ih8myself Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Hei Jeg har to innganger på min nye LCD-skjerm. En dvi-i og en "VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)" På mitt nye skjermkort har jeg tilsvarende utganger (doh) Mitt (litt teite) spørsmål er da: Hvorfor ? Skal jeg lissom bruke noe annet enn en dvi kabel til skjermen min ? Eller kanskje jeg skal bruke begge ? Hva er "VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)" ? Og hva er vitsen ? "VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)" <--- høres jo unektelig litt fet ut Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Beklager å måtte skuffe deg, men D-Sub er den helt vanlige analoge VGA-kontakten. Bruk DVI. Lenke til kommentar
Rexen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Hva er forskjellen på VGA- og DVI kabler? Fordeler/ulemper, bildekvalitet osv? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Kort forklart, så er VGA analogt (kan brukes til CRT-skjermer osv), og DVI er digital overføring av bilder (kan brukes til digitale monitorer som LCD, plasma LCD/DLP projektorer osv). DVI gir best bildekvalitet på digitale skjermer. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Men eit praktisk bruksområde til begge kantaktene på skjermen er å la to maskiner dele ein skjerm. For skjermkortets del kjøre dual skjermoppsett, og sidan det er vel berre to skjermkort med 2xDVI (matrox Parhelia og Nivida 6800 (Ultra?) ) Bærbare pcer har berre vga dermed treng desse vga kontakten for å bli tilkobla ekstrene skjermer. Så lenge VGA standarden finnes i markedet vil nok LCD skjermene ha det, men at det gradvis vil forsvinne. mvh JanEirik LCD tester @hw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå