Gå til innhold

Hjelp til SATA

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt å gå og kjøpe en eller to S-ATA harddisk(er) i dag, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål:

* Hovedkortet mitt er et ASUS A7N8X Deluxe. Støtter dette 2 SATA disker? Jeg fant bare ut at det har SATA-støtte, men vet ikke helt hva det vil si.

* Kan man kjøre/bruke 2 stk SATA-disker, pluss IDE-disk(er) samtidig?

* Jeg tenkte å kjøpe en WD Raptor som hoved-disk, er det noen som vet noe om/har erfaringer med denne? Bråker den veldig? Og er det stor forskjell mellom 7200RPM og 10000RPM?

* Er det verdt det? Nå bruker jeg en IBM 30GB 7200RPM 2MB cache disk, vil jeg merke stor forskjell?

* Kan man kjøre forskjellige SATA disker samtidig? For eksempel en 10000RPM og en 7200RPM?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Asus A7N8X støtter 2 SATA disker samtidig. Har samma kortet sjølv.

* Du kan bruke IDE og SATA samtidig, ikkje noko problem.

* Personlig merka eg lite til dei 10 000rpm som ein raptor har, men eg har masse program kjørande og dei 2 andre IDE diskane mine blir ofte brukt, så eg får ikkje utnytta farten til det fulle.

* For min del, var det ikkje verdt det, men det er mange som roser ein Raptor høgt opp.

* Du kan kjøre ein 10000rpm og 7200rpm samtidig, ikkje noko problem.

Det har forresten gått ein stor diskusjon om Raptor og om den er verdt det her

Lykke til ;)

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Takk for hjelp og link :)

I tråden du linket til er det en som mener at man må ha kjøler og harddiskvifte for SATA, er det riktig? Blir den SÅ varm? Hvor mye koster evt. slikt ekstrautstyr?

Har allerede pushet varmen i kabinettet til max, det er så varmt der inne at jeg må alltid ha sidedøren helt åpen - og selv da ligger CPU på 60-70 grader.

Et spørsmål til..

Tenkte å kjøpe en 37GB Raptor som systemdisk, men trenger også en ny disk for filmer, mp3 osv. Denne disken vil KUN bli brukt for lagring. Burde jeg kjøpe SATA her også? Eller holder det med IDE? Jeg vil vel ikke merke store forskjellen, eller?

Lenke til kommentar

Prismessig er jo forskjellen mellom ein Seagate S-ATA od IDE minimal:

Seagate 160GB S-ATA 7200RPM

Barracuda 7200.7 8MB cache

kr 990,00

Seagate 160GB IDE ATA/100 7200RPM

Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache

kr 939,00

Så eg ville tatt ein Seagate S-ATA, den har også 50% høgare overføringshastighet.

Du trenger ikkje kjøler, men eg vil råde deg til å kjøpe 1-3 kabinettvifter som får sirkulasjon i lufta. Temperaturen synker betraktelig sjølv med berre ei vifte, og dei koster heller ikkje så mykje.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Du trenger ikkje kjøler, men eg vil råde deg til å kjøpe 1-3 kabinettvifter som får sirkulasjon i lufta. Temperaturen synker betraktelig sjølv med berre ei vifte, og dei koster heller ikkje så mykje.

Har ingen viftehull i kabinettet, men har planlagt å kjøpe nytt kabinett etter sommer'n. Nå lar jeg bare den ene siden være åpen, og har en stråleovn som blåser inn i PC'en. Det blir varmt, men ikke FOR varmt ;)

Uansett, takk for hjelpen, gleder meg til å teste Raptor'n i kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...