Arntfinn Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 Hvordan går jeg fram for å endre volten på et TEC (planer om å kjøpe et hvis jeg får råd + en psu til). Står på microplex.no at det kan gå på 15v eller.no, men det er jo bare 12v på psu'n Lenke til kommentar
Novec Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Da må du i så fall ha en regulerbar strømforsyning, men på grunn av et peltierelements natur vil jeg ikke anbefale det. Det har nemlig best effektivitet ved 75-80% av max spenning, noe som stemmer veldig godt med 12V. Ved høyere spenning vil du få betydelig høyere varmeutvikling fra elementet uten noe særlig bedre kjøleeffekt. Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Jeg har vurdert peltier. Trenger jeg ingen kjøleribe da? jeg vet ikke helt hvordan peltier virker. hva er går bra av annet kjøkeutstyr sammen med peltier? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Quote: On 2001-08-27 16:26, Gorechild skrev:Jeg har vurdert peltier. Trenger jeg ingen kjøleribe da? jeg vet ikke helt hvordan peltier virker. hva er går bra av annet kjøkeutstyr sammen med peltier? Peltier er et elektrisk drevet kjøle element. Dvs den en siden er kald og den andre varm (veldig). Den kalde siden benyttes mot prosessoren og den varme siden MÅ kjøles. Det beste er vannkjøling, men luft kjøling med kjøler og vifte fungerer også. Det er anbefalt å benytte vannkjøling på det kraftigeste elementene for best resultat. Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Hvor finner man ferdige vannkjølingskitt? Jeg har vurdert tanken, men det er ingen steder som jeg har sett som har god beskrivelse av hva man trenger og hva som er unødvendig, jeg har bare en 300w psu så jeg trenger vel en ny og litt kraftigere i tilleg til vifter, peltier, vankjøling. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Quote: On 2001-08-27 22:48, Gorechild skrev:Hvor finner man ferdige vannkjølingskitt? Jeg har vurdert tanken, men det er ingen steder som jeg har sett som har god beskrivelse av hva man trenger og hva som er unødvendig, jeg har bare en 300w psu så jeg trenger vel en ny og litt kraftigere i tillegg til vifter, peltier, vankjøling. Det du grovt sett trenger en vannblokk til CPU, slanger, vannpumpe, vannkjøler, vifte®, og vanntank. Det er fullt mulig å bruke vannkjøling uten peltier element. Jeg holder på å planlegge et prosjekt:) -Peltier eliment (det kraftigeste jeg finner) -Vannkjøling som også kan kjøres på tøris. -Sammen med kjøleveske. -350W, 220V->12V, strømforsyning. -Vannslanger på utsiden av kabinettet sammen med fluoriserende væske. Evnt neonlys. plus andre ting. :smile: :smile: :smile:Målet er en dual system på 2x1500-1800MHz. :smile: :smile: :smile: Prisen ønsker jeg ikke tenke på enda. _________________ Mvh Pål Kallevåg ----------------------------- Web: Hardware.no E-mail: [email protected] [ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2001-08-28 17:14 ] Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Prisen blir vel litt for stor. Du vet vel ikke om billige men bra psu til å kjøre peltier og alt annet krimskrams jeg vil ha i systemet mitt(jeg skal ha den vanlige bare til hk) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. september 2001 Del Skrevet 2. september 2001 Det er mange problemer med peltier-kjøling slik jeg ser det. Et av dem er at man bør ha strømforsyning på 200-300 watt med regulerbar spenning, og de er veldig dyre. http://www.dangerden.com selger 40x40 mm ~|75 watts elementer for $31, de får dem inn 15. september. Sammen med en maze 2.2 til $60 som kan rigges opp med _to_ 40x40-elementer og som også har store kanaler mtp gjennomstrømningshastighet, og to eller tre vanlige psu-er, tror jeg man burde kunne komme langt. mvh Arehb Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 http://www.microplex.no Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 http://www.microplex.no har jo noen ganske fete 127w elementer fra Leufgens (eller noe slikt) som duger i massevis, de selger også i tillegg vannblokker beregnet for peltiers og alt annet man trenger, til en overkommelig pris. Tips; for skikkelig ram sjekk ut http://www.kylning.com Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 Hvorvidt single 170-watts elementer holder i massevis, kommer jo an på hva man skal kjøle. Det vil ikke være nok med en athlon på 1,6-8 på kansje 2 volt. Microplex sine element er 50*50 mm, mens mange vannblokker tar 40*40-elementer. Hvorvidt 832,- for ei peltier-klar vannblokk er rimelig eller ikke, kan også diskuteres. Med ei dangerden-blokk kan man bruke _to_ elementer på en gang. mvh Arehb Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 3. september 2001 Del Skrevet 3. september 2001 Helt enig, men her til lands har man ikke så mange alternativer... selvsagt kan man jo handle fra 3dfxcool.no, men de blokkene de har ser ikke så pene ut som microplex sine... og å tilpasse ei blokk beregna for 40*40mm til 50*50mm er barnemat for de fleste overklokkere/case moddere. Spørsmålet når det gjelder to 170Watts elementer på ei og samme blokk er forsvarlig er noe jeg undrer litt på... så kraftige elementer utvikler en hel del varme.... men, men skal ikke si jeg har alle svarene. Selv kjøler microplex sitt 127Watts element sammen med vannblokka deres min t-bird 1200@1700 aldeles utmerket :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Hva slags strømforsyning bruker du til peltieren? mvh Arehb Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Er de noen som har vurdert å mode. en vanlig strømforsyning til bare å gi 12V ? Er det mulig? En 12v AC/DC strømforsyning koster fra 600-1600 155-320W inkl. mva. Jeg snakker da om en glattet versjon som har en feiltoleranse på +/-5%. Prisen er ganske stiv, men det kan være eneste løsning for en som f eks. Skal ha en dual Athlon klokket til maks med peltier elementer. Vi snakker da om det kraftigeste peltier elementene som kan oppdrives som trenger over raskt 10-13A pr stk. Som blir mye for en power selv om man har en 550W som vanligvis har ca 25A på 12V. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Tja, En 250 watts Fortron/source-PSU på Microplex som gir 13 ampere på 12 volt koster 380 kr. En slik på hvert peltier-element, så er man vel hjulpen. Et standard skrote-PSU på 200 watt fra QXL gjør kansje ikke samme nytten. Det blir fort penger av dette her. arehb Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Quote: On 2001-09-04 16:16, arehb skrev:Tja, En 250 watts Fortron/source-PSU på Microplex som gir 13 ampere på 12 volt koster 380 kr. En slik på hvert peltier-element, så er man vel hjulpen. Et standard skrote-PSU på 200 watt fra QXL gjør kansje ikke samme nytten.Det blir fort penger av dette her. JA, :wink: Lenke til kommentar
Novec Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Det fungerer fint med et gammelt AT-power også, men da må 5V-utgangen belastes ganske heftig for at 12V-utgangen skal bli høy nok. Uten belastning på 5V blir ikke spenningen til peltier høyere enn 9-10V, og det er ikke nok... Det går også an å seriekoble 5V og 12V, om man har Drift peltierelementer som går på max 24V - det er skikkelig gøy med 172W! Ser fram til noen sånne på Dream Machine... Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 5. september 2001 Forfatter Del Skrevet 5. september 2001 Quote: Da må du i så fall ha en regulerbar strømforsyning, men på grunn av et peltierelements natur vil jeg ikke anbefale det. Det har nemlig best effektivitet ved 75-80% av max spenning, noe som stemmer veldig godt med 12V. Ved høyere spenning vil du få betydelig høyere varmeutvikling fra elementet uten noe særlig bedre kjøleeffekt. I artikkelen om The FrankenCooler II skrev Duckman at når han kjørte tec'et på 12v så blei resultatet ditt og datt (husker ikke nå :wink:), men når han regulerte spenninga, så blei det mye bedre. *Litt sein* :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 Seriekobling av 5 og 12 volt til 17 volt? Jeg trodde måten å få 17 volt på var å koble +12 volt mot -5 volt. Siden effekten på -5 volt er veldig liten, blir maks nok strøm til et par vifter? Kan du forklare dette nærmere? mvh Arehb Lenke til kommentar
Novec Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 Quote: I artikkelen om The FrankenCooler II skrev Duckman at når han kjørte tec'et på 12v så blei resultatet ditt og datt (husker ikke nå :wink:), men når han regulerte spenninga, så blei det mye bedre. Ja, du har rett i at ytelsen blir noe bedre, men det blir også varmeproduksjonen - ikke alle har like rå vannkjøling som FrankenCooler II... Det ideelle er selvfølgelig å ha ei justerbar strømforsyning, som Sverre har, men det er dyrt. Da fungerer det erfaringsmessig best å holde seg til 12V med mindre man har RÅ vannkjøling. arehb: Når det gjelder kobling av strømforsyning skal du ikke bry deg om det som kalles -5V, den har ingenting med saken å gjøre. Etter hva jeg husker skal du bare seriekoble vanlig 5V og 12V utganger, men jeg har ikke prøvd det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå