Gå til innhold

Pentium 4 2.8GHz - Kan jeg overklokke?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har en Pentium 4 2.8GHz som jeg vil klokke litt, men hvor mye kan jeg klokke uten at jeg trenger å gå til innkjøp av ny cpu vifte ?

I går skulle jeg prøve meg og stilte Ghzen opp til 3 :D Men da ville den ikke starte.... :dontgetit: Av en eller merkelig grunn... Noen av dere som vet hvorfor ? :) Altå pcen starta men den stoppet der den skulle boote Windows, så gikk jeg tilbake å endret den til standar (2.8) og da startet den... :mad:

 

Mvh Alexander / Mauro

 

Takker for seriøse svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :w00t:

 

Hvor mye du kan klokke med standarkjøleren er vanskelig å si, dette kommer mye an på om du har en prosessor med northwod kjerne eller prescot kjerne. (Prescot er varmere enn northwod)

Grunnen til at du ikke kom inn i windows var nok at systemet ikke var stabilt nok enten pga for høy temperatur eller for lite volt til cpu. For å skjekke temperatur på cpu kan du bruke motherboard monitor eller det programmet som overvåker temperatur som kom med ditt hk (hvis det kom med det). Som en forholdsregel bør ikke cpu være varmere enn 60-70 grader helst nede på mellom 30-50.

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet :w00t:

 

Hvor mye du kan klokke med standarkjøleren er vanskelig å si, dette kommer mye an på om du har en prosessor med northwod kjerne eller prescot kjerne. (Prescot er varmere enn northwod)

Grunnen til at du ikke kom inn i windows var nok at systemet ikke var stabilt nok enten pga for høy temperatur eller for lite volt til cpu. For å skjekke temperatur på cpu kan du bruke motherboard monitor eller det programmet som overvåker temperatur som kom med ditt hk (hvis det kom med det). Som en forholdsregel bør ikke cpu være varmere enn 60-70 grader helst nede på mellom 30-50.

Jo, takk... Registrerte meg just :!:

Hmm... Pcen har en idle temperatur på 41-42 grader i vanlig romtemperatur.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm... Pcen har en idle temperatur på 41-42 grader i vanlig romtemperatur.... :thumbup:

Da kan du nok klokke litt får du kjøper større kjøler.

 

Hvilket minne har du, det kan være dette også som begrenser klokkingen.

Hvor kan jeg sjekke det? :blush: Jeg har iallfall 1535 av det... (ddr)

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg sjekke det? :blush: Jeg har iallfall 1535 av det... (ddr)

Enten ser du hva som står på klisteret på rambrikken eller laster ned Everest Home edition fra http://www.lavalys.com/products/overview.p...ang=en&pageid=1 (i dette programmet som viser systemifo går du på motherboard og så på Spd, der får du opp mye info om minnet i denne sammenhengen er det navnet på produsenten og farten som er viktig.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg sjekke det?  :blush:  Jeg har iallfall 1535 av det... (ddr)

Enten ser du hva som står på klisteret på rambrikken eller laster ned Everest Home edition fra http://www.lavalys.com/products/overview.p...ang=en&pageid=1 (i dette programmet som viser systemifo går du på motherboard og så på Spd, der får du opp mye info om minnet i denne sammenhengen er det navnet på produsenten og farten som er viktig.

Det var :

 

2x Apacer Tech 512mb PC2100 DDR SDRAM

1x "ikke merke" 515mb PC2100 DDR SDRAM

 

:yes:

 

Edit : Jeg har Northwood prosessor...

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Det var :

 

2x Apacer Tech 512mb PC2100 DDR SDRAM

1x "ikke merke" 515mb PC2100 DDR SDRAM

 

:yes:

 

Edit : Jeg har Northwood prosessor...

Vel siden du har northwood er den vel 533MHz FSB som gir hastigheten 266,5 på hk. Siden PC2100 minne maks kjører på ca 266, kan det være at det er dette som ikke klarer å følge med når du øker fsb, men dette kan du unngå hvis du kan forandre fsb:minne ratio slik at minnet kjører lavere enn fsb.

Lenke til kommentar
Det var :

 

2x Apacer Tech 512mb PC2100 DDR SDRAM

1x "ikke merke" 515mb PC2100  DDR SDRAM

 

:yes:

 

Edit : Jeg har Northwood prosessor...

Vel siden du har northwood er den vel 533MHz FSB som gir hastigheten 266,5 på hk. Siden PC2100 minne maks kjører på ca 266, kan det være at det er dette som ikke klarer å følge med når du øker fsb, men dette kan du unngå hvis du kan forandre fsb:minne ratio slik at minnet kjører lavere enn fsb.

Forklare det på "baby-språk" ? :ermm:

Lenke til kommentar

Det finnes 2 varianter Pentium 4 2.8 GHz fra Northwood

 

P4B - 533 FSB

P4C - 800 FSB

 

(FSB betyr: Front Side Bus)

 

 

Siden du har PC2100 RAM som kjører på 266Mhz, er det mest sannsynlig at du har en P4B prosessor. Hvis du hadde hatt en P4C med 800 FSB, hadde minnet kjørt på 400Mhz, og det er lite sannsynlig at minnet klarer så høy overklokk.

 

Hvis du har gitt prosessoren din litt ekstra volt, ca 1.7v går fint - skal du klare og klokke den til ca 3.3-3.4GHz uten problemer med standard kjøler. HVIS minnet klarer og følge med. Når du klokker FSB klokker du også minnet.

 

Hvis minnet ikke klarer og følge med, (og det gjør PC2100 brikkene dine ikke) setter du ned noe som heter DRAM Ratio.

 

Ratio 1:1 betyr at minnet klokkes like mye som prosessoren.

Ratio 3:4 rammen klokkes noe mindre enn prosessoren.

Ratio 5:1 rammen klokkes betydlig mindre enn prosessoren.

 

 

Husk bare at ikke alle hovedkort har DRAM ratio instillinger.

Og at PCI/AGP Ratio skal være låst når du overklokker.

Lenke til kommentar
Det finnes 2 varianter Pentium 4 2.8 GHz fra Northwood

 

P4B - 533 FSB

P4C - 800 FSB

 

(FSB betyr: Front Side Bus)

 

 

Siden du har PC2100 RAM som kjører på 266Mhz, er det mest sannsynlig at du har en P4B prosessor. Hvis du hadde hatt en P4C med 800 FSB, hadde minnet kjørt på 400Mhz, og det er lite sannsynlig at minnet klarer så høy overklokk.

 

Hvis du har gitt prosessoren din litt ekstra volt, ca 1.7v går fint - skal du klare og klokke den til ca 3.3-3.4GHz uten problemer med standard kjøler. HVIS minnet klarer og følge med. Når du klokker FSB klokker du også minnet.

 

Hvis minnet ikke klarer og følge med, (og det gjør PC2100 brikkene dine ikke) setter du ned noe som heter DRAM Ratio.

 

Ratio 1:1 betyr at minnet klokkes like mye som prosessoren.

Ratio 3:4 rammen klokkes noe mindre enn prosessoren.

Ratio 5:1 rammen klokkes betydlig mindre enn prosessoren.

 

 

Husk bare at ikke alle hovedkort har DRAM ratio instillinger.

Og at PCI/AGP Ratio skal være låst når du overklokker.

Men vil jeg få noen bedre ytelse hvis rammen blir skrudd ned ? :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...