Gå til innhold

Linux på iPod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oj, Ogg-støtte og greier? Da blir jo iPod nesten litt mer aktuelt. Det kan jo være gøy å høre praktiske erfaringer fra folk som bruker Linux på iPod (opplevde ulemper, fordeler osv).

Jeg tror gspr mener ogg-dekoding til mp3 eller aac, da iPod, såvidt jeg vet, ikke har støtte for ogg vorbis. Men jeg skulle ønske at Creative sin programvare støttet ogg dekoding (det beste hadde vært ogg-støtte på Zen NX :-D ) i sanntid. FLAC hadde også vært tøft!

Som det står nå tror jeg de fleste bruker mp3-formatet (jeg iallfall) fordi det er mer utbredt og støtten på de digitale, portable musikkspillere begrenser seg til mp3-formatet.

Lenke til kommentar

Nope, det var ikke det jeg mente.

Jeg mente avspilling av Ogg Vorbis.

Problemet er bare det at iPod-linux-folkene ikke har fått Vorbis-spilleren til å tikke i mer enn 80% av realtime-hastighet ennå, så den er rimelig ubrukelig fremdeles.

Lenke til kommentar
Jeg tror gspr mener ogg-dekoding til mp3 eller aac, da iPod, såvidt jeg vet, ikke har støtte for ogg vorbis.

Vel, programvaren som følger med iPod støtter ikke ogg vorbis nei, men det er jo bare å legge inn programvare for det, noe som skulle gå fint hvis man har Linux på den. Problemet til endel andre (litt eldre (f.eks. min)) mp3-spillere er bare at Ogg er litt tyngre å dekode enn f.eks. mp3, og maskinvaren er rett og slett ikke kraftig nok til det. iPod burde jo ikke ha slike banale problemer.

Lenke til kommentar
Fins det andre programmer som kan legges inn istedenfor den som følger med? Jeg vil helst legge inn musikk som mapper på harddisken som jeg bare kan browse som i windows. Jeg hater systemet på ipod, og detkrever idtag, blæh...

I Podzilla kan du browse filer, hvis det var det du mente...

Lenke til kommentar
Podzilla is a basic GUI demo similar to the native Apple firmware, it has a very simple mp3 player which can be run by running the file browser and selecting a .mp3 file, during playback the pause/play button will pause and menu will exit back to podzilla.

8===m=D~~~ http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...pod&btnG=Search

edit: og forresten, se på del 4 i FAQ'en, den svarer en del spørsmål..

http://ipodlinux.sourceforge.net/faq.shtml

Endret av dvj
Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt erfaring med Linux på iPod og kan ikke si jeg er stort imponert. Jeg vet derimot at de holder på å fixe en god del og det kommer til å (forhåpentligvis) bli bedre.

Mp3-støtten er dårlig og Ogg er enda verre. Er ikke poeng i å bruke den som en avspiller i det hele tatt. Nå er det ikke mer enn et leketøy for oss med iPod.

Hvorvidt den kan dekode Ogg eller ikke har blitt omdiskutert. Noen mener at den ikke kan det rett og slett fordi prosessoren den har er altfor dårlig. iPod mini derimot kan klare det.

Andre mener at vanlig iPod skal kunne klare det med mye optimalisering.

For dere som er mer intereserte så burde dere lese noen gamle artikler om det på slashdot.org .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...