Gå til innhold

Hvorfor må man ha i CD når man spiller?

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har alltid vært diskusjoner rundt hvordan man får tak i crack og sånt, og det har også vært mange utestengelser og sånt rundt dette, men jeg har et spørsmål jeg ALDRI har fått svar på.

Så til spørsmålet: Hvorfor må man ha i CD?

Altså det spørsmålet mener jeg generelt. Hvorfor vil spillselskapene at vi skal ha i CD når vi spiller?

(P.S: Please la meg få svar før noen tullinger roter til og moddis stenger tråden!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du må bruke CD er sjølvsagt for at du ikkje skal kunne innstallere det på alle maskiner du vil.

Eg bruker No-cd crack på dei fleste spela mine, originale altså, fordi det er lettare enn å skifte Cd heile tida og det går til tider fortare å starte det opp.

Eg har ingenting imot å bruke No-cd crack så lenge eg har spelet originalt sjølv, og ser ikkje problemer med at andre bruker det.

Det at ein CD ikkje funker syns eg er god nok grunn til å bruke no-cd crack.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

I såfall kan det være ihvertfall 2 muligheter:

1. CD-rommen din er defekt, og dermed er det ikke spillprodusentens feil at du ikke får brukt produktet, og du bør enten levere det tilbake der du kjøpte det og få igjen pengene, eller laste ned en crack (det er lovlig å cracke spillet så lenge du har kjøpt spillet, tror jeg. skyt meg hvis jeg tar feil.).

2. CD-en er ødelagt. I såfall bør du levere cd'en og få igjen en ny hvor du kjøpte den, ELLER du kan laste ned crack i dette tilfellet også, og bruke den istedet for CD-en.

Ettersom du får installert spillet vil jeg tippe på at cd-en er ødelagt (at kanskje et lite område på cd-en er uleselig), men jeg vet jo ikke.. det beste er vel å prøve cd'en i en annen pc og se om det funker.

Lenke til kommentar
Grunnen til at du må bruke CD er sjølvsagt for at du ikkje skal kunne innstallere det på alle maskiner du vil.

Eg bruker No-cd crack på dei fleste spela mine, originale altså, fordi det er lettare enn å skifte Cd heile tida og det går til tider fortare å starte det opp.

Eg har ingenting imot å bruke No-cd crack så lenge eg har spelet originalt sjølv, og ser ikkje problemer med at andre bruker det.

Det at ein CD ikkje funker syns eg er god nok grunn til å bruke no-cd crack.

Ja og da kan jeg glemme onlinespilling.....

Lenke til kommentar

zeph: Det er jo noen onlinespill som sjekker at .exe fila til spillet er "riktig" når en kobler til serverne. F.eks. Warcraft III og battlefield tror jeg gjør det. Sikkert fler spill som gjør det også som jeg ikke vet om. :)

EDIT: Med "riktig" mener jeg umodifisert, dvs. original for å si det enkelt :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Til pavilon: Dersom det ikkje er snakk om å få CDen til å funke (dvs at du har prøvd på fleire maskiner, andre Cd-rom, reinstallert spelet og eventuelt patcha det, så kontakter du dei du kjøpte det av og informerer om problemet. Det er sjelden at CDer ikkje funker, men kan såklart skje.

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne ikke vær cd ha vært unik på den måten at du kunne instalere spillet kun engang, og når det var gjort så lagde spillet eller programmet en slags spesiel kode bare for din maskin så etter det var gjort så kunne akkurat dette programmet eller spillet bare kjøres på din maskin...

Men så kommer det store spørsmålet hva hvis du fikk ny hardisk eller kjøpte ny maskin??

Enkelt du måtte bare hente en spesiell key fil som kun gikk ann å kopiere en gang enten til cd eller overføring over nettverk...

Enda et stort spørmål Hva hvis du har sletta denne filen?? Det du måtte gjøre da, hvar å hente denne filen gjennom produsentens hjemme side,, men for å gjøre dette måtte du oppgji et spesielt nummer, og navn som du registrerte da du instalerte det.

Høres kansje invklet ut men, dette hadde fått slutt på all pirat kopiering og ulovlig programvare...

Kjipt for noen men ingen flere bøter på lan parties..

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne ikke vær cd ha vært unik på den måten at du kunne instalere spillet kun engang, og når det var gjort så lagde spillet eller programmet en slags spesiel kode bare for din maskin så etter det var gjort så kunne akkurat dette programmet eller spillet bare kjøres på din maskin...

Vel, for å få det der til å fungere, må den koden lagres på CD'en, og ettersom ikke alle har CD-brenner, og original cd'er til spill/programmer og slik er skrivebeskyttet, blir det der meget vanskelig å gjennomføre :p

Dessuten, det er ALLTID noen som klarer å cracke sånne ting.

Forresten så hadde det også vært en frarøving av rettighetene VÅRE som brukere, ettersom når vi kjøper et spill/program/musikk album så har vi faktisk rett til å bruke det akkurat som vi vil, med mindre vi videreselger det eller på annen måte distribuerer det videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...