Gå til innhold

DVD Brenning for Newbies

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om DVD-brenning, men har å funnet ut at jeg trenger en brenner. Jeg har derfor en del spørsmål.

- Det jeg trenger er en Extern USB2.0 brenner som jeg kan hekte på Laptopen min. Noen gode råd? Jeg skal hovedsaklig bruke brenneren til Backup av Dig. Bilder.

- Jeg så på en brenner med "Dual-Layer" DVD+R9 eller noe slikt. Er det noen som vet noe om dette. Er dette en standard som andre DVD spillere kan lese? Er dette eventuelt en standard som kommer?

-Har noen noe erfaring med "LaCie DL DVD±RW brenner 8x Dual Layer" eller "LaCie" generelt.

- Hvilket format bør jeg velge for å lage backup av bildene mine? Er det noen formater som er vanligere/bedre enn andre? Evt. hvorfor?

til slutt, er det noen som har noen gode linker til steder jeg kan lese mere om dette?

Tusen takk for eventuell hjelp.

R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Skal besvare noen av spørsmålene dine. Har dessverre ikke erfaring med LaCie.

Dual Layer tilsvarer DVD-9 standarden. (To lag på en side), og har en kapasitet på ca. 8,6 GB - foreløpig er disse platene altfor dyre, du kan kjøpe 25 DVD-R (4.7 GiB) til prisen av 1 Dual Layer plate.

Digitale bilder, mener du da fotografier fra digital kamera? Isåfall bør du lagre bildene i det formatet som kameraet ditt lagrer dem i, oftest JPEG (.jpg).

Håper dette gjorde deg litt klokere. ;)

Lenke til kommentar

Takker og bukker.

Jeg tenkte ikke på formatet på bildene, men mer på om jeg skulle brenne på DVD+R eller -R eller +RW eller -RW.

Er DVD-9 en standard som kommer, og som det har noen hensikt å investere i på brennersiden. Prisen på plater faller jo fort. Kan denne standarden leses av vanlige PC-dvdspillere i dag?

R

Lenke til kommentar

DVD-9 brukes i dag ja, og flertallet av DVD-filmene du kjøper i butikken er faktisk DVD-9.

Fordelen med RW er jo at du kan slette og skrive over (ett begrenset antall ganger). Ellers så er det vel ikke noe forskjell på DVD+ og DVD-, bortsett fra at - formatet har litt bedre kompatibilitet enn +, og at det er 6 mb mer langringsplass på DVD- platene, kontra +. Flertallet mener at DVD+ gir bedre resultat da dette er ett nyere format enn - formatet.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...