Huscht Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Har et bilde fra ferien som jeg ikke akkurat er fornøyd med. Når jeg tar bilder med noe hvitt så blir kanten mot det mørke så uklar. Noen som vet om det er noen innstillinger jeg kan fikse på, eller om det bare er å få renset linsen? Det var kun noen av bildene som vart slik, men litt irriterende likevel. Lenke til kommentar
egerstud Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Det som skjemmer dette bildet rent teknisk, er nok utbrenthet. Altså er de lyse partiene overeksponert, dette er et veldig vanlig fenomen. Du kan selvsagt bruke kortere lukker eller trangere åpning, men da vil du få undereksponert de mørkere partiene. Løsningen er nok et filter ( Ta en tur i en fotobutikk og sjekk hva de har til ditt kamera ) eller doble eksponeringer og påfølgende arbeid i et bildebehandlingsprogram. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 det der er et kjipt problem som ofte oppstår pga at digitalkamera har mye dårligere kontrastvidde enn filmbaserte kamera, og du ender opp med overeksponerte områder på bildet. Nå ser jeg at i dette bildet har du sannsynligvis sollyset rett i vinkel på vannet og inn i linsa. Dersom du kjøper deg et polariseringsfilter vil mye av dette sollyset forsvinne, og du vil kunne ta bilder med generelt mye bedre kontrast pga du unngår masse reflekser og sånn. Hør i lokalsjappa om du får tak i pola-filter til ditt kamera. lykke til. Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Ok, takker for hjelpen! Jeg tviler egentlig på at jeg finner filter og slikt til dette kameraet, Minolta Dimage Xt. Jeg har ikke sjekket, men tviler egentlig. Får heller passe på å ta bilder der slikt ikke skjer eller lære meg allt av innstillinger( ) og gjøre det beste utav det. Jeg synes det var litt rart fordi dette er første gang jeg legger merke til denne feilen. Har jo hatt kameraet i ca et år og tatt maange bilder. Jeg lurte en stund på om det kunne være støv o.l. som hadde kommet på linsa, men den ser jo grei ut. Får dra innom en fotosjappe å høre om de har noe renseklut eller linsepapir.. så er i alle fall den ren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå