Flex Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Quote: On 2001-09-07 01:08, CannoliBoy skrev:arehb:Når det gjelder kobling av strømforsyning skal du ikke bry deg om det som kalles -5V, den har ingenting med saken å gjøre. Etter hva jeg husker skal du bare seriekoble vanlig 5V og 12V utganger, men jeg har ikke prøvd det selv. Hæ? Hvordan har du tenkt å få 17V ut av dette? Om du kobler fra +12V til +5V, får du et spenningfall på 7V. Kobler du sammen +12V og +5V, og så til jord, må du vel snart se deg om etter en ny PSU... Skal du ha et spenningsfall på 17V, må du evt. bruke -5V-utgangen (men det er vel ikke å anbefale, da denne kun gir rundt 1-2 A. Mener å huske at denne kun brukes av ISA-kort). Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Det er riktig at du må koble -5 med +12 for å få 17volt (kjører selv viftene mine på 7 volt) Uansett så er det vel ikke mange peltier-elementer som har vmax på 17volt eller mer.... Personlig kommer jeg til å kjøre dette systemet (må bare ha mer PENGER!) :smile: : Heimekka kjøleblokk, bygget for 2 stk 50*50mm peltierer (skal ha 2 *120 watts fra microplex) Eheim 1250 pumpe fra kylning.com (denne fikk jeg netopp, og er VELDIG glad i :smile: ) Heimekka kjøleblokk til GPU og ram på skjermkortet mitt... Colakjøler (vannkjølt med peltier) Radiatoren er jeg ikke sikker på ennå, det kommer en ny senfu dual radiator snart (en med større rør) vurderer denne, men vurderer også en aquacoil radiator fra coolerkit.dk, har noen råd eller erfaringer med noen av disse, event anbefaler noen andre?) Mahogny kabinett i stålramme (fant en stålramme bak hifi-butikken her i byen som jeg skal bruke, kommer til å ta AV!) Har noen råd eller erfarninger, så er jeg glad for det.... :smile: :smile: Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 7. september 2001 Forfatter Del Skrevet 7. september 2001 Quote: On 2001-09-07 01:08, CannoliBoy skrev:Ja, du har rett i at ytelsen blir noe bedre, men det blir også varmeproduksjonen - ikke alle har like rå vannkjøling som FrankenCooler II... Det ideelle er selvfølgelig å ha ei justerbar strømforsyning, som Sverre har, men det er dyrt. Da fungerer det erfaringsmessig best å holde seg til 12V med mindre man har RÅ vannkjøling. Tenkt å bygge meg rå vannkjøling. Hvis jeg får råd da :wink: Bygge alu-kabinett (noe liknende som sverres) og ha minst én svær radiator (stor nok til minst 4 120mm vifter) +++ Detta blir gøy :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Håkon, hvor fikk du tak i kobberet til kjøleblokka. Jeg har prøvd å se etter kobberbarrer av passende dimmensjoner, men finner det ikke lokalt her i Bergen. Joda, onlinemetals.com er jo der, men det blir masse frakt og fortollingsgebyr på toppen. Jeg har også tenkt på ei blokk som takler 2 50 mm elementer. Generelt så tror jeg vannblokka skal være veldig dårlig for at den, og ikke radiator, skal være flaskehalsen i systemet. Lenke til kommentar
ELWiss Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Til dere som leter etter billige strømforsyninger til peltier og annet stæsh.. *Your search is over* Sjekk her: http://www.databutikken.com/no/p/9067.htm 300W PSU for kun 161kr.. hvis ikke dette er svinbillig så vet ikke jeg.. Kanskje litt dårlig kvalitet... men uansett, for den prisen.. mvh ELWiss Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Quote: On 2001-09-04 20:03, CannoliBoy skrev:Det fungerer fint med et gammelt AT-power også, men da må 5V-utgangen belastes ganske heftig for at 12V-utgangen skal bli høy nok. Uten belastning på 5V blir ikke spenningen til peltier høyere enn 9-10V, og det er ikke nok... Det går også an å seriekoble 5V og 12V, om man har Drift peltierelementer som går på max 24V - det er skikkelig gøy med 172W! Jeg skulle VELDIG gjerne like å se hvordan du seriekobler to spenningskilder med felles jord (som f.eks. i en PSU) for å gi en høyere totalspenning ut... Tegn gjerne noen diagrammer og forklar, og for all del, prøv det ut i praksis - sett opp et videokamera så kan du legge ut en filmsnutt på hw.no der du blåser en PSU og tar med noen sikringer i slengen(Tom's hardware har hatt en viss suksess med noe lignende, bare ikke fullt så dramatisk) :wink:... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Man kan selvfølgelig seriekoble to psu'er: -Psu A monteres som vanlig og jordes i kabinettet, det må være galvanisk skille mellom kabinett og psu B (altså helt isolert). -Jordleder fra psu B kobles til 12V i psu A (helst mer enn en siden det skal gå 5-7A+.) -Ujordet nettleder må benyttes. Nå skal man få 12V ekstra på utgangene til psu B. Det er livsviktig at psu B ikke har noen form for elektrisk kontakt mot kabinett eller jordleder (bare gjennom 12V, Ellers kan man si takk og farvel til hele sulamitten. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Quote: On 2001-11-30 18:15, MailMan13 skrev:Man kan selvfølgelig seriekoble to psu'er:-Psu A monteres som vanlig og jordes i kabinettet, det må være galvanisk skille mellom kabinett og psu B (altså helt isolert). -Jordleder fra psu B kobles til 12V i psu A (helst mer enn en siden det skal gå 5-7A+.) -Ujordet nettleder må benyttes.Nå skal man få 12V ekstra på utgangene til psu B.Det er livsviktig at psu B ikke har noen form for elektrisk kontakt mot kabinett eller jordleder (bare gjennom 12V, Ellers kan man si takk og farvel til hele sulamitten. ..helt enig. Men man MÅ ha to PSU'er, og absolutt sørge for at disse ikke har felles jord (ellers får man en kortslutning). Dette vil i praksis si at man ikke kan bruke det andre PSU'et til noe annet enn peltier/vifter/etc. (komponenter som er helt isolert fra systemet forøvrig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå