Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tuning Suzuki ZR 50S


Anbefalte innlegg

Hey. Jeg har en Suzuki ZR 50S, siden den er en 1984 mod. er den ikke så veldig komplisert. Jeg får ikke lov til å trimme mopeden pga. at jeg kjørte cross noen år, og har ikke helt kommet over kjøre måten enda. Å kjøpe trim deler er uaksetabelt, derfor trenger jeg noen tips om hva jeg kan gjøre, ta ut plombene i potta kan jeg heller ikke, fordi skjære merkene vil synes.
Jeg har tatt ut lyd-demper'n (går bedre på lavt turtall, og feitere lyd) og justert på dysa, den ga alt for mye. Pga. det steg turtallet fra 6000 til 8000. Jeg driver å filer ned den ytterste plomba i potta nå, men det er ikke mye hjelp. Jeg har også gjort luft filteret mindre, og har planer om å kjøpe racing olje og til og med nitro som jeg skal blande ut veldig forsiktig. Men jeg kunne trengt mer, og trenger hjelp. Jeg vet jeg spør om noe vanskelig, men takk på forhånd. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo ikke akkurat trimme en moped uten å trimme, skal den gå fortere må du nok kjøpe trim. å så vidt jeg vet er det ikke plombe i potta på så gammel sykkel, det eneste som skjer når du filer i potta er att motstanden blir feil å peden går dårligere

Lenke til kommentar

Hvis det faktisk er en plombe i potta så vil den gå bedre om du fjerner den. Filer du utblåsninga (eksosporten) i sylindere for bred så ødelegger du stempelfjørene. Filer du den for høy får du høyt turtall men et helt forferdelig og ubrukelig bunndrag.

 

Du kan file eksosporten slik at når stempelet er helt i bunn så går toppen på stempelet heelt i ett med bunnen av eksosporten.

 

Ved filing i sylinder, Husk på fjerne gradene!!! <-- Viktig!

 

Du kan "planslipe" topplokket for å få høyere kompresjon (for mye så ødelegger du stempel og lagre).

 

Gjort luftfilteret mindre? Hva mener du? Et luftfilter skal være så stort som overhodet mulig! For å kunne suge inn MASSE luft. (Var hovedproblemet på at min moped ikke gikk så bra som den skulle.)

 

Biltema syntetisk 2-taktsolje (ligg unna mineral-olje!!!) er mer enn bra nok på en moped. Dyr "crosser"-olje er ofte veldig tykk og kan faktisk gi lavere ytelse.

 

Gull-palladium-tennplugg (fine wire) kan øke trekk-krafta en del, men har en tendens til å ryke fort på totaktere.

 

Du kan gjøre hele "røret" fra luftfilteret til sylinderen så strømlinjet som overhodet mulig (file vekk skarpe kanter og "hakk").

 

Alt dette vil nok bare gi små ytelsesforskjeller i forhold til å montere trimsett. :(

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Riktig det, får jeg enda en bot så mister jeg lappen for godt. Jeg kan ikke bare trimme peden uten at faren min merker det, han har skrudd moped og motorsykkel siden han var 12, og har ingeniør utdannelse, så han finner det ut med engang. Jeg har holdt på å blitt meia ned av lastebil noen ganger nå fordi den går som en dass, så pappa har tenkt litt på å ta ut plomba i svanehalsen. Får håpe han ikke ombestemmer seg. Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar

En av gutta på jobben til pappa sa at det ikke er plombe i potta, men at det sitter en i eksos porten. Pappa prøvde å fjerne den, men det endte med at sylinderen ikke ble tett, og at peden går verre en noeninne. Nå har vi tenkt over å kjøpe 75cc sylinder, trimpotte og større forgasser :w00t: Drømmen ble vist virkelig

Lenke til kommentar

Trenger vist mye hjelp jeg :dontgetit:

Er det noen av dere som har peiling på suzuki ZR? Fordi det har ikke jeg fant jeg ut... Jeg fikk tips om å slipe bort plomba i eksos porten, og det gjorde jeg, men nå går den ikke i det hele tatt. Kanskje fordi det ble for stort hull, og at det ikke blir motstand i sylinderen. Setter stor pris på hjelp folkens :)

Lenke til kommentar

Er mulig dette er helt feil men tar sjansen på å nevne det fordet.

 

Om plomba som satt der var stor og holdt igjen mye trykk/eksos så kan det hende at motoren får for lite bensin. Men hvis den overhodet ikke starter (selv ved å renne den i gang i høy fart) så virker det veldig rart.

 

Hvis det blir mindre motsand i systemet så må motoren ha mere bensin. Mindre motstand i eksos gjør at motoren lettere kan kvitte seg med mere eksos. Da kan den lettere suge inn mere luft enn før. Hvis man da ikke bytter dyse/justerer forgasseren så får den for mye luft i forhold til bensin og vil gå dårlig. Som regel merker man det på at når man gir full gass så er det akkurat som om den ikke tenner. Bare dauer liksom.

 

Får den for mye bensin så vil motoren hakke/sperre/gurgle. (Som når man nettopp har starta mopeden med choke og gir full gass.) "GRGRGRGRG"-lyd liksom. :p

Lenke til kommentar

Hehe, den lager sånn gurgle lyd. Jeg tror nok den får for mye bensin, får se litt på det i morra.

Men, la oss si at jeg ikke får liv i den igjen, og må kjøpe ny sylinder. Trenger jeg ny forgasser hvis jeg kjøper 60cc sylinder?

Og, er det stor forskjell på 60cc og 75cc sylinder? Fordi kjøper jeg 75cc trenger jeg større forgasser, og trimpotte med utgang på venstre side av peden. Mens 60cc sylinder påstår dem passer med de orginale delene.

 

Takk for all hjelpa Sedsberg :)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva slags forgasser som sitter originalt, men med større sylindre så bør man absolutt bytte til større forgasser også. Trimpotte kan også øke en del. Spesielt hvis den originale er plombert eller har veldig kraftig lyddemping.

 

Edit: Husk å justere forgasseren korrekt! For lite bensin/tynn bensinblanding så skjærer den seg! Eller om du er heldig så sliter du bare ut stempelfjører og stempel.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hvordan det var med ZR'ene, men jeg hadde en TS-X i min tid. Der brukte jeg trimsylidere som var borret til 47mm og var vel på 67 kubikk.

 

Da hadde det ingen/liten effekt å bytte forgasser. Brukte bare sykt mye bensin.

 

Brukte orginal dysen på 67,5 og satte speedstempel nålen på fult = akkurat passe blanding.

 

Når jeg brukte orginal potte med lyddemper på kunne man såvidt høre at den var trimma når jeg kjørte på lavt turtall. Toppfart ca 85-90

 

Brukte stort sett Gianelli trimpotte og det hadde enormt mye å si for farten. Bunndraget ble endel dårligere, men den ble enormt kvikk ved høyt turtall. Gira opp på 12.000 og ned igjen på 9.000. Toppfart 110-120

 

 

Jeg vil anbefale deg å ikke gjøre noe med orginal sylinderen viss du ikke har en til eller kan låne av noen. Veldig kjedelig å få innkalelse til biltisynet etter en klage/annmeldelse og ikke kunne gjøre den orginal igjen...

Lenke til kommentar

Før du gjør noe som helst, så les denne artikkelen: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/4/...op/subdet20.htm

 

Her får du en helt grei innføring i faget trimming :thumbup:

 

Jeg har trimmet en del mopeder som Zr50sl-sk, Tsx, Mtx, Dt, Pv, Camino, Cb100n, KREIDLER og Mt-5. Har prøvd litt kan du si :innocent:

 

Alle mopeder her i norge kan du få 5,5hk ut av uten og måtte øke kubikken i sylinderen. Mopedene blir somregel strupet i innsuget og eksosen. På zr modelen er det slik: Det du kan gjøre med det du har, er å fjerne blombene i svanehalsen (ikke potta), gå opp en dimm på dysa i forgasseren, sett forgassernåla på det ant øverste hakke, å kjøp deg et powerfilter til orginal forgasseren (Luftfilter boksen er til en SH maskin. Det vil si norsk type strupet :cry: Så luftfilter boksen blir litt vel mye bry å finne den rette mengden med motstand). litt justering og du har en mye friskere moped (ca4hk) uten at pelle kan klage på annet en farten :cool:

 

En ting til som er litt "bæsje" med Zr - Sh maskinen er at de har fjernet flotøren som sitter under på sylinderen. det er den som gir systemet flyt og de siste 1,5hk.

Men den kan fint bli montert med litt borring og sliping. Men ikke for nybegynnere dsv :(

 

Men hvis du skal kjøpe deg full trim så anbefaler jeg deg å kjøpe 50mm settet med 19mm forgasser, trimmpotta som hører til 50mm settet, Toppen som hører til settet og powerfilter på 30-45mm. Ikke kjøp 21mm forgasseren eller 24mm. Bare tull med så stor forgasser. Husker ikke helt hva drev du må ha framme og bak på mopeden, men med rette drevinga så skulle den nok være god for 100 - 110 på flata med en dyrisk aks :cool:

 

Med full trim så er det viktig å passe på og ha 4% olje i blandingen, ellers så smeller det! :whistle: Det er også MEGET viktig å følge med veivlagrene i motoren! Kjører du rykk å napp kjøring så bør de byttes ca hver 60 - 90 mil. Ikke noe å vente på at det smeller i veiven. da blir det fort dyrt ;)

 

Det er ikke noe poeng i å kjøpe 45mm eller 47mm sett. For pelle er det et fett. Trimma moped er trimma moped ;)

Lenke til kommentar

4% olje er litt vel mye. Jeg brukte aldri mere enn 2% på min med ca. 18HK (53mm) sett. Kjørte ett år slik og da jeg skulle bytte stempelringen så jeg at stempelet og ringen var som nye. (Men bytta ringen alikavel). For mye olje bare tetter eksosen og soter stempel og topp.

 

Jeg merka forresten stor forskjell fra 21mm gasser og opp til 24mm. (Men nå var ikke det en ZR).

 

Edit: Og olja jeg kjørte på var Biltema helsyntetisk "racing"-olje. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...