kilogram Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 God passordpolitikk I desse dagar ser me sikkerhetshol i ulik programvare kvar veke, og mange skuldar på programvareprodusentane når ein opplever eit datainnbrot. Derimot kan du ofte enkelt forhindre mange typar datainnbrot ved å ha eit godt passord. Me fortel deg når du treng eit passord, og korleis du kan lage eit passord som er lett å hugse, men vanskelig å knekke. Les artikkelen her Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Dette er et passord D3tt33r3tp@ss0rd Det er selvsagt et relativt dårlig eksempel, men det illustrerer det jeg mener på en grei måte. Dvs settninger er lett å huske, men mange har problemer med å huske forkortelser av dem. Derfor bruker man en hel settning som passord, og bytter ut passende mengde tegn til l33t Om du gjør dette på norsk, med æøå så nærmer man seg et relativt trygt passord. Fordelen er også at man kan ha mye lengre passord, som er like lett å huske som 8 siffers versjoner. Jeg heter pr0nin og er 23 år og bor i bodø, norge J3gh3t3rpr0n1n0g3r23år0gb0r1b0dø,n0rg3 Over 30 siffer og jeg kommer til å huske det i morgen når jeg skal logge meg på generisk side på internett/brukerkontoen jeg har i windows (Jeg bruker selvsagt ikke det passordet noen steder ) Om man fx hiver inn * % $ £ + (eller annet ønskelig tegn, du kan bruke det meste av det som er på tastaturet i windows, noen begrensninger er det, men har dem ikke i hodet) som orddeling, så blir det enda vanskeligere å knekke. Problemet er selvsagt at det tar tid å skrive inn passordet, så det kan sikkert lønne seg med et kort (7-9 siffer) et man bruker på lavrisiko kontoer fx spam mail kontoen du har på hotmail osv Endret 21. juli 2004 av pr0nin Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Enda et godt tips er å slenge inn et alt+numpad tegn... jeg bruker det, og jeg vil tro det er meget godt, iogmed at det er 4356789 forskjellige kombinasjoner... Eks: "<xxXXxxxX>(hold alt)<nummer>" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå