HoaXed Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Heisann... har no spørsmål om programvare te bilder osv.... Er det mulig vis man har en database a masse portrett bilder.... At man har ett bilde.. a en person eller en ting, at programmet søker gjennom denne bilde databasen for å finne likheter i bildet..?? Slik at vis man har bilde a en person at programmet finner flere bilder a denne personen i databasen..!?+ Håper noen kan hjelpe meg.. =) Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Det skal vel være helt mulig.. Man må uansett ha et spesielt program for å gjennomføre noe slikt. Beklager, men har ingen link, prøv å google Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Photoshop Album har den funksjonen og er til tider imponerende på gjenfinning. Men den er like ofte uforståelig på søketreff, så jeg er litt usikker på metoden som er i bruk der. Hvis alle bilder du har er portrett så tror jeg Album ville klart å finne flere portretter av samme person relativt greit. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Takk.. skal prøve.. Holder på med no system.. så skal teste det ut i løpet a dagen.. =) ... Bare å komme med flere forslag vis det er noen som vet... Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Prøvd google en del, men sliter med å finne *passende* ord å søke på... Kan noen hjelpe meg..!? Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 For et program til hjemmebruk å klare å finne bilder av samme person tror jeg du kan glemme. Det finnes flere programmer som har en liknende match-funksjon, IMatch har en og ACDSee og PhotoShop Album har også en slik funksjon. Felles for alle er at den gjør en form for farge-område-søk, dvs. at den kategoriserer bildet i enten et lite rutenett med farger (dvs. gjør bildet *svært* lite) eller så gjør den det om til en gjeng med store flater med forskjellige farger. Så søker den i databasen etter bilder som "likner". Det vil kort og greit si at hvis du tar portrett-bilder av en hel skoleklasse mot samme bakgrunn så vil alle med tilnærmet lik hudfarge (dvs. solbrun, bleik, mørkhudet, osv.) og hårfarge være "like" mer eller mindre. Et skikkelig avansert program ville gått på slike ting som størrelse/plassering på øyer i forhold til nese, ører, munn, hvor hårlinjen går, ansikts-form, osv. men da snakker vi langt mer avansert teknikk enn du får for $49.95 på til nedlasting. I tillegg, hva om du gir den et bilde av lekebilen til småtrollet og vil finne alle bilder den finnes på ? Lenke til kommentar
kosh Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 dette høres ut som en jobb for IBM sitt QBIC (Query By Image Content) koster nok litt men..... Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Et skikkelig avansert program ville gått på slike ting som størrelse/plassering på øyer i forhold til nese, ører, munn, hvor hårlinjen går, ansikts-form, osv. men da snakker vi langt mer avansert teknikk enn du får for $49.95 på til nedlasting. Takk..=) Hva heter disse programmene.. Vis u har noen aning..?? =) Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Eneste slike programmer jeg vet om er slike som blir brukt av myndighetene når de setter opp overvåkingskameraer som ser etter personer, slik som i London og på flyplasser. Men mange jobber med slike ting, slik som det systemet kosh nevnte, nettopp fordi det vil gjøre bilde-databaser enormt mye lettere, men lite trolig noen av oss vil få se noen av disse systemene på en stund Selv satser jeg på en god kategori-database i IMatch og det lar meg finne alle bildene jeg trenger. Litt arbeid når jeg legger inn nye bilder, men det er morro det og. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 hehe.. takk.. Liker de systemene som myndighetene holder på med.. Gleder meg te utdannelsen begynner i USA.. =) Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Er QBIC ett programm eller ett prosjekt som er under utvikling..?? Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Ser ut til å være tilgjengelig i en eller annen form for IBM DB2 databasen: QBIC Home Page Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå