Gå til innhold

2 SATA disker,vil ikke kjøre sammtidig.

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 2 Maxtor 200GB SATA disker

Jeg har 2 slike kontakter på hovedkortet

Men når jeg prøver å kjøre begge 2 på en gang,så funker det dårlig

Med en tilkobblet,så funker det greit. :dontgetit:

Trenger disse diskene noen Master/Slave instilling ?

Jeg skal ikke kjøre dem i RAID...bare bruke dem som lagringsdisker

(Dette Minner meg om Master/Slave problemer med vanlige hardisker). :roll:

Dette er hovedkortet MSI KT6 Delta http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=474

Takker på forhånd for all hjelp :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. når diskene spinner opp trekker de mer strøm enn når de er i drift.. skulle likt å se 20 disker spinne opp samtidig på et dual p3 system med en lavkvalitets powersupply:) uansett..

Du sier det funker dårlig, hva nøyaktig er det som skjer:)?

Lenke til kommentar

Gå iallefall inn i S-ata biosen og se om du ser begge diskene der. Dersom du gjør det må du sette disken du har installert på/skal installere på til å være boot disk.

Dersom kun den ene eller ingen av diskene vises i biosen så er det sannsynligvis en konflikt mellom diskene. Prøv da å legg inn ny firmware/bios til kontrolleren/HK. (Ser det har kommet et par nye bioser med nye firmwareversjoner til S-ata kontrolleren din)

Hvilke HDD er det snakk om?

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, dog paa et annet hovedkort.

Jeg maatte foerst installere den ene harddisken - gaa inn i S-ATA Biosen og sette opp denne som MASTER1 (eller no). Reboote - og sjekke at PCn finner harddisken. Deretter skru av maskinen, sette inn den andre harddisken - inn i S-ATA Biosen igjen og sette opp den andre harddisken som MASTER2 (eller no). Paa denne maaten skjoente PCn at jeg ikke ville ha 2 harddisker i RAID, men 2 individuelle disker.

Uansett boer du nok gjoere som det er nevnt allerede - legg inn ny firmware til S-ATA.

Lenke til kommentar

Dersom det er en jumper på disken skal den stå på Master (tviler på at det finnes på en SATA disk, det gjør ikke det på min WD).

Begge diskene fungerer når de er koblet til alene?

Begge diskene fungerer på begge kontaktene på HK?

Har du andre RAID/SCSI kontrollere i maskinen?

Lenke til kommentar
Sannsynligvis må du inn i biosinnstilingene for S-ATA kontrolleren og sette diskene opp som JABOD (Just a bunch of disks) for at de skal fungere som to "standalones"

Siden han ikke skulle kjøre RAID, ser jeg ikke poenget med å gjøre dette?

Gidd ihvertfall å lese forslaget mitt før du begynner å sutre! Jeg nevnte overhodet ingenting om å kjøre harddiskene i RAID.

De fleste S-ATA kontrollere har 3 instillinger JABOD, RAID0 og RAID1.

Når trådstarter lurer på hvorfor systemet ikke finner den ene harddisken, kan dette godt være pga at kontrolleren må konfigureres til de instillingene han ønsker å kjøre de som. Ofte kjører kontrolleren JABOD som 'default', men den trenger ikke nødvendigvis gjøre det uten å bli satt opp til det.

Lenke til kommentar
vel.. når diskene spinner opp trekker de mer strøm enn når de er i drift.. skulle likt å se 20 disker spinne opp samtidig på et dual p3 system med en lavkvalitets powersupply:) uansett..

Du sier det funker dårlig, hva nøyaktig er det som skjer:)?

Pc'en hans suger så mye strøm at lyset i huset slukker intill diskene er ferdig med å spinne opp :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...