Gå til innhold

Bærbar til webdesign - PC, Mac? Specs?

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å skaffe meg en bærbar som primært skal benyttes til html-koding, bildemanip, pikseltegning (Photoshop og Illustrator er mine primærverktøy) og selvfølgelig publisering, samt de "vanlige" tingene (surfing, epost). Officelignende programmer er egentlig uaktuelt, jeg har vel åpnet Word ca 5 ganger det siste året - og da kun for å lese epostvedlegg.

Har fått øynene opp for Macs PowerBooks, men det er jo fryktelig mye penger det er snakk om - den ene jeg satte opp kom på i overkant av 24.000. Nå skal jo maskinen være et arbeidsverktøy og helst vare mer enn et halvt år før det begynner å krangle, så da er det kanskje forsvart å investere såpass allikevel? Evt. hvor lavt i pris kan jeg gå for å få en PC med tilsvarende yteevne?

Før jeg kom i tanker om Mac hadde jeg kikket på Whitebox' maskiner, men skjønner etter div tråder og innlegg her at det kanskje ikke er så lurt - jeg har en egen evne til å få de problemene man potensielt KAN få (f.eks. digikamet jeg kjøpte via Komplett - som mange er godt fornøyde med - måtte resendes tre ganger før jeg fikk et som virket...).

I korttekst er jeg vel ute etter innspill på hva en halvproff innen webdesignbransjen (men tydeligvis ikke innen maskinbygging ;) ) bør satse på... Ekstra monitor har jeg, og regner med at jeg i en evt. jobb etterhvert vil ha en stasjonær maskin tilgjengelig.

Jo, forresten: jeg lurer også på kompabiliteten Mac - annen hardware (tegnebrett, digikam, webcam etc). Er det bare å putte inn CD-Rom'en og installere driverne, like enkelt som jeg er vant med fra Win? Hva med ekstern lagring, er det også hipp som happ?

Hehe, tenkte jeg måtte legge til at jeg ikke skal spille på maskinen...

Endret av pixelbirdie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale Mac til ditt bruk, er du vant eller hvis du blir vant med det så er det kjempeflott. Selv har jeg ikke feelingen for det, men de som får feelingen ved Mac og liker maskinene forguder dem virkelig. Objektivt sett så syns jeg at man får mye for pengene, man bruker mye penger, men får kvalitet og mer ettersom man bruker en god del penger. Mac OS X er kjempe enkelt å bruke og det er ikke noe problem å sette seg inn i. Har du penger til det, så er det verdt å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Om du ikke skal bruke Macromedia Flash så kan jeg på det fulle anbefale en Mac fremfor en PC.

Jeg personlig synes Photoshop CS og Illustrator CS funker mye bedre i OSX (panther) enn i Windows.

Finnes ingen regler for hva proffer bruker, noen bruker Mac, noen PC. Om du ikke har så burde du teste en Mac før du kjøper en sånn at du kan se om det er noe du tror du vil satse på eller ikke.

Til vanlig bruk (se film, spille mp3'er, mail, internet) synes jeg Mac funker best. Man behøver ikke bry seg om virus, eller adware og det finnes i tillegg så utrolig mye bra småprogrammer som gjør Mac'erens dag så mye bedre.

Hardware kompabilitet er ikke noe problem. Wacom, intellimouse, alt er plug and play, ikke plug and pray som det ofte fortsatt er på PC. Da jeg for noen mnd tilbake kjøpte meg et nytt HD kabinett og en 200GB WD disc klarte ikke Windows å formatere discen så jeg måtte kople den til Mac'en for å formatere den som FAT32. Både Mac og Windows kan lese å skrive i FAT32 så det er dette du burde formatere den eksterne discen som.

Andre positive ting med Mac som ikke så mange tenker på er feks, autosensing nettverkskort. Om du skal linke mellom du maskiner så behøver du ikke ha en kryssa tp kabel, den funker fint med en helt vanlig en.

Mac'er er maskiner man blir glad i, noe jeg desverre aldri har opplevd med noen PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...