Gå til innhold

9800PRO og FarCry. (artifacts?)

Anbefalte innlegg

Når jeg spiller FarCry på mitt MSI 9800Pro hender det at jeg får noe "taggete" grafikk rundt enkelte objekter i spillet, og dette skjer som regel bare på innendørs-map. Hender også at FPS`en dropper avogtil innendørs. Spillet flyter ellers meget bra. Er dette artifacts? Kortet er ikke klokket eller noe? Bruker Cataclysm 4.7.

Ser også at temperaturen på CPU`en har steget litt etter jeg satte i dette kortet.

Kan det tyde på at det er for varmt i kabinettet eller noe, slik at jeg får artifacts? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg har samme problemet med ati radeon 9800 pro kortet mitt.. Når jeg spiller krevende spill (grafikk messig) så kommer det opp små kvite prikker på skjermen. Det er spesiellt i mørke deler av spillene som f.eks i doom3 :(

Jeg har hørt at det kan være pga varmeutvikling i kortet.. Noen som har noen forslag? Jeg har tatt ut kortet og renset viften osv.. men det hjalp ikke lenge..

Lenke til kommentar

Har samme problemet, ser det godt i mange spill. Hjelper å underklokke kortet med 20-40 MHz. Likevel er dette noe jeg faen ikke aksepterer, kjøleren som kommer på kortet SKAL være god nok til ethvert bruk (forutsatt god luftgjennomstrømning). Min logiske konklusjon er at noen har slurva med goop'en eller en annen feil som gjør at kortet blir for varmt.

Takler ikke å spille med core klokka ned. Det er uakseptabelt :realmad:

Lenke til kommentar
Hei.. takk for alle forslagene  :D  Jeg fikk fikset artifacts problemet ved å skru ned klokke frekv. på kortet med 20 Mhz..  Så nå går det ann å spille uten at det ser ut som om jeg er midt i en snøstorm  :p

Men det vil jo gå treigere...aksepterer du det, sånn uten videre? For meg høres det ut som en retur-sak.

Lenke til kommentar

Har 9800pro (powercolor). I Farcry har jeg ingen problemer what so ever, men doom3 er snøstormhelvette (artifacts). Har ekstra kobberelementer på minnebrikker og en slags passiv kjøler til kortet. Problemet er ikke at hele kortet går varmt, men at de prosessorene som driver med Shading og slikt som doom3 bruker 100% av kapasiteten av blir møkkavarme. Disse prosessorene har ingen direkte kontakt med kjøleelementet mitt, derfor går det varmt.

Dette er min konklusjon ut ifra tester og slikt, kan være feil. Vær vennligst å rette på meg isåfall hvis dere har lyst.

*edit* Originalvifta til 9800pro kort er heller ikke i kontakt med disse prosessorene

Endret av Beop
Lenke til kommentar
Problemet er ikke at hele kortet går varmt, men at de prosessorene som driver med Shading og slikt som doom3 bruker 100% av kapasiteten av blir møkkavarme.

Hmmm, høres ut som om du er inne på noe der. Da jeg kjøpte 9800pro-kortet mitt i fjor, hadde jeg ingen problemer med det. Men så kom spill med shaders, som Battlefield Vietnam, og grafikken gikk bersersk ---> nedklokking :cry:

Det er nesten som en skulle tro at kortet ikke var beregnet på slik intensiv bruk i framtida :huh:

Lenke til kommentar
Hei.. takk for alle forslagene  :D  Jeg fikk fikset artifacts problemet ved å skru ned klokke frekv. på kortet med 20 Mhz..  Så nå går det ann å spille uten at det ser ut som om jeg er midt i en snøstorm  :p

Men det vil jo gå treigere...aksepterer du det, sånn uten videre? For meg høres det ut som en retur-sak.

Hei..

Jeg kan ikke si at jeg aksepterer det nei.. Jeg har allerede levert tilbake samme type kort en gang før.. da fikk jeg artifacts i oppstarts prosessen i winxp. Så jeg fikk et nytt kort med forhandleren.. Kortet jeg har nå klokka jeg ned til 351 Mhz på core og 317 Mhz på ram.. hvor mye dårligere er det enn original oppsettet på ati radeon 9800 pro ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...