Gå til innhold

Hjelp til partisjonering for dualboot Fedora/XP


Anbefalte innlegg

Hei.

Mens jeg venter på at Komplett skal sende meg den nye disken min etter at Posten ødela den "gamle" (helt ny 160GB) tenkte jeg at jeg skulle plage dere litt ;)

 

Jeg har forstått at det er lurt å installere XP først, så ikke den hijacker bootinga og overskriver Linux-partisjonen eller noe sånt, stemmer det?

 

Hvis det er mulig skulle gjerne systemet sett ut som følger etter ferdipartijonering:

 

1: Partisjon til Windows, programmer og spill

 

2: Den største partisjonen vil være til MP3, Bilder og DivX, hvordan gjør jeg den tilgjengelig fra begge OS?

 

3: En home-partisjon for brukerne Linux, det kommer til å være 4-5 stykker: root, meg, familie og en som kun skal ha tilgang til programmer for musikk- og videoavspilling samt bildevisning og -redigering, som hvem som helst skal kunne bruke...

 

4:/

 

5: /swap

 

 

Er det noe jeg har glemt?

Hvordan bør rekkefølgen være på dette i forhold til navn/nummer på partisjonene? Hvor store bør de være? /swap skal vel være RAM*2, windows, programmer og spill blir vel ca. 30GB, home blir ??? og den delte blir resten...

 

Hvordan går jeg frem for gjøre dette mest mulig vellykket?

 

Takker for alle svar!

 

mvh,

 

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Kjør FAT32 på den delte partisjonen (eller eventuelt ext2, og les på nettet om hvordan bruke ext2 i Windows. FAT32 for å gjøre det enkelt).

- Med så få (og kun lokale) brukere, er det unødvendig å ha /home på en egen partisjon... men det er opp til deg.

- Rekkefølgen av partisjoner har intet å si, men slik ville jeg lagt det opp:

/dev/hda1 - Windows (siden den vil inn først)

/dev/hda2 - Linux swap

/dev/hda3 - Linux /

/dev/hda4 - Delt

Lenke til kommentar
- Kjør FAT32 på den delte partisjonen (eller eventuelt ext2, og les på nettet om hvordan bruke ext2 i Windows. FAT32 for å gjøre det enkelt).

Jepp, det er desidert enklest med FAT32 siden det funker ut av boksen både i Windows og Linux.

 

Ulempen er at det sløses endel plass hvis man har store partisjoner med mange små filer. En annen ting er at maks filstørrelse er på 4GB. Hvis man driver med litt store videofiler (capture fra DV-kamera eller DVD-image'r) så kan man slite litt.

Lenke til kommentar

Huff, jeg vil anbefale å ha /home på en egen partisjon, selv om du bare er en bruker.

 

Også, ta rikelig plass av til /usr (iallefall 5-6 gb hvis du skal bruke linux tungt). / hos meg bruker bare 600 mb (har egen partisjon for /tmp, /var, /usr og /home ), mens /usr nærmer seg stygt 5 gb nå (the curse of apt.. :D )

Lenke til kommentar

Hvis en har få brukere, ikke skal bytte distro/versjon med nyinstallering, og bare evt kjøre oppgradering, så er det greit å ha /home sammen med resten, som gspr skriver. Jeg for min del har alltid /home og /usr/local på egne partisjoner, for da blir det som ligger der "automatisk" bevart når det installeres nye versjoner. I Unix kan en vel som regel omgå plassproblemer ved symlinker? Jeg symlinker iallfall ved behov fra /home, fordi jeg ikke vil ha denne partisjonen unødig stor.

Lenke til kommentar

Med unntak av servere som skal være public, så bruker jeg alltid å ha færrest mulig partisjoner. Min egen desktop-maskin (som endelig er windows-fri), kjører / på 20GB, and that's it (ok, har jo noen disker til "nødvendige" ting som vi ikke behøver å mer inn på siden det ikke er helt etisk riktig).

 

Syns det bare er dumt å ha for mange partisjoner. Fedora greier veldig bra å oppgradere seg selv når man tar en oppgradering (noe som egentlig bare er støttet direkte fra CD og ikke yum/apt :/) uten at du taper noe særlig på det

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg endelig fått maskina, og har installert win, men jeg finner ikke noe program til å partisjonere med... Kan installeren til FC2 klare jobben selv, eller må jeg gjøre det fra win først? Windows lagde selvfølgelig én partisjon av hele disken med en gang uten å gi meg noe valg... :roll:

Lenke til kommentar

Det jeg som regel gjør med nye disker, er å partisjonere med Linux fdisk starta fra CD/diskett e.l (En hvilkensomhelst live-CD vil gjøre nytten.) (Det advares iblant mot Linux fdisk, men jeg har aldri hatt problemer, eneste partisjoneringsprogram jeg aldri har hatt problemer med..)

FAT32-partisjoner formaterer jeg også i Linux (tross advarsler, aldri hatt problemer, gjort det mange ganger).

 

Deretter slipper jeg til Windows og Linux-installerne. Den "brukervennlige" partisjoneringa i installasjonsprogrammene har det med å føkke opp partisjonstabellene hvis den støter på noe vanskelig - det er nylig rapportert her med XP, og jeg har sjøl opplevd det med Mandrake 10.

 

En behøver ikke gå så bombesikkert til verks, men i ditt tilfelle hadde jeg enten kjøpt en disk til bare for Linux, eller gjort partisjonering før Windows ble installert, f.eks ved å installere Linux først. Standard prosedyre i ditt tilfelle nå, vil jo være å krympe partisjonen med f.eks Partition Magic, og så partisjonere restplassen i Linux-installeren. Det går som regel greit, men det virker unødig tungvint på meg - skal du f.eks kjøpe Partition Magic for dette formålet, kan du heller legge pengene i en ekstra disk bare til Linux - så kan du la Windows-installasjonen din helt i fred.

Lenke til kommentar

Standard installasjonsrekkefølge er vel Windows først og Linux etterpå fordi Windows overskriver MBRen, men det bør vel gå ann å fixe med resque-CDen...

 

Installerte du Windows fra vanlig installasjonsCD eller fra en automatisk installer som fulgte med PCen? fra vanlig installasjonsmedium skal du få spørsmål om partisjonering.....

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare installert windows 2000 i det siste, men der er det vel

boote på CD,

trykke enter for å starte installasjon (og ikke rescue),

trykke F8 for å godta lisensavtalen,

velge partisjon å installere på <-- der har du mulighet til enkel partisjonering

installeren begynner å kopiere filer over til disken.

restart og GUI kommer opp.

Lenke til kommentar

legge inn grub på nytt:

 

1. start fc2-cd1

2. skriv "linux rescue" på skjermen som dukker opp

3. sørg for å få montert filsystemet (*enter-enter-enter*)

4. chroot inn i filsystemet - "chroot /mnt/sysimage"

5. installer grub på mbr. Jeg går ut i fra at du booter fra primær ide kanal 0 - dra en

"grub-install /dev/hda"

 

Reboot. menyen er der.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe behov for å legge inn grub på nytt for øyeblikket... Det jeg vil er å få partisjonert disken så jeg ikke mister windows-partisjonen når jeg installerer FC2 (splitte win-partisjonen). Det vil jeg gjøre enten fra win eller fra anaconda (eller en annen CD, om det er mulig)

Lenke til kommentar

Kan være like greit å partisjonere opp disken litt mer (egne data-partisjoner, FAT32-partisjoner for å dele data mellom Windows og Linux etc.), og Partision Magic har i hvertfall jeg hatt problemer med (gjort filsystemet ubrukelig etterpå). Siden det er en fersk installasjon burde det ikke ligge så mye data der det er nødvendig å ta vare på..... (og i såfall så burde det ikke ligge gjemt overalt på harddisken...)

 

Kjappeste er nok å reinstallere....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...