B4stian Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 skal kjøpe meg en billig-pc som skal brukes som server. lurer da på hvordan server som anbefales, serveren må kunne styre nettverket og internett-tilgang! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Suse 9.1 er en veldig bra distro. Kan lastes ned gratis (også professional utgaven) http://www.suse.com/us/private/download/ftp/int_mirrors.html Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 ClarkConnect er en grei server og router/firewall-distro hvor det aller meste kan administreres via webgrensensitt. Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 (endret) er ikke ekspert, men ville nok kjørt debian ellerno isteden.... SuSE er mest desktop synes jeg. Hvis det skal være rein firewall ville jeg kjørt Smoothwall. Da trenger du ikke mer enn 486 Endret 20. juli 2004 av zzzneo Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Hva skal du bruke den til? -- Er det ikke mer enn småting kan du like godt få tak i en gratis, og heller oppgradere med RAM og diskplass. Jeg starta med en 200mhz pentium, med 32mb ram og greier. Funka flott lenge - helt til albumet mitt ble digert og jeg fikk masse trafikk.. GJETT om det var heeerlig å få en 666mhz p3 server med 128mb ram da! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2004 tror pcen kommer til å greie de fleste os'ene da hardware'et er som følger: amd xp 2500+ barton 512 mb ddr ram 120 gb hd i tillegg til å styre nettverket hadde det være kjekt med en webserver også, kan jeg egentlig kjøre Windows XP eller Linux Debian f.eks. og bare innstalere småprogrammer til det forskjellige?? (nevn gjerne programmene hvis det går!) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 amd xp 2500+ barton512 mb ddr ram 120 gb hd alternativene: Debian: gjøre alt fra bunn av selv, men lære mye på veien frem til du har noe som fungerer. ClarkConnect: alt funker som default, du har gode muligheter til å gjøre endringer på ting manuelt siden. Men på den hardwaren: legg inn SETI@HOME, den kommer til å ha utrolig lite å gjøre Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 hva er SETI@HOME ?? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 hva er SETI@HOME ?? Seti@home er et prosjekt for å søke etter liv i rommet. Har selv kjørt det i flere år, men stoppa når jeg ble sendt i militæret i fjor. Det er et program som kjører i bakgrunnen på maskinen hele tiden, og bruker cpu kraft som er til overs. Den laster ned "work units" som den analyserer og returnerer resultatet. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 okey, noe liknende D2OL altså.. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Den hardware'n der er overkill Finn deg noe gammelt, og sett det opp. 200-500 mhz prosessor er ypperlig. Fyll på med så mye ram du klarer, og kanskje en stor HD hvis den skal brukes som download/filserver. EDIT : Min server - La inn seti@home fordi den hadde så lite å gjøre på Endret 21. juli 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 hvordan fikk du sånn oversikt Terrasque?? må nevne at den skal bli brukt til noe annet også da.. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 phpsysinfo I debian er det bare å skrive "apt-get install phpsysinfo" :-) Og serveren min brukes til: http https -webmail -gallery mail server imaps server imap server bittorrent (torrentflux) klient ftp server ssh inn til resten av nettverket dns svn server munin klient+server mrtg internett statistikk mysql server hmm, det var det jeg kom på i farten.. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Seti@Home er teit Bedre med Folding@Home, det har jo noe for seg. - Men så er de fleste pc-folk veldig interessert i Star Trek og rommet da, så en så rar ting som å søke etter intelligent liv i rommet blir morro for dem Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 når du kjører mail- og webserver, hvordan programmer trenger du til det? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 1310 innlegg og du har ikke hørt om Apache?? Unnskyld...var nødt til å komme med en spydighet der. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 når du kjører mail- og webserver, hvordan programmer trenger du til det? "Hvordan programmer"? Fatter du ikke hvor sprøtt det høres ut? La oss prøve å snu situasjonen: Hvilke har du det? Hva slags klarte du det? Gir det ovenfornevnte mening? NEI - det gjør heller ikke hvordan programmer! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) hvilke da.. og ja, har hørt om Apache, men det er ikke i denna kategorien jeg kan mest akkurat.. Endret 22. juli 2004 av datating Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 phpsysinfo I debian er det bare å skrive "apt-get install phpsysinfo" :-) Og serveren min brukes til: http https -webmail -gallery mail server imaps server imap server bittorrent (torrentflux) klient ftp server ssh inn til resten av nettverket dns svn server munin klient+server mrtg internett statistikk mysql server hmm, det var det jeg kom på i farten.. Det der trenger du neppe mer en 500 mhz til. Min 133 mhz med 32 mb RAM server klarer fint mail/mysql/http/ftp/shell/gateway. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 ikke for å hijacke tråden, men siden det er litt i samme kategori prøver jeg: Har tatt med meg en gammel server fra jobben som jeg reddet fra søppelcontainerens sikre dødsferd. Det er en IBM Server med Pentium II 500 MHz og 192 MB RAM (tror jeg). Har hatt litt problemer med installasjon av debian og RAID. Er det ikke meningen at jeg kan styre RAID gjennom software der? evt. andre distroer som har god RAID støtte? (har 4-5 10GB SCSI Disker som jeg vil kjøre RAID på) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå