hemo Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Må eg spesifisera font-size og background for alle typar element? (då tenker eg på sånne ting som li, td, a, ul, osb) ..eller kan eg definera "standard skriftstorleik" og "standard background-color:transparent " ein stad og ferdig med det? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 * <- universal, dvs den gjelder for alle elementer (CSS). body { font: osv... Lenke til kommentar
hemo Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 ehh.. eg prøvde med * { font-size: 0.8em; } ..som gjekk dårlig :s alt blei pikyrande lite! Altså: _må_ eg spesifisera font-size, mm. for "alle" element? ..i tilfelle eg må; kva for element er viktig å hugsa på? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Var derfor jeg skrev body { font-family: osv... Bruk body til å definere standardfont, størrelse og så videre. Bare nevnte det med *, egentlig Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) Nei, du MÅ ikke definere font-size og denslags. Alle elementene har en standard som brukes hvis annet ikke er oppgitt. Endret 20. juli 2004 av Loomy Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Enkelte CSS-egenskaper har den egenskapen at elementene "arver" verdier fra sine forfedre. Dersom color: #f00; står oppgitt i body, (noe som vil gi rød tekst,) vil også dette gjelde for alle elementer innenfor body, dersom det ikke er oppgitt noe annet. body { font-size: 0.8em; } og * { font-size: 0.8em; } er imidlertidig ikke helt det samme. Enheten em har den egenskapen at et element med font-size: 0.8em, har en verdi som er 0.8 * (verdien til forfaderen). Når da alle elementer (ved å bruke universal-selektoren *) får en verdi som er lik 0.8 * forfaderen, vil da skriftstørrelse bli mindre og mindre jo lenger inn i strukturen du kommer. Litt knotete forklart, men får hvertfall håpe at du forstod litt. Her er koden du skal bruke: body { font-size: 0.8em; } Lenke til kommentar
pho Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Dette er hakket bedre: html, body { font-size: 0.8em; } Lenke til kommentar
hemo Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Aha - det var på spesifiseringa eg hadde tatt feil. 0.8em - altså 80% så stor som std., liksom? Riktig... Men for å få ei side til å sjå litt "bra" ut, bør eg vel justera ned skriftstorleiken litt? (det gjer alle andre) Eg får heller laga skriftstorleiks-spesifiseringar for kvar type element som vert brukt, då... Eller skal eg "låsa" skriftstorleiken på andre måtar? (eg vil jo ikkje _låsa_ heller, mtp svaksynte og folk som vil lesa sida på andre typar skjermar...) Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Aha - det var på spesifiseringa eg hadde tatt feil. 0.8em - altså 80% så stor som std., liksom? Riktig... Men for å få ei side til å sjå litt "bra" ut, bør eg vel justera ned skriftstorleiken litt? (det gjer alle andre) Eg får heller laga skriftstorleiks-spesifiseringar for kvar type element som vert brukt, då... Eller skal eg "låsa" skriftstorleiken på andre måtar? (eg vil jo ikkje _låsa_ heller, mtp svaksynte og folk som vil lesa sida på andre typar skjermar...) På brødtekst så synest ikkje eg at man bør gå under 0.8em, egentlig. Blir litt for smått under det. Og nei, du bør ikkje låse skrifttypen, f eks ved bruk av "px" som enhet. Ellers er det godt å ha litt luft mellom linjene, så body { line-height: 130%; } ...er ikkje å forakte Endret 21. juli 2004 av arve87 Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 line-height: 1.3; tror jeg vi sier. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 line-height: 1.3; tror jeg vi sier. Gjør akkurat det samme, og er verken meir eller mindre riktig Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Synes å huske at noen mente noe annet i en tråd her tidligere, men ok. Fant den ikke nå. Da sier vi det. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Epsilon hadde et innlegg om bruk av benevnelser til em tidligere; når det ikke er oppgitt benevning regnes fortsatt linjehøyden i forhold til skriftstørrelsen, men det er nummeret, og ikke verdien som arves. Dersom line-height: 0.8em; settes i body, vil alle element få en linjehøyde som er regnet ut i fra sin font-size, mens line-height: 0.8; fører til at verdien regnes ut i fra det aktuelle elementets font-size. Mer informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå