Gå til innhold

Lav 3dmark score. Dårlig chipset?

Anbefalte innlegg

Jeg får bare 5200 poeng med mitt r9800pro uklokket. Har hørt det er omtrent der det skal ligge. Får imidlertid bare 12000 i 3dmark01 O_o dette virker veldig lavt. Vet at 01 krever mye mer av CPU enn 03, men allikevel. Og i Aquamark3 får jeg bare 17.660 poeng, mens en p4 3.2 800mhz med samme skjermkort får 44.000 ifølge tomshardware (http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...charts-12.html). Åssen kan det gå an? Den maskinen var også uklokket og hadde corsair twinx3200LL ram, jeg har xms3500c2. De 700mhz opp til prosessoren de bruker fra min 2.53 kan ikke gi over dobbelt så mange poeng vel? Faktisk nesten 2.5 ganger så mange. Noe må jo være galt. Forstår ikke hva, Har nyeste Omega drivere basert på catalyst 4.7, directx 9.0b, nyeste chipset drivere, etc. Noen som kjenner til problemet?

En kompis av meg med Athlon64 3000+ og samme skjermkort som meg kjørte nettopp aquamark3 og fikk 44.000 poeng. Litt over det han skal ha. Noe må da være galt med min PC, for 500mhz opp kan ikke ha så mye å si. Kanskje det kan være noe galt med chipsettet? Eller kanskje hovedkortet generelt? Kanskje chipset driverne det er noe galt med. Jeg lastet imidlertid ned de nyeste driverne fra asus.com her om dagen. O_o

Full PC specs (delvis nevnt i sig):

*Chieftec Scorpio case, 360w PSU, svart

*Asus P4S-8X MoBo, SiS 648

*Intel Pentium4-B533 2.53ghz

*Retail Intel kjøler

*PowerColor Radeon9800PRO 128MB DDR 2ns Hynix

*1x 512MB Corsair XMS3500c2 433mhz DDR SDRAM CL2

*1x 160GB Samsung P80 S-ATA 7200rpm

*Soundblaster Audigy2

*WinXP Pro SP1

*3dmark03: 5200

*3dmark01: 12000

Dette er jo et ganske respektabelt PC-opppsett, noe må være galt. Hjelp!

Endret av ChriZno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hmmm.. det eneste som er veldig dårlig er jo Aquamark-scoren din..

Du har ett oppsett, SIS648, FSB133? og [email protected].. som tilsier ca. 12k i 3Dmark01..Her spiller ikke GPU noen stor rolle..

Gikk selv fra ca.13k til vel 15k ved å bytte HK (fra KM400 til KT600..FSB166->200).. Dette med ett Ultra-klokket FX5900..

3DMark03 på 5200 er greit nok.. uklokket... med ditt oppsett.. Selv får jeg ca. 5800 med mitt AMD-system... Via KT600/FSB200 XP2500+@3200+... og klokket FX5900.

Skjønner ikke hvorfor du har investert i RAM som er *overkill* for ditt system.

Kan være noe her.. du greier deg fint med DDR266.. du får ikke bedre ytelser med DDR433.. trolig motsatt..

Oppnår ca. 12k i 3DMark01 med Intel 845GE.. Radeon 9600XT.. DDR266... på min P4 [email protected]. I 3DMark03 får jeg med dette systemet ca. 4200.. I Aquamark ca. 32k.. Dvs. det er kun i Aquamark du får uforholdsmessig dårlig ytelse..

OBS.. På mitt P4-oppsett med 9600XT er kortet klokket maskimalt..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har du installert 4.7 uten og avinstallere den driveren du hadde tidligere?

Har du prøvd med en annen driver?

Hadde du bedre score tidligere?

Joda avinstallerte de gamle driverne. har prøvd både catalyst 4.6, cataøyst 4.7 og omega sine nyeste drivere basert på catalyst 4.7. Om jeg hadde bedre score før? Har kun prøvd 3dmark med disse komponentene, men mener du om jeg hadde bedre ytelse med andre drivere? Hm har ikke prøvd 3dmark / aquamark med de andre driverene, bare funnet ut at catalyst 4.6 ikke funket på min maskin, heller ikke catalyst 4.7. Omega var løsningen. Fikk blåskjerm med de andre driverne. Rart. O_o

Skjønner ikke hvorfor du har investert i RAM som er *overkill* for ditt system.

Kan være noe her.. du greier deg fint med DDR266.. du får ikke bedre ytelser med DDR433.. trolig motsatt..

Oppnår ca. 12k i 3DMark01 med Intel 845GE.. Radeon 9600XT.. DDR266... på min P4 [email protected]. I 3DMark03 får jeg med dette systemet ca. 4200.. I Aquamark ca. 32k.. Dvs. det er kun i Aquamark du får uforholdsmessig dårlig ytelse..

OBS.. På mitt P4-oppsett med 9600XT er kortet klokket maskimalt..

Kjøpte den RAMen der fordi jeg villa ha det beste. RAM skulle aldri bli en flaskehals i mitt system, og dessuten kan den brikken der brukes leeenge uten å måyye byttes ut i et eventuelt nyere system. Tviler på den gjør systemet mitt tregere. Kjører den på DDR400 uansett, så det funker fint. CPUen kjører på 533mhz ja, og alt ser ut til å funke ellers. MEN jeg kan ta feil. Er du SIKKER på at RAMen min kan ha en omvendt effekt når den er overkill for mitt system? Har aldri tenkt på dette, og har aldri hørt om noe sånt. Vet at r800xt og fx6800ultra krever minimum 3.2ghz p4 før de kjører på max ytelse, men det er jo en helt annen sak. Har aldri hørt om RAM som krever sitt av maskinen.

Men det er rart at du får mindre enn meg i både 3dmark01 og 03. Kanskje det er noe aquamark krever av PCen som er galt med min. Det må det jo være. Virker dessuten som om PCen ikke yter maksimalt i spill. Det kan jo være noe et software-problem. Har installert følgende:

*WinXP engelsk

*Oppgradering: SP1

*DirectX 9.0a Redist

*Oppgradering: DX 9.0b

*Nyeste Omega driverne, 2.5.58 (catalyst 4.7)

*Diverse programmer

Har også installert driverne til hovedkortet, lydkort, osv. Tror nesten dette kan være problemet. Kanskje på tide med et nytt HK. *sukk* Har egentlig ikke råd. Gikk laangt over grensen min med å kjøpe et r9800pro kort. :no: Men jeg får jo trygden min da, og skal få meg jobb så fort vi har flyttet, så kanskje det lønner seg med nytt HK. Føler bare det er ganske verdiløst fordi CPUen suger. Det beste hadde vært et MSI K8N Neo Platinum og f.eks en AMD Athlon64 3000+, men da snakker vi fort en 3000kr. Har ikke råd til sånt...

Endret av ChriZno
Lenke til kommentar

Har hatt STORE problemer med skjermkortdriveren i det siste, dette kan jo være en del av grunnen til scoren min. Men ikke vanlige problemer. Det kan virke som fabrikasjonsfeil på kortet mitt. PowerColor har hatt mange av dem i det siste. Tsk Tsk. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...