Gå til innhold

HJELP, kortsluttet harddisk ;(


Anbefalte innlegg

HJELP! Bare helt plutselig kortsluttet min Western Digital Caviar 120 Gb. Det kom noen tikke-lyder fra den, etterfulgt av røykutvikling. Deretter ville ikke harddisken starte, krise! Jeg tror bare det var strøminntaket i harddisken som gikk opp i røyk, og at kanskje harddisk-plata inni er inntakt...

 

Hvordan kan jeg gjenvinne all dataen fra harddisken nå? Er det i det hele tatt håp?

 

-Narvis-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe lign. skjedde på jobb for meg også, da flyttet jeg over

kontrollerkortet under harddisken (IBM 60GB) fra en lik disk og

dermed fikk jeg kopiert ut det som lå på den!

 

OBS: Garantien ryker nok siden man skrur av kontrollerkortet.

Men hvis innholdet er viktig nok så er det kanskje verdt det.

 

lqpl

Lenke til kommentar

Har to WD Caviar 1600 (160 gb) som begge døde under en restart. Hadde lasta ned en eller annen oppdatering eller noe, skal restarte, og der sto maskinen. nekta å gå ut av POST, fryser på HD-detektinga, HD-lampa slukker ikke. En del av kretskortet under blir opptil veldig varmt, og det lukter svidd elektronikk.

 

Litt merkelig at begge røyk samtidig, 2 andre disker i maskinen (en WD caviar 40gb og en Seagate 120gb) fungerer prikkfritt fremdeles. disse er forresten resp. 3 / 2 år eldre en de som røyk, som var ca. 1 år gamle. Er det forresten noen garanti-greie på sånt?

 

Og, heh, er også bittelitt bekymra for å gå litt for langt med det her, da diskane satt i FTP-serveren, og jeg ikke har den minste anelse om hva som kan ha havna der... kjenner jeg de som har hatt tilgang rett, er det nokk både det ene og det andre.. Noen som kjenner til forsikrings-prosedyrer, må de fks. ha inn diskene for å sjekke dem eller noe sånt?

 

Kjøpte diskane på Komplett.no for ca. 1 - 1 1/2 år siden.

Lenke til kommentar

Min strømforsyning er en AOpen 300 W.

 

Forresten, dersom jeg skal prøve å bytte kretskortet under, da ryker vel loddingene/kontaktpunktene for strøm og IDE-kabelen? Og da ryker vel også garantien?

 

Hva er forresten best av IDE og SATA? Hva er forskjellen?

Jeg har mulighet for begge typer på hovedkortet..

 

-Narvis-

Lenke til kommentar
Min strømforsyning er en AOpen 300 W.

 

Forresten, dersom jeg skal prøve å bytte kretskortet under, da ryker vel loddingene/kontaktpunktene for strøm og IDE-kabelen? Og da ryker vel også garantien?

 

Hva er forresten best av IDE og SATA? Hva er forskjellen?

Jeg har mulighet for begge typer på hovedkortet..

 

-Narvis-

S-ATA skal så og si være det best siden det har en raskere overføring enn vanlig IDE. Dessuten tar S-ATA kabler mye mindre plass en IDE-kabler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...