Gå til innhold

Erfaringer med Koss UR29?

Anbefalte innlegg

Noen som har testa dette headset'et? Skjønner ikke hvorfor det er 100 ohm motstand i det når det vanlige er 32 og 60. Funderer derfor litt på om det blir for tungdrevet for en vanlig, liten forsterker i en pc-høyttaler? :roll: Høyttaleren med forsterker som jeg plugger dette inn i er Creative CS120.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hørt denne Koss'en selv, men gjorde et par søk på Head-fi.org og tilbakemeldingene der var ikke spesielt positive. Flere nevner Sennheiser PX 200 som et bedre alternativ. De er også lukket, og demper visst like mye. PX 200 er låter faktisk ikke så verst, og konstruksjonen er solid nok og meget sammenleggbar.

Et annet, bedre alternativ er Beyerdynamic DT231. Denne er lukket, og låter utrolig bra til prisen. Denne har jeg selv sammenliknet med en del Sennheisere i samme prisklasse, og de hadde ikke sjangs. En ukjent perle. :-)

Koss'en skal ikke være noe problem å drive, selv med MP3-spillere og slikt. Den har en litt høy impedanse på 100 ohm, men følsomheten er på 101 dB, som gjør den tilstrekkelig lettdrevet.

Det står på web'en til Koss at UR29 faktisk veier 12 oz, det er jaggu over 340 gram! Det er mye til å være en slik hodetelefon. Selv Beyerdynamics skuddsikre metall-saker veier ikke over 300 gram. Antakeligvis veier leddene for å gjøre den sammenleggbar mye. Vet ikke helt om det er verdt det...

Lenke til kommentar

De BeyerDynamic'ene så jo fine ut...men slutter de OM øret eller ligger de oppå? Ifølge sidene til HiperLan ligger de MOT øret og det blir slitsomt i lengden... Har forresten prøvd et Koss UR20 og de har store og nydelige klokker som ligger OM/utenpå øret. Dessverre har disse en dårlig patent hva angår høydejustering så vil helst ikke ha disse...

Har også prøvd flere Philips headset samt Sennheiser HD497. Sistnevnte har flott lyd etter min mening, men altfor små klokker som rett og slett ikke passer til mine normaltstore ører. Tipper de passer godt til jenter... :!: I tillegg "blør" de nokså mye lyd til omgivelsene...

Lenke til kommentar

Beyer DT231 ligger mot øret, men jeg synes ikke de er så ubehagelige av den grunn. De presser ikke så hardt og putene er av myk velur. Madammen bruker DT231 mye, og vil ikke ha noen av de andre, store hodetelefonene. Putene på Senn HD497 er hardere og laget av tynt plast-skinn. Jeg synes disse fort ble ubehagelige.

Sennheiser HD497 er helt åpne hodetelefoner, så de lekker absolutt lyd, mens Beyer DT231 er ganske lukket. Alle åpne konstruksjoner vil lekke lyd, men det er også vanskelig å lage en ordentlig god lukket hodetelefon, det er mange som feiler der.

Jeg sammenliknet HD497 og DT231 for noen dager siden, og DT231 var bare mye bedre.

Hvor høyt kan du forresten gå i pris? :-)

Man får det man betaler for...

Lenke til kommentar

Så så...jeg har ikke klaga jeg. Alle anbefalinger er velkomne. Egentlig kan jeg kanskje utvide spørsmålet "litt" og heller spørre om det er noen som har anbefalinger til lukkede headset som ikke blør lyd ut til omgivelsene, som lukker helt rundt ørene og som koster max 1000,- kr? :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har vel igrunn satt en grense på en tusenlapp...har du forresten testa de litt høyere seriene til Sennheiser? HD515, 555 etc...men disse er vel også åpne og vil lekke lyd. Hva med Koss Pro 3AA...disse ser jo helt lukkede ut, prisen er heller ikke ille.  :yes:

Til en tusenlapp får du mye fint.

Jeg har testa Sennheiser HD555 og HD595, også mot hverandre. HD595 er uten tvil en bedre hodetelefon, men koster nesten dobbelt så mye. Begge disse låter veldig bra, og HD555 gir spesielt mye for pengene her i Norge.

Koss Pro 3AA har jeg ikke hørt selv, og det var ikke så mange treff på Head-Fi.

Her er noen som ikke liker dem:

http://www5.head-fi.org/forums/showthread....0&highlight=3aa

Her er et review på CNet (karakter 7.8 av 10)

http://reviews.cnet.com/Koss_PRO3AA_Titani...l?tag=pdtl-list

Pass litt på denne testen, CNet har ikke testa allverdens med gode hodetelefoner.

Det svenske bladet "Hifi & Musik" testet en hel drøss hodetelefoner i november 2003, bl.a. 3AA'en, og ga den følgende score:

Lyd: 3 av 5

Komfort: 3 av 5

Følsomhet: 4 av 5 (hvor lettdrevne den er)

Valuta for pengene: 3 av 5

De anbefaler en god del andre saker før 3AA'en.

Lenke til kommentar
Folkens...hvis threadstarter ber om erfaringer med et spessielt headset så trenger dere vel egentlig ikke å komme med lange utlegg om andre headset med midre threadstarter ber om anbefalinger av andre headset ;)

Hmm...dette syntes jeg var en litt merkelig tilbakemelding.

Skal man bare si at det låter bæsj uten å sammenlikne med noe annet, eller foreslå alternativer?

Rart...

Bra MarlBoroMan ikke føler det på samme måte, men bare si i fra.

:)

Lenke til kommentar
Så så...jeg har ikke klaga jeg. Alle anbefalinger er velkomne. Egentlig kan jeg kanskje utvide spørsmålet "litt" og heller spørre om det er noen som har anbefalinger til lukkede headset som ikke blør lyd ut til omgivelsene, som lukker helt rundt ørene og som koster max 1000,- kr? :cool:

Tja, helt lukkede hodetelefoner til under 1000-lappen?

Det er ikke et så godt utvalg av billige slike, da det er vanskelig å få god lyd av en slik konstruksjon. Jeg synes Beyerdynamic har greid dette best med DT231. Den er ikke hørselsvern, men lekker ikke så mye lyd ut. Og lyden er bedre enn det aller meste i prisklassen. Det billigste prisen jeg fant er 650,-.

Ellers er ikke Sennheiser PX200 så gærne, de er svært lette og små, og lekker faktisk veldig lite lyd. Lydmessig mangler de en god del til DT231, men er bra til prisen (395,-).

Strekker du deg til ca. 1.200,- får du Sennheiser HD280 Pro. Dette er en helt lukket hodetelefon som ligger rundt øret, og låter meget bra. Den demper svært godt, ca. 32 dB, dette er mye! Sammenleggbar er den også.

Lenke til kommentar

Jammen ikke lett detta her...hehehe. Hadde Elkjøp hatt et utvalg med Koss kunne man jo bare prøvd litt av hvert og levert inn igjen på 30 dagers fristen de har innført, men de fører jo ikke merket så det er jo bare å glemme. Selv har jeg vel trua på at 3AA kan være et alternativ...de MÅ jo låte bedre enn UR20 (en kollega har dette og jeg syns dette låter greit nok) og UR29 skulle man tro? :roll: Dessuten brukes jo dette kun til mp3 på jobb.

Lenke til kommentar

Nope, det er definitivt ikke lett. Kjenner alt til det. Derfor er det fint å kunne lete litt på Head-Fi.

Du har ikke Spaceworld i nærheten? De har bl.a. Beyerdynamic.

Elkjøp har Philips SBC HP890, denne får bra kritikk, men er ikke spesielt solid og er åpen. Skal koste godt under 1000-lappen.

Lenke til kommentar

Sant nok, åpne hodetelefoner lekker ut mye lyd.

Nei, ta deg en tur på Spaceworld, gjerne ved Kirkerista, der har jeg ihvertfall sett at de har et greit utvalg, også av Beyerdynamic.

Ta med deg en bærbar spiller av noe slag og musikk du kjenner, og spør om å få prøve litt.

Bare ha litt sunn skepsis til rådene selgerne kommer med, ofte kan de fint lite, og har instrukser om å selge det med best margin, som i dette tilfellet antakeligvis er Sony.

Har du mulighet, så prøv Beyer DT231. Prisen burde ikke være over 700,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...