Gå til innhold

Slette filer fra SCSI disk.

Anbefalte innlegg

Har 2 SCSI (cheetah 15k) disker, som jeg ønsker og lære hvordan jeg sletter ALLE filene (formaterer den) uten og instalere OS og slikt.

Ta dette ekseplet mitt :D :

1: Kjøper ny pc

2: Setter inn en harddisk som det lå noen filer innpå.

3: Vil fjerne disse filene uten og legge in OS.

hehe litt rart forklar ja, hehe.

Endret av Asus Radeon 9800XT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del måter du kan gjøre dette på, men den enkleste er vel å laste ned en Oppstartsdisketten og sørge for at du får med fila fdisk.exe

Så starter du opp med oppstartsdisketten og skriver fdisk når kommando-linjen kommer opp.

Så sletter du partitionen, og oppretter de på nytt.

Så kommer du kanskje til å trenge format.exe også.

Disse filene kan du sikkert finne ved å søke på google.com eller ved å hente det i ditt operativsystem eller ei Windows 98/ME cd-plate.

Den metoden som DJ-JK foreslår er kanskje litt dum med tanke på at du må ha programvaren Partition Magic som ikke er gratis.

Lenke til kommentar

Pleier man ikke i installasjonsdelen av OSet å kunne gjøre slikt? Jeg vet at man kan gjøre dette i windows installasjonene i alle fall (alle versjoner jeg har testet), og at det samme gjelder for alle linux varianter jeg har vært borti. Bare begynn installasjonen av OSet du vil installere, så kan du gjøre alt der.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Har 2 SCSI (cheetah 15k) disker, som jeg ønsker og lære hvordan jeg sletter ALLE filene (formaterer den) uten og instalere OS og slikt.

Ta dette ekseplet mitt :D :

1: Kjøper ny pc

2: Setter inn en harddisk som det lå noen filer innpå.

3: Vil fjerne disse filene uten og legge in OS.

hehe litt rart forklar ja, hehe.

Hei,

Du har jo sannsynnelig en SCSI Kontroller til dette der kan du som regel "Low End" formatere diskene (tar 10-20minutter pr disk)

Du får opp scsi menyen når du starter opp maskinen, når kontrolleren booter.

Lenke til kommentar

De fleste SCSI kontrollere har muligheten til å "low level" formatere HDD via SCSI BIOS. Noen ATA/SATA kontrollere har også denne muligheten.

Husker ikke helt, men ved low level formatering skriver du over bit for bit, ikke bare fjerner Indekseringstabell. Dvs tidligere data er skrevet over. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.

Slik gjør du:

Boot opp, når SCSI kortet "poster" så trykk tastekombinasjonen for å komme inn i SCSI BIOS. Derfra kan du velge å low level formatere disken. Husk å ikke avbryte når du low level formatere, da kan du få et problem senere.

Lykke til

-juwa

Lenke til kommentar

B|real ... klart, SÅFREMT at diskene detekteres ved bruk av w98 bootdisk. (refererer til problematikken ang. SATA/RAID kontroller og drivere under installasjon). Jeg mener også å ha for meg at SCSI kontrollere skal ha muligheten for lowlevel format i bios...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...