mastiempo Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg lurer på prisen, bruksområdene og fordeler/ulemper med disse webproduktene. Adobe Photoshop 7 Dreamveawer Paint shop pro namo webeditor Hvilke andre produkter er kjente og brukes av profesjonelle designere? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg hørte 7000 for adobe 7.0, men det er jo mye billigere å skaffe et ulovlig... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: Jimmy Pop skrev (2002-04-24 12:48):Jeg hørte 7000 for adobe 7.0, mendet er jo mye billigere å skaffe et ulovlig... Ja, det er litt kipt å betale hvis anntall 1000kr for et program. Men de fleste gjør vel ikke det :smile: Lenke til kommentar
i-am Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Berre tull og kjøpe Photoshop 7 , , liker du det og skal bruke det i en proffesjonell samenheng burde du jo kanskje betale for det. Ja jeg syntes det er noe sprøyt att man skal betale for ett program som man aldri vil tjene på, så for alle "hobbyister" last ned og test ut alt av program, men finner du noe du kan leve av, eks bruke photoshop til proffesjonelle oppgaver innefor jobb så blir det jo en selvfølge att man betaler for softwaren. Men det er nå mitt syn da. _________________ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-04-24 13:57 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-04-25 12:48 ] Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 15:16, eldorado2097 skrev:det var dyrt Ja, men det er jo lagt sinnsykt mye jobb i programmet. Verdens beste... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Tror faktisk programvareprodusentene har begynt å innse at normale folk som oss ikke kan kjøpe programvare for mange tusen til privat bruk. Leste for en stund siden at Maya (veldig bra 3d modellerings verktøy) skulle bli gratis for privat bruk, og det er jo fint. :smile: Egentlig er det bare en fordel for programvareprodusenten, de færreste ville kjøpt det uansett, men hvis du blir så flink at du begynner å jobbe med programmet i en bedrift, må du jo ha lisens, og da har du skaffet programvareprodusenten en ny kunde :smile: Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Snakk med din lokale-warezguru, så ordner han det for under 100 spenn. Alle med internett kan skaffe de programmene enkelt. Poenget er at det er litt kjipt å snyte programmernerne for pengene de har krav på. Hvis du modererer seg litt i prissettingen så hadde mange flere begynt å kjøpe noe, for folk flest har moral, men det har en tendens til å bli borte når folk syns noe er urimelig. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 du kan skaffe photoshop 5.0 for ein veldig billig penge og det er profft nok :wink: eg er dødsforelska i photoshop og 3dsmax....sammen er dei 2 Michelangelo*10 Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 16:10, siDDIs skrev:du kan skaffe photoshop 5.0 for ein veldig billig pengeog det er profft nok :wink:eg er dødsforelska i photoshop og 3dsmax....sammen er dei 2 Michelangelo*10 Du går glipp av veldig mye layer style ting som kom i photoshop 6.0.. Har ikke prøvd 7.0, men regner med at layer style tinga der er beholdt fra 6.0, i alle fall nogenlunde det samme. Eller så er det jo profft nok ja, men det er kjedelig å måtte lære seg tinga på nytt (selvfølgelig, det er jo ikke så forskjellig, men greit nok å lære seg det nyeste først som sist mener jeg..). Lær deg Maya, så har du i alle fall et lovlig grafikk program (godt mulig du har kjøpt photoshop, men 3d s max? Det er jo svindyrt ) Ps., jeg tar i mot sjekker av alle størrelser hvis det er av interrese :razz: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 16:26, thomasr skrev:Lær deg Maya, så har du i alle fall et lovlig grafikk program (godt mulig du har kjøpt photoshop, men 3d s max? Det er jo svindyrt ) Ps., jeg tar i mot sjekker av alle størrelser hvis det er av interrese :razz: Maya er ikke akkurat gratis da! De tilbyr en gratis evaluerings-versjon, men denne kan ikke brukes til stort. Hele skjermen blir full av stygge vannmerker. Skal du ha den "vanslige" versjoner koster den fortsatt en del, selv om prisen nylig ble nedjustert kraftig. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg syns folk skulle betale for det de bruker. Hvis det bare er for en engangs jobb, kan jo ting diskuteres, men det er ikke like fett at noen misbruker det du har gjort f.eks. Hvis "alle" hadde betalt, hadde alt blitt billigere. Når ingen betaler, blir ting dyrere. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 og når ingen betaler er det gratis! bare laste det ned fra nettet, evt kjenne en warez fyr. Den opsjonen er mye lettere! Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg har kjøpt 2 pc spill i mitt liv... Ingen programvare/OS pluss ett og annet Commodore spill som kostet 50kr pr. stk. <- dette skulle vært prisen på pc spill også Uansett ser det absolutt ikke ut som software bransjen ønsker å ta de som kopierer software og gjør dette tilgjengelig på lan's Tenk på alle de som hadde piratkopierte saker på TG... De kunne bare omgjordt Viking skipet om til en stor fangeleir. Heldigvis er det ikke sånn :smile: Prisene må NED hvis alle nerdene skal begynne å kjøpe softwaren som de trenger Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 slettet [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-04-25 12:50 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 23:45, Killer_DT skrev:og når ingen betaler er det gratis! Hvis ingen hadde kjøpt et program, hadde kanskje ikke produsenten giddet å videreutvikle programmet heller, eller tror du de gjør det bare for moro skyld? M.a.o. i dette konkrete tilfelle er det jo slik at hvis alle hadde gjort som deg og piratkopiert Photoshop 7, så ville vi aldri fått noen Photoshop 8 (: Ergo, man er avhengig av ærlige kunder også... Lenke til kommentar
Ever Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Problemet her er jo ikke at folk ikke er villige til å betale for ting, men det er hvorvidt det er realistisk av en progamvareprodusent å forvente at folk skal begynne å kjøpe programmer for privat bruk som ligger i prisklasse med en ny PC, når det først og fremt er tiltenkt serøst profesjonelt arbeid. Greit nok at warez er et seriøst problem, men selv om jeg kan få tak i stort sett det jeg vil av spill og programvare som warez, hender det jeg av og til kjøper et spill jeg allerede har pga ekstra funksjonalitet (multiplayer først og fremst). Men det er snakk om noe som koster noen få hundrelapper, men å KJØPE et seriøst grafikkprogram til 5-20.000 ? Aldri ****. For privatpersoner er valget ganske enkelt: warez versjon, eller klare seg uten. Og hvilket av disse to alternativene folk velger, spiller liten eller ingen rolle for inntektene til adobe/macromedia ect. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Nå må man huske at programmer som Maya og Photoshop er lagd for en profesjonell arbeidsflyt og ikke for folk som (unnskyld utrykket) sitter og 'leker seg' på gutterommet. Som et profesjonelt verktøy synes jeg en pris på f.eks. 7000 for Photoshop helt akseptabel siden dette er et av hovedverktøyene til mange grafikere. En kombinasjon av proffe verktøy som f.eks. Photoshop, Illustrator og Quark (eller InDesign) kommer jo til sammen på i overkant av 20.000 kroner og dekker 95% av det programvarebehovet de fleste grafikere har. Sammenligner vi dette med f.eks. en selvstendig næringsdrivende snekker som må ha utstyr (varebil + verktøy) for flere hundre tusen kroner for å kunne gjøre jobben sin så er det absolutt ingen upris. Ser ikke noe problem i at folk på hobbybasis bruker piratkopiert programvare av denne typen - det er vel strengt tatt en fordel for produsenten at folk frivillig bruker fritiden sin på å lære seg produktene. MEN så snart man lager noe som man faktisk tar seg betalt for er det dypt umoralsk å bruke piratkopiert programvare til denne jobben. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Som privat bruker kjøper man ikke software til 10000kr, bare som Bedrift kjøper man Dyr Software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå