Gå til innhold

Western Digital eller Seagate?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker å kjøpe meg en ny harddisk, men er ikke sikker på hvilket merke jeg skal velge... Har noen dårlige minner fra Western Digital tidligere, og lurte derfor på Seagate. Noen som har noen innsyn på hvilket merke jeg burde velge?

 

-Narvis-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke sant at wd lager mye mer støy enn seagate - snarere tvert i mot når det er snakk om de nye diskene. (spesielt s-ata versjonene)

 

WD lager gjerne litt mer støy idle i forhold til seagate, men lager samtidig mindre støy under bruk enn seagate sine modeller gjør.

 

Personlig er også min erfaring svært god med wd. Raske, pålitelige og brukbart støynivå.

 

Jeg hadde inntil 2 uker siden en WD disk, en Seagate disk og en Maxtor disk i maskina. WD-disken var eldst og seagate disken var nyest. Maxtor disken kræsja, og dro med seg 120gig med stæsj. Fikk ny en, som jeg har valgt å selge.

Kjenner mange som har hatt problemer med maxtor. De har rykte på seg for å ikek vare spesielt lenge ;)

 

 

Mitt råd: Gå for WD.

Lenke til kommentar

Ville ha valgt Seagate på grunn av at de er støysvake.

Jeg merker stor forskjell etter å ha sittet med en pc som har støyete harddisker i seg som f.eks WD sine disker er og en med støysvake Seagate.

 

Ja, Seagate yter ikke like bra som WD sine harddisker men så lenge du ikke driver med store krevende applikasjoner så har de ekstra prosentene så ekstremt mye å si.

Lenke til kommentar
det er ikke sant at wd lager mye mer støy enn seagate - snarere tvert i mot når det er snakk om de nye diskene. (spesielt s-ata versjonene)

 

WD lager gjerne litt mer støy idle i forhold til seagate, men lager samtidig mindre støy under bruk enn seagate sine modeller gjør.

 

Personlig er også min erfaring svært god med wd. Raske, pålitelige og brukbart støynivå.

 

Jeg hadde inntil 2 uker siden en WD disk, en Seagate disk og en Maxtor disk i maskina. WD-disken var eldst og seagate disken var nyest. Maxtor disken kræsja, og dro med seg 120gig med stæsj. Fikk ny en, som jeg har valgt å selge.

Kjenner mange som har hatt problemer med maxtor. De har rykte på seg for å ikek vare spesielt lenge ;)

 

 

Mitt råd: Gå for WD.

Eg har og western, maxtor og seagate i pcen nå.

1x 80gb wd

1x 120gb seagate

2x 120gb maxtor

og i mitt tilfelle er det WD som bråker mest, og aldri hatt problem med seagate, ene maxtoren min blei sånn litt defekt en gang, men fikk ny(sendte inn 2mb cache, fikk tilbake med 8mb :D)

Lenke til kommentar

Må bare slenge inn en komentar her.

 

Har Wd og Maxtor selv i pc'n.

Finnes ikke tegn til støy fra noen av dem. Faktisk er jeg overrasket over lydnivået i pc'n. Eneste støy er sus fra powersupplyen.

 

Jeg ville ganske enkelt valgt den som er rimeligst i forhold størrelse/pris.

Lenke til kommentar
Ved normal bruk:

WD Raptor - 32 grader

Seagate 160 GB - 33 grader

 

Ved DivX encoding:

WD Raptor - 46 grader

Seagate 160 GB - 56 grader

Ja, det er vel en av ulempen med Seagate.

Man burde ha kjøling på HDD, uansett egentlig merket, men Seagate har en tendens til å bli varm så kjøling på Seagate disker kan være lurt.

Lenke til kommentar

Mange svar her...

De fleste er basert på subjektive vurderinger ut fra hva man har / liker selv. Vil derfor benytte anledningen til å kommentere noen ting som er vel verdt å få med seg når man velger disk løsning...

 

1. Rotasjonshastighet... Rotasjonshastigheten skaper varme og mekanisk slitasje. Fordelen med høy rotasjonshastighet går for det meste på søketiden, og ikke overføringshastigheten. Fordelen med rotasjonshastigheten merkes best dersom disken står i Raid eller inneholder mange små filer. For filservere som ikke benytter Raid, er det fornuftig å vurdere 5400 disker etc.

 

2. Seagate har et MEGET godt navn basert på stabilitet, ytelse og nå også innen støy (ja, jeg vet at de hadde en forferdelig dårlig serie med diskene som var fra 6-12 GB like etter de kjøpte Connor - de sølvgrå diskene med en sort "halvmåne" over disk platene). Seagate har i lang tid vært den diskleverandøren mange har foretrukket.

 

Det gir meg derfor frysninger å lese at de nå ser ut til å gi markedets DÅRLIGSTE GARANTI! Jepp.. Det er sant... Mange av IDE diskene til Seagate har nå fått redusert garantitid til 1 år. Selv om det er trist å miste data ved disk krasj, er det ekstra surt å måtte kjøpe nye disker kun ett år etter man investerte i disker til hjemmeserveren.

 

3. Western Digital har tradisjonelt en høyere feilfrekvens enn de andre leverandørene (dersom man ikke tar med IBM i vurderingen). De er som regel gode på støy den første tiden, men etter en tid har WD disker en tendens til å avgi mye mer støy enn konkurentene.

 

4. Samsung er en forholdsvis ny aktør på dette markedet, men ser ut til å levere gode disker med bra ytelse/pris/kvalitet. Jeg har ikke jobbet nok med Samsung disker til å kunne gi noe statistisk bakgrunnsmateriale, men de 4 diskene jeg har ser ut til å være helt greie.

 

Håper dette hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...