Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN via WLAN.

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg skal sette opp Wlan deling av en isdn linje, men så er det desverre sånn at det ikke er å få tak i wlan isdn rutere på markedet i dag, skal jeg da ta en vanlig isdn lan ruter for så å koble den til et Aksess punkt? Kan noen forklare meg hvordan jeg kan gjøre det på en best mulig måte?

Jeg vil helst ikke ha noen innspill om at jeg heller burde sette opp bredbånd istedet for isdn..

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det seg slik at jeg skal sette opp Wlan deling av en isdn linje, men så er det desverre sånn at det ikke er å få tak i wlan isdn rutere på markedet i dag

Du finner vel dette her:

www.draytek.no

Der finner du ISDN, bredbånds og WLAN-routere i en boks, de er meget bra også.

Lenke til kommentar

ISDN-routere er vel svinedyrt. En mulighet er å bruke en isdn-kobling på en PC, og dele denne koblingen med ICS til en av switchportene på wlan-routeren. Dette er en løsning jeg benyttet meg av i et halvårs tid mens jeg ventet på at noen tok seg bryet med å tilby adsl på bjerget her.

Lenke til kommentar

Fant noe fint med draytek

ISDN backup

Vigor 2900Gi har en innebygget ISDN funksjon som gir deg mulighet for å bruke ISDN som backup dersom bredbåndsforbindelsen svikter. I tillegg kan du sette opp forbindelser mot nettbanker og avdelingskontor via ISDN, og bruke ISDN eller V.110 for innringere til nettverket.

Siden du kan bruke ISDN som backup løsning så kan den vel brukes fast mot isdn også :D

Endret av win_xp
Lenke til kommentar
disse ruterene ser ut til å være veldig dyre, jeg håpet på en billig løsning....

Finnes plenty av brukte ISDN-routere og et aksesspunkt, en meget fin løsning er en PC med smoothwall og et aksesspunkt i og med du lett kan koble opp og ned linja manuellt med den.

Lenke til kommentar

Jepp, du bygger det en billig pc snart for det en slik router koster. Kanskje det er på tide å oppgradere snart? Bare å ta gamle komponenter og sette sammen, slik at du har en maskin for isdn-koblingen. Så plugger du bare inn fra routeren (en av lan-portene) til nettverkskortet, og deler isdn-koblingen til nettverkskortet ved hjelp av veiviseren i XP (for du har vel XP?). Så må du koble ut dhcp på routeren, slik at dhcp-serveren i Windows får gjøre jobben sin.

_ELLER_ du kan bruke en PC du allerede har. Ulempen er stadig at du må ha maskina med ISND-tilkoblingen påskrudd. Men i nøden spiser osv...

EDIT: avgv har rett. Mer hensiktsmessig med aksesspunkt da PC kjører dhcp server.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hmm, dette gjelder for et butikk-kontor, Eieren har en HP zt3000 bærbar pc, med wlan. Han ønsker å ha isdn linja si delt over wlan(med kryptering self). Muffinmann: har plenty med pc deler, nok til 3 pcer :p men kontoret er ganske lite, så trenger det som tar lite plass. Det jeg kan gjøre er å overtale han til å gå for trådløs sone, altså bestiller adsl, og sharer det over wlan.. til en fornuftig pris... :p

(nå er vel Navnet Trådløs sone registrert til Telenor da men, Kan kalle det noe annet... :p )

Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at jeg skal sette opp Wlan deling av en isdn linje, men så er det desverre sånn at det ikke er å få tak i wlan isdn rutere på markedet i dag, skal jeg da ta en vanlig isdn lan ruter for så å koble den til et Aksess punkt? Kan noen forklare meg hvordan jeg kan gjøre det på en best mulig måte?

Siemens har jo trådløst ISDN-adapter som fungerer som et ordinært kort.

ISDN-routere er skumle, du bør gjøre han svært oppmerksom på hvilke farer de medfører av økonomisk art.

Lenke til kommentar

Så det er altså mulig å få adsl der? Da er min ringe mening at det er det glade vanvidd å vurdere å bruke isdn til dette. Og når det gjelder økonomiske farer hadde vi et eksempel på min arbeidsplass for en tid tilbake; en Telenor-server drev og pinget routeren, som faktisk ikke var konfa til å unnlate å svare. Resultatet ble at forbindelsen ble holdt oppe med svært store kostnader som følge.

Når det gjelder siemens sine produkter har jeg faktisk brukt en 3070 base og et M105 data trådløsadapter i to-tre år. Begynte med W98 og det fungerte faktisk 100%, men installasjonsrutinen var vanskelig og brukermanualen mangelfull. Så kom ble det 2000 og etterhvert XP, og da viste det seg fort at driverne som ble laget til disse OS var buggy og problematiske. Forårsaket faktisk blåskjerm på to av tre maskiner i huset her og var uavhengig av reinstall osv. Problemet fulgte maskinvaren, forutsatt W2K eller XP. Annet problem med disse to OS var at koblingen kuttet veldig ofte. Regner med at nyere produkter fungerer godt, men det er ikke sikkert at driverne til neste OS er like stabile. Ellers virker utstyret fra siemens veldig solid og av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...