Gå til innhold

Hvordan skal ISO filene til mandrake brennes?

Anbefalte innlegg

Kjøpte siste nr av pc-pro, det fulgte med en dvd med masse goodies, inkl Linux mandrake. Har aldri vært borti Linux før så jeg vet knapt hva det er, men jeg har i hvert fall lyst til å installere og prøve det.

Det lå tre *ISO filer på dvd'n,

Det jeg var litt i tvil om var om jeg skulle brenne de som oppstartsplate, vanlig data-plate eller om jeg skulle unzippe innholdet fra iso filene til en vanlig dataplate,

iso filene åpnes og håndteres av winrar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo, du bruker Nero til å brenne isofilene med.

tar å setter inn en tomcd i cd brenner/dvd brenner, så går du inni nero og velger new. så finner du katalogen/cd`en du har isoene dine i. drar de over til den tomme cd plata.

deretter, går du til recorder og velger Burn Image.

så går du igjen til den katalogen/cd`en du har isoene dine i og velger cd 1 og open. så er det vel burn du skal trykke på tror jeg. da begynner den å brenne platen for deg.

når den er ferdig så har du cd 1 av Mandrake ferdig til installering. den samme metoden gjør du for resten av platene også. når du først kan det er det enkelt.

Lykke til med brenningen og i Linux verdenen.

Lenke til kommentar
tar å setter inn en tomcd i cd brenner/dvd brenner, så går du inni nero og velger new. så finner du katalogen/cd`en du har isoene dine i. drar de over til den tomme cd plata.

deretter, går du til recorder og velger Burn Image.

så går du igjen til den katalogen/cd`en du har isoene dine i og velger cd 1 og open. så er det vel burn du skal trykke på tror jeg. da begynner den å brenne platen for deg.

når den er ferdig så har du cd 1 av Mandrake ferdig til installering. den samme metoden gjør du for resten av platene også. når du først kan det er det enkelt.

.....

Lag en ny plate, legg inn innhold på den, drit i alt det innholdet, åpne et image og brenn imaget....

Hva er det du surrer med nå wil?

Det du skal gjøre er å starte opp f.eks. nero, ta fil->burn image->velge .ISOen, og så brenne CDen...

I andre brenneprogrammer er det noe lignende, kanskje det ikke heter burn image, men bare åpne...

Lenke til kommentar

surrer ikke med noe jeg. jeg forklarte bare hvordan jeg brukte å brenne linux platene mine. å jeg har brent noen altså. å gjort det på akkurat samme måte. den måten jeg bruker er jeg iallefall sikker på at funker. har stortsett bare brukt Nero når jeg brenner Linux plater.

så nei, jeg surrer ikke med noe. har sikkert bare min egen måte å lage platene på. så du kan ikke si at den måten jeg forklarte var feil. det kan du bare ikke, for hvis du gjør det så kan du jo forklare meg hvorfor jeg har Linux nå?

Lenke til kommentar

Sorry wil, men forklaringen din var unødvendig kronglete og avskrekkende.

Jeg lagde derfor denne enkle guiden for hvordan man brenner en image (Linux eller hva som helst annet) på korrekt vis i Nero 6, som kanskje er det mest populære brenneprogrammet for Windows:

nero_burn_image.png

Lenke til kommentar
surrer ikke med noe jeg. jeg forklarte bare hvordan jeg brukte å brenne linux platene mine. å jeg har brent noen altså. å gjort det på akkurat samme måte. den måten jeg bruker er jeg iallefall sikker på at funker. har stortsett bare brukt Nero når jeg brenner Linux plater.

så nei, jeg surrer ikke med noe. har sikkert bare min egen måte å lage platene på. så du kan ikke si at den måten jeg forklarte var feil. det kan du bare ikke, for hvis du gjør det så kan du jo forklare meg hvorfor jeg har Linux nå?

hahaha, oh man this just cracked me up.

Lenke til kommentar

skakke dere prøve å hjelpe han litt da istede for å hakke på meg? hjelpe meg hvis han ikke skjønner noen ting så må dere jo klare å hjelpe han da. DERE SOM KAN NOE. Bønder altså.

jo du åpner nero 6 ikke sant? så kommer det opp et vindu der du BARE skal trykke new på. så får du opp en vinu som i et vanlig brenner program. med menyer med de filene du har på pc`en din på den ene siden og, cd`en som du skal brenne på (som da er helt hvit på den andre siden. så drar du bare filene som du skal ha over på cd`en over til det hvite felte, og deretter trykker du Recorder, og der står det Burn Image. deretter velger du den fila du har lyst til å brenne og velger open. så kommer det opp et nytt vindu. eneste du har å gjøre da er å trykke Burn.

da gjør nero resten av jobben for deg. så trykker du OK når den er ferdig å du har en ferdig brent Linux cd 1 iso fil.

Langbein hadde en veldig fin guide til hvordan du skulle gjøre dette. prøv å følg langbein sin guide å se hva du finner ut.

nå var det bare en av dere som slengte en kommentar til meg på denne posten.

ilex: har du noen gode svar på denne posten? du må jo ha et veldig godt svar siden at du synes at min ikke var noe særlig bra. jeg prøvde iallefall jeg da.

de fleste kommer med fine svar og prøver faktisk å hjelpe, mens noen kommer med bare bullshit.

Lenke til kommentar

javel, men du må faktisk gjøre noe annet først før du kan trykke Burn Image. du kan vel forklare det gspr. jeg vet hva Nero er. jeg kan det ganske godt. men etter det Linux gutta sier så kan jeg visst mindre om Nero enn dem å allikevel klarer å brenne det meste, for ikke å si alt.

jaja, dere linux gutta, kan jo forklare han hvordan det gjøres ikke sant? dere kan jo Nero så godt.

Lenke til kommentar
javel, men du må faktisk gjøre noe annet først før du kan trykke Burn Image.

Helt korrekt! Og det enkleste vil være å trykke "Cancel", evt Escape-tasten på tastaturet. Alt etter hva man finner enklest.

Komplett prosedyre blir som følger:

underpants_gnome_gir_kurs_i_nero.jpg

Lenke til kommentar

skal ikke være mulig det nei. det jeg har forklart nå (komplisert eller ikke) kan jeg endel om. har gjort det flere ganger før, og det har funka hver gang. hvis du har Deamon Tools, kan du vel bruke den også, men dette har jeg bare prøvd en gang, så jeg har ikke så veldig mye erfaring med akkurat det.

Lenke til kommentar

ja, men gspr: har du virkelig ikke lest det trådstarter skrev eller? han skrev jo at han hverken forstod min eller langbein sin forklaring. forresten. jeg forklarte det like greit som Langbein bare at det ble litt mer innvikla. å hva i all verden er det tullet med at han ikke skal høre på meg? hvis du er så mye bedre selv og kan Nero så mye bedre enn meg så forklar det selv. det bør du da klare.

Lenke til kommentar
ja, men gspr: har du virkelig ikke lest det trådstarter skrev eller? han skrev jo at han hverken forstod min eller langbein sin forklaring. forresten. jeg forklarte det like greit som Langbein bare at det ble litt mer innvikla. å hva i all verden er det tullet med at han ikke skal høre på meg? hvis du er så mye bedre selv og kan Nero så mye bedre enn meg så forklar det selv. det bør du da klare.

Hiss deg ned, du må tåle litt kritikk. Du forklarte det på en kronglete og vanskelig måte, det gjorde ikke de. Har du husket å hente posten forresten?

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes denne threaden er utrolig malplassert? Denne tråden har overhodet ingenting med Linux å gjøre. Sleng den heller i windows-forumet (selv om den ikke hører hjemme der, bør den passe bedre med trådstarters oppfatning om kategorivalg)

Lenke til kommentar

Jo, denne er litt feilplassert.

For å brenne ut ISO-filer i det stadiget som du er nå for å installere Mandrake så bruker du forsatt windows og du trenger windows software og da passer Programvare->Programvare bedre en Linux/Unix kategorien bedre.

@wil: ro litt ned.

Lenke til kommentar

og hvor sier han det? ser ikke at trådstarter har postet mer enn en gang...

Men wil, ikke ta sånn på vei for at de andre retter på deg. De gjør det kanskje på en provoserende måte, men det må du da kunne heve deg over.

Poenget deres derimot forstår jeg godt. Den delen av forklaringen din om å lage ny cd, dra inn iso fila og så velge burn image er overfødig. Ved å trykke burn image fra menyen brenner du ut alt informasjonen som ligger i imagefila uavhengig om du allerede har dratt den inn i nero eller ikke.

Men formålet med tråden var egentlig å fortelle hvordan man brenner ut et image, så nå kan vi vel la tråden dø hvis ikke trådstarter har flere spørsmål...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...