Gå til innhold

Hvor mye koster adobe Photoshop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

|QUOTE]

Jeg mener at software som Photoshop burde vært gratis, eller i alle fall mye billigere til privat bruk (som jeg bruker det), men hvis man skulle ha brukt det til å offentliggjøre noe, burde man betalt lisens.

Enig, eller?

Du mener det ja?

Hvordan kan den butikken du da skulle kjøpt programvaren av, vite at du bare skal bruke programvaren til privat bruk. Tror du ikke at designere med for eksempel eget firma hadde sagt at de bare skulle bruke programmet til privat bruk. For da hadde de selvfølgelig fåt programmet mye billigere(?) Det med lisensen går ikke, og tror du virkelig at alle da hadde betalt lisensen sin? Ikke jeg.

Forresten, når jeg allikevel er igang, kan jeg også si at hvis du som profesjonell designer leverer et arbeid til trykkeriet laget med ulovlig kopiert programvare, så kan det hende at noen ansatte der samarbeider for eksempel med Adobe. De kan da sjekke om du er eier av den lisensen eller ikke. Hvis det ikke er tillfelle, kan du faktisk få en regning på 50000kroner + i bot. Lite hyggelig, vil jeg tro. :sad:

Til tomasr:

Hvis du lærer deg Illustrator og Photoshop trenger man egentlig ikke avanserte 3D-programmer. Ihvertfall ikke til "hobbybruk". Bare ta en titt på http://www.bertmonroy.com så ser du at det holder med Adobe/Macromedia.

Get a life - get a Mac

finder.jpg

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-04-25 12:13 ]

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-04-24 15:54, gthaman skrev:

Poenget er at det er litt kjipt å snyte programmernerne for pengene de har krav på. Hvis du modererer seg litt i prissettingen så hadde mange flere begynt å kjøpe noe, for folk flest har moral, men det har en tendens til å bli borte når folk syns noe er urimelig.

Lenke til kommentar

De fleste programvarehus har billigere utgaver av programmene sine - såkalte studentversjoner. Tror du må ha studentbevis ellerno' for å få kjøpt dem. Disse versjonene skal ikke brukes kommersielt.

Dessuten - når du først har kjøpt en versjon, koster det mindre å oppgradere den til en nyere versjon senere enn å kjøpe den nye til full-pris.

Lenke til kommentar

Det er latterlig å si at du skal piratkopiere FORDI at programmet koster mye penger.

Ja, det er jo en nærmest selvfølge at gode program for profosjonelle koster mer.

De krever jo mer, mye mer, dermed blir jo automatisk utviklingskostnadene nærmest astronomiske for slike program.

Skal folk begynne å stjele BMW'er?, en Skoda hadde likså godt transportert deg fra A til B, men fordi BMW'en var mer komfortabel og dyrere, stjal du den isteden for.?

Det er masse GRATIS program som kan være gode til hobbybruk, men fordi Photoshop er det beste, tror folk at de må ha det. Uansett.

Hvorfor ikke bruke Skoda'en. Må du stjele en BMW?

Har du bruk for Photoshop, kjøper du det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:14, JoKr skrev:

Skal folk begynne å stjele BMW'er?, en Skoda hadde likså godt transportert deg fra A til B, men fordi BMW'en var mer komfortabel og dyrere, stjal du den isteden for.?

Det er masse GRATIS program som kan være gode til hobbybruk, men fordi Photoshop er det beste, tror folk at de må ha det. Uansett.

Hvorfor ikke bruke Skoda'en. Må du stjele en BMW?

Har du bruk for Photoshop, kjøper du det.

Jeg er enig i at man bør kjøpe programvare, _men_:

Den sammenligningen du gjør her holder ikke mål!

En Skoda og en BMW kan begge transportere deg fra A til B. Tilfellet med Photoshop i motsetning til andre programmer er at Photoshop er mye kraftigere og har mange flere muligheter enn de fleste. I hvertfall enn de fleste gratisprogrammer.

Hva ville du helst brukt hvis du skulle kjøre et race? En skoda med 55 Hk? Eller en BMW med 230 Hk og turbo?

Samme om du var en supergod racerkjører ville du ikke ha sjans mot meg i en Skoda, selv om jeg var dårlig og hadde BMW!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:44, JoKr skrev:

Men, skal jeg ha retten til å stjele en BMW, jeg har ikke råd til å kjøpe, men jeg vil så gjerne bruke.....

Klart det er tøffest og enklest å bruke det beste, men da bør du søren meg betale for det og.

Jeg er fullstendig enig med deg i det.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen for en amatørbruker å bruke Photoshop, som bare kan en brøkdel av de funksjonene som Photoshop tilbyr? Man blir ikke noe bedre av å ha et dyrt program enn ett enkelt og rimelig.

Vil tro at Photoshop Elements som koster bare en brøkdel av det Photoshop fullversjon koster, er mer enn bra nok for de fleste på dette forumet, med hensyn til stilige effekter etc.

Jeg derimot, må ut med omtrent 14000kroner for Adobe Design Collection til sommeren...selvfølgelig for OS X

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 18:26, C. Alshus skrev:

Hva er vitsen for en amatørbruker å bruke Photoshop, som bare kan en brøkdel av de funksjonene som Photoshop tilbyr? Man blir ikke noe bedre av å ha et dyrt program enn ett enkelt og rimelig.

Vil tro at Photoshop Elements som koster bare en brøkdel av det Photoshop fullversjon koster, er mer enn bra nok for de fleste på dette forumet, med hensyn til stilige effekter etc.

Jeg derimot, må ut med omtrent 14000kroner for Adobe Design Collection til sommeren...selvfølgelig for OS X

Visst FA3N blir du bedre av å jobbe med et program til 11000 som Adobe enn å jobbe med f.ex. MSpaintbrush, eller er du ikke enig?

Det jeg mener er at du burde betale mer hvis du skal gi ut/offentlig-gjøre et produkt, enn hvis du bare skal bruke det hjemme til hobby-tegning.

Lenke til kommentar

Tror egentlig de store programvarehusene tjener på piratkopiering jeg.

Når du som privat person bruker, la oss si photoshop, ulovelig, og lærer deg dette programmet. Du blir oppdaget som et grafisk talent og blir ansatt i et reklamebyrå. Arbeidsgiver vil da legge alt til rette for deg, og spør hvilke program du bruker. du sier at du kun bruker photoshop og arbeidsgiveren kjøper dette programmet.

Lenke til kommentar

Masse tvilsom moral her.

Det er en ting og gjøre noe galt og være klar over det, "ok jeg har lasta ned et program og bruker det ulovlig, jeg har handlet moralsk forkastelig", en annen ting er det å skylde på all verdens uvensentligheter og utenforligende forlaringer.

Hvis jeg lager et program på 22 kb. som kan gjøre noe ingen andre kan, og jeg forlanger 100 000 for det, en urimelig høy pris, så er det faktisk min rett så lenge det er mitt orginale arbeide.

Hvis dere vil bli kjent med dyr programvare så kan faktisk det meste skaffes gratis som demoer og restrikdede versions, både fra MS og Adobe osv.

Men slutt å snakk bambus, alle vet at nedlasting av rettighetsbeskyttet programmvare er

ulovlig, uansett om det koster 10 kr. eller 1 mill.

Lenke til kommentar

100% enig med ronndi - beste innlegg i tråden hittil!

Dere som klager på at profesjonell programvare er dyrt kan jo prøve dere med samme logikk når dere skal kjøpe bil:

"Jammen jeg skal jo bare kjøre til og fra butikken for å handle cola - klart jeg må få bilen til en tiendedel av det han som skal på langtur må betale - faktisk så skulle det bare mangle at jeg ikke fikk låne den gratis av deg kjære bilforhandler for jeg skal jo bare bruke den litt..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...