Jon@s Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Det er ganske ufattelig hva mennesker kan få seg til å gjøre mot hverandre. Det er når man leser slikt som dette, man forstår hvor utrolig heldige vi som bor i denne delen av verden er. Alt blir på en måte bagateller i forhold... Artikkel i Dagbladet Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Absolutt enig. Sierra Leone er vel det absolutt fattigste landet i verden. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/sl.html http://www.sas.upenn.edu/African_Studies/C...ic/S_Leone.html Sierra Leone har diamanter, gull og krom. Særlig stridighetene rundt diamantminene og inntekter fra salg av diamanter, har holdt borgerkrigen i gang. Husker jeg ikke helt feil gikk regjeringen så langt som til å kjøpe sikkerhet fra et Sør-Afrikansk firma som tilbyr alt fra livvakter til hele infanteribataljoner, men det får jeg evt komme tilbake til, da det er lenge siden jeg leste artikkelen og jeg er usikker på om det gjaldt Sierra Leone eller et annet, vest-afrikansk land. Selskapet lyktes i å stabilisere situasjonen, men dro såklart sin vei (trakk ut leiesoldatene...) når det ikke lenger fikk betaling. Edit Firmaet het Executive Outcomes (langt og stygt rulleblad...) og regnes som inspirasjonskilden til de mer velpolerte, overveiende amerikanske selskapene - som Crimson og DynCorp - som i dag utfører militære tjenester for bl.a US Army. http://www.worldnetdaily.com/news/article....RTICLE_ID=16671 Endret 21. juli 2004 av baldviking Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 baldviking: Så lenge ikke disse diamant-pengene kommer til folket så er man like langt. Blir omtrent som at staten norge skulle ha tatt alle oljepengene og forvaltet dem selv uten at folket hadde kunne gjøre noe. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 B|Real skrev: Så lenge ikke disse diamant-pengene kommer til folket så er man like langt. Blir omtrent som at staten norge skulle ha tatt alle oljepengene og forvaltet dem selv uten at folket hadde kunne gjøre noe. Ja, det er desverre slik naturressurser forvaltes i alt for mange afrikanske land. Fra de lange og omfattende borgerkrigene i Angola, Zaire (Kongo) og Liberia kjenner vi til nøyaktig det samme. Penger fra gruver går rett til innkjøp av våpen og finansiering av krigføring. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Helt ufattelig hva folk kan gjøre for penger... Men det vel ikke alle av de som veit at det dreier seg om penger heller; de er bare vokst opp midt i det. Og det det står om man blir tvunget til å voldta noen; hvordan er det mulig? Man blir ikke akkurat seksuelt tent på å tenke på fæle ting; jeg hadde antagelig spydd om noen hadde prøvd å true meg til det og iallefall ikke fått noe liv i "kameraten" En del av problemene i Afrika kan man skylde på Europa for; kolonimaktene lagde landegrenser på tvers av grenser som fantes fra før av og dermed fikk man mange forskjellige stammer (som gjerne lå/ ligger i krig) innenfor samme land. Dette har ikke gått like bra alle steder... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå