Gå til innhold

Fjerne javascript fra forumet

Anbefalte innlegg

Hvorfor brukes fortsatt javascript på forumet? Jeg tenker da selvsagt på den hyppige brukte "til toppen"-lenken som er ved hver post.

Dette kan lett byttes ut med <a href="#top"> hvis det er noen kompetente driftere av dette forumet...

Klarer dere det? Alle har støtte for lenker som jeg beskrev, men ikke alle har for javascript...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor stresse med det? Det er ganske mange templates, og det må gjøres ved hver eneste oppgradering. Jo mindre man fikler jo mindre kan gå galt. Mener du at det er et stort problem bør du ta det opp på forumet til invisionboards hjemmeside ;)

Lenke til kommentar

den såkalte kompetente drifteren innformerer herved i form av denne tekst at javascripts vil det komme flere av i versjonene som kommer så det er bare å bli vandt med dem. Funker det ikke i nettleseren til enkelte personer bør de personene vurdere å få seg en mer kompetent leser. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (Mr.Ueland @ 26/07/2004 : 14:52)
den såkalte kompetente drifteren innformerer herved i form av denne tekst at javascripts vil det komme flere av i versjonene som kommer så det er bare å bli vandt med dem. Funker det ikke i nettleseren til enkelte personer bør de personene vurdere å få seg en mer kompetent leser. :)

Jeg vill påstå at den såkalte kompetente drifteren ikke er så kompetent dersom han mener dette er bra bruk av javascript... ;)

Javascript kan være greit å bruke for å øke funksjonaliteten for de som har det aktivert, men det bør aldri være nødvendig å ha javascript aktivert. Eksempelet som trådstarter viser til bør jo absolutt løses uten javascript. Hans måte er jo mye bedre og enklere!

Jeg finner også flere andre eksempler på hvordan javascript ikke bør brukes her på forumet. F.eks linken til msn-info på brukere. Slik det er nå vil ikke denne være tilgjengelig for personer uten javascript aktivert, i tillegg til at det ikke går ann å klikke på midtre museknapp for at den skal åpnes i en ny tab, for de som har denne funskjonaliteten i sin nettleser.

Javascript bør aldri brukes i href="", den bør legges til i onclick="" e.l. og en link til den aktuelle siden i href="". Dette gjør slik at de som har aktivert javascript får den ekstra funksjonaliteten, mens de som ikke har dette framdeles får se siden.

Så et eksempel på hvordan msn linken burde være:

<a href="http://forum.hardware.no/index.php?act=MSN&MID=9922" onclick="PopUp('http://forum.hardware.no/index.php?act=MSN&MID=9922','Pager','450','330','0','1','1','1'); return false;">

Det finnes andre (og bedre) måter å gjøre dette på også, uten javascript i html koden i det hele tatt, men dette er vertfall en enkel og grei måte å gjøre det på. :)

Lenke til kommentar

For det første har ikke javascript noe i en link å gjøre i det hele tatt, om man skal være pirkete. Et javascript har ingenting i et element som har med navigeringå gjøre.

For å gi en enkel løsning på "problemet" til trådstarter vil jeg påpeke at home-tasten gjør nøyaktig det samme ;)

Javascript er faktisk en såpass utbredt og akseptert nettstandard at de som velger å ikke følge denne kan takke seg selv. Ser egentlig ikke problemet før vi begynner å snakke mobile klienter her, og dette er ikke IPB beregnet på.

Lenke til kommentar

Enden: Jeg trodde du var for w3c-standardisering og imot IE-proprietær kode.

Uansett... Iflg W3Cs "Checklist of Checkpoints for Web Content Accessibility Guidelines 1.0"

And if you use applets and scripts (Priority 1)
6.3 Ensure that pages are usable when scripts, applets, or other programmatic objects are turned off or not supported. If this is not possible, provide equivalent information on an alternative accessible page.
Om "Priority 1"
[Priority 1]
A Web content developer must satisfy this checkpoint. Otherwise, one or more groups will find it impossible to access information in the document. Satisfying this checkpoint is a basic requirement for some groups to be able to use Web documents.
Lenke til kommentar

Joda, det er fint i teorien det du siterer, men det som trekkes fram her gjør på ingen måte siden ubrukelig. Det finnes fortsatt en del altenative måter å komme seg til toppen av siden på hvis scriptet skulle feile. Og ikke trekk fram IE-proprietær kode takk. JavaScript har ingenting med IE å gjøre. Det er i utganspunktet noe netscape fant på, men det er faktisk en veletablert standard idag.

Du sier i begynnelsen at ikke alle har javascript. Kan du utdype dette? Jeg mener at alle de store (og de fleste små) nettleserne støtter javascript i en eller annen versjon, men det er mulig du vet noe jeg ikke har fått med meg :)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...