeg tipper de ler seg skakk ihjel og har copy/past innlegget ditt og sender det rundt til ALLE på epost.

....mangler en tlf kabel ..... ojojojoj.... å så sinna

Prøv en annen leverandør du og se om du blir så mye mer happy. Kan fortelle deg at det er rimeligt likt overalt. Kjenner ikke en som fikk adsl'en sin på dagen.

og den cd'en ... har prøvd den sjæl ... mer brukervennlig cd skal du lete lenge etter. Og grunnen til at du ikke har fått en papir bruksanvisning er fordi 90% ikke leser den.

Bruksanvisningen kommer opp når du kjører cd'en slik at DU SKAL LESE DEN og ikke plage telenor med teite spørsmål.

Neste gang så ringer du bedriftsavdelingen til telenor eller andre ... og ber om VIP abn og betaler det de skal ha for det. For det er det du trenger.

(tror eg kjenner en på telenor, hvis han ikke har slutta da ... må sende link til denne)

... men en ting skal du ha... du plager tydligvis ikke telenor med dette...

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Han mangler ikke en eneste kabel. Jeg tror kanskje at han har rota med bruksanvisninga. Det skal bare være 3 Nettverkskabler der. Og som du ser har jeg jo skrevet dette innleget med 3 kabler.

Du tar feil. Telenor innrømte at den sorte kabelen (som IKKE er en TP kabel, men en av type ISDN kabel, har forskjellig dimensjon på pluggene og brukes mellom ADSL modemet og splitteren). Telenor sender en ny, men vi dro til Elkjøp og skaffet en likevel i dag. Hvorfor gjøre det enkelt.. jeg mener, det ville jo vært en KATASTROFE om man bare hadde behøvd TP kabler, for det ville jo ført til at kunden kom på nett raskere!

Telenor var de eneste som kunne levere her nå uansett. Typisk.

Lenke til kommentar

Se bildet jeg har tatt, som viser ganske åpenbart at det sitter 1 stk. strømledning tilkoblet, 1 stk. TP og 1 stk. ISDN kabel som går fra DSL inngangen fra splitterens ADSL utgang.

Jeg har nå sjekket og mangedobbelsjekket at alle kabler er på plass, nettverkskortene har rett driver og fungerer, og vel - får melding om feil brukernavn og passord. Sist det skjedde, fikk vi høre at vi ikke var koblet til ennå, og at det skulle skje utover ettermiddagen - i går. Vi er to som bor her, og jeg har allerede fått høre det fordi nettet ikke var oppe og gikk i går, så bær over meg for min frustrasjon.

Takk for tips om manuell konfigurasjon, skal prøve det selv om jeg tviler på at det funker - om vi fremdeles ikke er blitt aktivert.

bortkastet_tid_paa_hw_no.jpg

Lenke til kommentar
Har du prøvd den en av de grå mellom splitter og modem?  Det går fint hos meg (Telenor).  De tre grå er ment til å brukes slik:

1. Mellom telefonuttak i veggen og splitter

2. Mellom splitter og modem

3. Mellom modem og PC

Hvis du ikke har koblet sammen splitter og modem, så er det ikke noe rart du får feilmelding...

Edit: Vil bare legge til at kjører du WinXP, så trenger du/bør ikke å bruke det medfølgende installasjonsprogrammet.  WinXP har innebygget PPPoE klient.  For andre versjoner av Windows, bruk RASPPPoE istedet for det medfølgende installasjonsprogrammet.  Andre nyttige veiledninger.

Takk for tipsene. Har ikke XP ennå, bruker Win2k, skal ha XP Professional etterhvert, dog.

Den "easy setup rutinen gjorde jeg da jeg ble bedt om det fra kundesupporten, både da og nå. Ingen forskjell. Har sjekket IPconfig og alt det er, alt er i orden "på papiret" nå. Så jeg må ringe på formiddagen og spørre hvorfor de ikke har aktivert linja på den angitte datoen.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

En liten oppklaring.

Vi fikk endelig tak i en som visste hva han snakket om blant support folka, og han fant ut at det er feil på linja. Det blir ordnet tidligst til mandag. Da er jeg ikke hjemme uansett, så who cares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...